فلايول هاي آلومينيومي و ميل لنگ هاي سبک شده
 
مکانیک گیلان
سلام سایت مکانیک گیلان با شما وبرای شما
درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتون خوش آمدید نظر یادتون نره به سوالات شما در مورد تعمیرات هر چیز در تالار گفتمان مکانیک گیلان جواب داده میشود از امروز به ما بپيونديد وعضو شويد برای بودن مطالب جدید وماندن این سایت روی تبلیغات یک کلیک نماید
آخرین مطالب
نويسندگان

            [align=justify]وزن زياد باعث ايجاد اينرسي در مواد مي شود ( اينرسي عبارت است از ميل اجسام براي حفظ قبلي خود). حال اگر از وزن يک جسم بکاهيم اينرسي آن نيز کاهش پيدا خواهد کرد.

فلايول و ميل لنگ موتور به هم متصل هستند بنابراين با گشتاور واحدي مي چرخند. ميل لنگ و فلاويل سنگين داراي اينرسي زيادي هستند و گشتاور بيشتري را صرف حرکت خود مي کنند. اين امر مخصوصاً در زمان شتابگيري مشهود است .

اگر ميل لنگ و فلايويل را سبک کنيم، با گشتاور کمتري خواهند چرخيد بنابراين نيرويي که قبلاً بايد براي چرخاندن ميل لنگ و فلايويل تلف مي شد، صرف به حرکت در آوردن اتومبيل خواهد شد.

يکي از راه هاي سبک کردن فلايويل ساخت آن از آلياژهای سبک همانند آلومينيوم T6 است. براي اين منظور شمش هاي آلومينيوم به مدت يک روز درون کوره قرار داده مي شوند سپس به مدت سه روز در دماي محيط خنک مي شوند.

حالا عمليات حرارتي و سخت کاري بر روي آلومينيوم انجام شده است .

قسمتي از فلايويل که صفحه کلاچ با آن در تماس است بايد از چدن ساخته شود بنابراين چدن خاکستري پس از ريخته گري و خنک شدن با دقت بالا تراشيده شده و پس از سوراخ کاري به قسمت آلومينيومي پيچ مي شود.

فلايويل هاي آلومينيومي بسته به نوع اتومبيل، 45 تا 50 درصد سبک تر از فلايويل هاي چدنی هستند مثلاً اگر فلايويل چدني پژو 206 با موتور 1600 سي سي 5/5 کيلو وزن داشته باشد، نمونه آلومينيومي آن 5/3 کيلو خواهد بود .

فلايويل سبک تر باعث کاهش بار ميل لنگ، کاهش استهلاک ياتاقان ها، افزايش توان و کشش موتور و بهبود شتاب اتومبيل مي شود.

يکي ديگر از راه هاي سبک سازي ميل لنگ تراشيدن لنگرهاي آن است. لنگرهاي ميل لنگ اگر چنانچه به شکل لبه هاي چاقو تراشيده شوند باعث کاهش وزن ميل لنگ به ميزان 6/0 الي 2 کيلو گرم خواهند شد. علاوه بر آن لنگرهايي که همانند لبه چاقو تيز شده اند در هنگام عبور از روغن کارتل، مقاومت کمتري نشان داده و باعث کار کرد نرم و بي سر و صداي موتور و جلوگيري از کف کردن روغن مي شوند .

 

از راه هاي ديگر سبک کردن آلات متحرک موتور مي توان به سبک کردن پولي ها مخصوصاً پولي ميل لنگ و شاتون ها اشاره کرد. شاتون هاي تيتانيومي علاوه بر داشتن استحکام و مقاومت فوق العاده داراي يک سوم وزن شاتون هاي فولادي بوده و نيروي موتور را کمتر به خود اختصاص مي دهد.





ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 168
بازدید کل : 11797
تعداد مطالب : 74
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1