مکانیک گیلان
سلام سایت مکانیک گیلان با شما وبرای شما
درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتون خوش آمدید نظر یادتون نره به سوالات شما در مورد تعمیرات هر چیز در تالار گفتمان مکانیک گیلان جواب داده میشود از امروز به ما بپيونديد وعضو شويد برای بودن مطالب جدید وماندن این سایت روی تبلیغات یک کلیک نماید
آخرین مطالب
نويسندگان

سیستم ایموبیلایزر و نسل های مختلف آن

عیب یابی سنسور های خودرو از روی نشانه های ظاهری

عيب يابي دزدگير پس از نصب برروي اتومبيل

  

سیستم ایموبیلایزر و نسل های مختلف آن

 

هدف از طراحی این سیستم جلوگیری از سرقت خودرو بوده است. که با پیشرفت تکنولوژی شاهد پیشرفت این سیستم بوده ایم. در اوایل سال 1993 میلادی سرقت اتومبیل رو به فزونی بود. در المان شرکت های بیمه به فکر راه حلی برای مقابله با این مشکل بودند. در سایر کشور ها نیز موسسات و سازمان های دولتی نیز دست به کار شده و تمرکز خودشون رو روی امنیت ماشین ها گذاشتند. راه حل های مختلفی برای جلوگیری از سرقت خودرو ها با توجه به شرایط هر کشور و نیازهای مشتری اتخاذ شد. در امریکا سیستم ورود بدون کلید. در فرانسه سیستم های امنیتی مخفی و دور از دید افراد. و نهایتا در المان از سیستم های رادیو فرکانس(Radio Frequency Identification )استفاده شد. که در نهایت پس از ازمایش های مختلف سیستم اخر به عنوان راه کار اصلی انتخاب شده ودرصدد توسعه قابلیت های ان برآمدند. از ابتدای پیدایش این سیستم تا به امروز دو وظیفه اصلی برای این سیستم تعریف شده بود. که ابتدا باز و بست کردن درهای خودرو و بعد روشن کردن خودرو.

نسل های ایموبیلایزر:


اولین نسل از این تکنولوژی شامل سه مدل :


V1. V1T.V1*


نسل دوم دو مدل:


V2 و V2 CRYPTED


و نسل اخر هم V3 میباشد.


نسل های اولیه ایموبیلایزر از امواج مادون قرمز برای ارسال و تبادل اطلاعات استفاده میکرند. اولین نکته و ایراد فاصله و برد بسیار کم بود. گیرنده و فرستنده باید حتما در راستا و زاویه دید هم دیگه بودن در غیر این صورت باز شدن درب ها امکان پذیر نبود. گیرنده در جایی قرار میگرفت که بیشترین فضای قابل دسترس وجود داشته باشه که معمولاپشت اینه جلو قرار میگرفت. اما با پیشرفت دستگاه ها به جای استفاده از مادون قرمز از امواج رادیو فرکانسی استفاده گردید. در اینجا دیگر فضا و جای قرار گیری مطرح نبود و گیرنده در هر جای خودرو قابل نصب بود. که بعدا تمام مجموعه در دکودر UCH قرار گرفتند.


در نسل اول و در زمان باز کردن درب ها این مراحل انجام میگرفت:


1- کد از فرستنده به گیرنده ارسال میشد.


2- کد درون دکودر با کد ارسالی مقایسه می‌شد در صورت درست بودن درب خودرو باز شده و چراغ سقف نیز روشن میشد و الارم نیز از کار می افتاد.

حالت ثابت یا FIXED :

در این حالت همواره کد ارسالی بین فرستنده و دکودر یکسان بود که عمده ترین مشکل ان امکان کپی شدن کد بسیار بالا بود و یا اینکه کد رو به راحتی میشد پاک کرد.

2- حالت چرخشی یا Rolling:

در این حالت با هر بار ارسال کد از سوی فرستنده کد تغییر میکند و پس از مقایسه کد ارسالی با کد موجود در دکودر و تایید ان درب ها باز می شدند. چند نکته در مورده مدیریت باز و بست درب ها در نسل اول.

1-در نسل اول که شامل سه مدل:

V1*. V1T.V1

هست اگر درب خودرو با استفاده از ریموت باز میشد با همان کد هم میتوانستید خودرو رو روشن کنید. اما اگر در غیر این صورت بود خودرو نیز روشن نمیشد. { کد باز شدن درب ها با کد روشن شدن خودرو یکسان بود}
در نسل اول سیستم ایموبیلایزر چراغ جداگانه نداشت و با چراغ عیب یاب انژکتور یکی بود. در
V1 اگر باتری ریموت تمام میشد امکان روشن کردن خودرو با کلید سلب شده و باید از یک کارت که حاوی کد 4 رقمی بود برای روشن کردن خودرو استفاده میشد. در این حالت اول کلید رو در جا سوئیچی قرار داده میشد تا چراغ عیب یاب روشن میشد. بعد پدال گاز رو تا انتها فشار داده تا چراغ مربوطه خاموش شود. برای وارد کردن کدی مانند 2314 باید به وسیله دکمه ای که روی دسته برف پاکن قرار داشت اقدام میشد. برای عدد 2 باید دکمه دو مرتبه و به فاصله یک ثانیه فشرده میشد. سپس باید پدال گاز رها میشد. دوباره برای کد بعدی پدال فشرده شده و دکمه سه مرتبه و فاصله زمانی یک ثانیه فشرده میشد. این کار باید برای هر 4 رقم تکرار میشد تا توسط چراغ عیب یاب خودرو تایید میشد و سیستم غیر فعال میگشت . بعد از ان دیگر نیازی به وارد کردن کد تا زمانی که باتری ریموت تعویض میگشت نبود.

در نسل V1Tسیستم مجهز به یک کرونومتر شد. وظیفه این کرونومتر ایجاد محدودیت در روشن کردن خودرو بود. وقتی که درب خودرو باز بوده و صاحب خودرو فراموش کرده بود که درب را ببند تا 15 دقیقه امکان روشن کردن خودرو وجو داشت اما در وی 1 هر زمان که اقدام به روشن کردن خودرو میکردید خودرو روشن می‌شد.

نسل *V1:

از این نسل به بعد در تمامی مدل ها از کد متغییر استفاده شد. در این نسل کارت حاوی کد حذف شد و باید کد رو از قسمت پشتیبانی دریافت میکردید. کد 4 رقمی جای خودش رو به کدد 5 رقمی داد. کد های مربوط به کلید های اصلی و کلید یدک فرق داشت و هر زمان که یکی از کلید ها مفقود میگشت باید با قسمت پشتیبانی فروش خودرو تماس گرفته میشد. اطلاعات کلید فعلی رو داده و کد کلید گمشده رو دریافت می کردیم. و بعد دوباره سیستم رو سنکرون میکردیم. لازم به ذکر هست که تمام سیستم ها نسل اول با سیستم مادون قرمز کار میکردند.

وی دو بدون ترانسپوندر V2 With out Transponder:

در این نسل چراغ مربوط به ایموبیلایزر به صورت جداگانه نصب شد. که بعد از روشن کردن خودرو به مدت 3 ثانیه روشن بوده و در صورت عدم وجود مشکل خاموش می‌شد. در نسل اول زمانی که ECU انژکتور رو عوض میکردیم دکودر با اولین ارتباط کد ذخیره شده در حافظه خود رو به ECU انتقال میداد وکد در فضای خالی ECUنشسته و به عنوان کد پایه شناختته میشد و خودرو بدون هیچ گونه برنامه ریزی و کدینگی روشن می‌گشت. اما این نقص با استفاده از یک سیگنال که همواره بین ای سی یو انژکتور و دکودر در حال انتقال بود بر طرف گشت اما مشکل دیگری پا برجا بود. اول اینکه کد ذکر شده در حافظه ای سی یو ذخیره نمیشد. دوم اینکه کد ارسالی به وسیله یه سیم منتقل میگشت که با قطع سیم ارتباط قطع شده و عملکرد شبیه به عملکرد نسل اول و همان نقص اولیه می‌گشت. در نسل دوم همونطور که اشاره شد از سیستم کد متغییر استفاده گشت بنابراین کپی کردن یا پاک کردن کد مشکل تر گردید.

نسل دوم با ترانسپوندر V2 with Transponder:

در این نسل سیستم مادون قرمز از دور خارج شد و جای خودش رو به امواج رادیو فرکانسی داد. در نسل اول ما شاهد باز و بست درب ها و مدیریت ان بودیم. و کمتر در روشن شدن خودرو دخالت داشت. اما از این نسل به بعد پای چیپ های الکترونیکی و ترانسپوندر باز شد و بعد از فرایند باز و بست درب ها نیاز به سیستم دیگری برای روشن شدن خودرو بود که نسل دوم ارتقا یافته در این جا پای به عرضه ظهور گذاشت.

فرستنده به صورت یک چیپ در درون کلید تعبیه شد بود. در ابتدا و زمانی که کلید در سوئیچ قرار میگیرد اطلاعات توسط میکرو چیپ به ترانسپوندر انتقال داده میشود. ارتباط بین چیپ و ترانسپوندر از طریق جریان القایی می باشد. ترانسپوندر از سیم پیچ و یک واحد الکترونیکی تشکیل شده است. قسمت الکترونیکی جریانی متناوب و با فرکانس بالا را به سیم پیچ ارسال میکند به دلیل وجود سیم پیچ میدان مغناطیسی ایجاد میشود. در درون چیپ هم قطعه ای حساس به میدان مغناطیسی تعبیه شده است که در اثر جریان القا شده توسط ترانسپوندر واکنش نشان داده و با عوض کردن جریان در ترانسپوندر باعث میشود که حلقه داخلی به دکودر جواب داده و کد خوانده شود. ترانسپوندر ها در واقع پلی میان چیپ درون کلید خودرو و دکودر میباشند و با تعویض ان مشکلی در عملکرد دستگاه به وجود نمی اید. ترانسپوندر ها به صورت 3 الی 4 سیمه می باشند. که عبارت اند از:


1- منبع تغذیه

2- اتصال بدنه

3- سیگنال رفت

4- سیگنال برگشت

 

که در ترانسپوندر 3 سیمه سیگنال رفت و برگشت به صورت همزمان منتقل می شود. پس ان اطلاعات از طریق ترانسپوندر به دکودر فرستاده میشود. اگر کد چیپ با کد دکودر یکی باشد یک کد جدید ساخته شده به ای سی یو انژکتور فرستاده میشود و کد جدید به میکرو پیچ نیز ارسال می شود و جایگزین کد قبلی میگردد. { حالت چرخشی Rolling} و خودرو روشن میگردد. نحوه کد دهی و تغییر کد براساس منطق ریاضی سری و دنباله میباشد. در کلید و دکودر یک شمارنده وجود دارد و تعداد دفعاتی که دکمه روی ریموت فشرده می شود ثبت می گردد در این زمان اگر دکمه زده شود اما درب ها باز نشوند تعداد شمارش ها ثبت میشود. در اولین روشن شدن خودرو این اعدا با هم تطابق پیدا میکند. اما اگر بیش از 1000 بار دکمه روی ریموت فشرده شود اما درب ها باز نگردد و خودرو نیز روشن نشود کلید از سنکرون بودن خارج می شود و امکان روشن شدن خودرو سلب می‌شود.


نسل سوم:

سیستم V2 CRYPTED که با سیستم مالتی پلکس در ارتباط باشد نسل سوم رو تشکیل می دهند. در خودرو های جدید به جای استفاده از ریموت از کارت و به جای ترانسپوندر از کارت خوان استفاده شده است. این بار چیپ در درون کارت قرار گرفته است. برای روشن کردن خودرو باید کارت {در بعضی از خودرو ها به جای کارت از یک سوییچ کوچک استفاده شده است که در جای مخصوص قرار میگیرد} در درون جای خود که همان کارت خوان می باشد قرار بگیرد. پس طی مراحل و درست بودن کد درون کارت از طریق شبکه مالتی پلکس به قفل فرمان دستور ازاد شدن میدهد پس از ان انژکتورها و سیستم جرقه نیز فعال میشوند. و با فشار دکمه استارت خودرو روشن می‌شود. لازم به ذکر است که ECU انژکتور. UCH. قفل فرمان و مجموعه کیلومتر شمار و صفحه کیلومتر در سیستم مالتی پلکس از طریق شبکه CAN یا VAN با یکدیگر در ارتباط هستند.

برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

محیط طبیعی ( موقعیت و وسعت ) :
استان همیشه سبز گیلان از شمال به دریای مازندران ، از جنوب به رشته کوههای البرز ، از شرق به استان مازندران و از غرب و شمال غربی به استان اردبیل محدود است . گیلان در سمت جنوب با عبور از رشته کوههای البرز با استان زنجان و قزوین ارتباط دارد . این استان در 36 درجه و 36 دقیقه تا 38 درجه و 27 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و 25 دقیقه تا 50 درجه و 34 دقیقه طول شرقی از نصفالنهار گرینویچ قرار دارد . گیلان با مساحتی حدود 14711 کیلومتر مربع ، شمالی ترین استان کشور و مرکز آن شهرستان رشت است . این استان حدود 9/0% از مساحت کل کشور را در برگرفته و پس از کهکیلویه و بویر احمد کوچکترین استان کشور است .


آب و هوا :
از آنجا که گیلان در مجاورت دریای مازندران قرار دارد ، دارای آب و هوائی معتدل و مرطوب است ، چنان که رطوبت برخی نقاط آن گاه تا بیش از 99% می رسد . متوسط درجه حرارت سالیانه در مناطق گوناگون استان از 16 الی 20 درجه سانتیگراد متغیر است . میزان بارندگی سالانه بر اساس گزارش هواشناسی در سال 1374 در شهر رشت 1507 میلی متر ، بندر انزلی 1650 م.م ، آسترا 1210 م.م و منجیل 177 م.م بود .


پیشینه تاریخی :
قبل از مهاجرت اقوام آریائی به ایران صفحات شمالی ایران ، یعنی نواحی جنوب در یای مازندران ، مسکن اقوامی مانند کادوسیان ، آماردها کاسپیان و تپوریها و ... بود . قدیمی ترین سندی که از قوم کاسی ها یاد می کند مربوط به سده 24 قبل از میلاد و متعلق به ( پوزوراین شوشیناک ) است هرودوت مورخ یونانی این قسمت را حاکم نشین پانزدهم بر شمرده که ساس ها و کاسپی ها ی ساکن آن دویست تالان خراج به داریوش می پرداختند . استرابن که در 40 ق . م تا 40 میلادی می زیست اقوام گلامی ، کادوس ، ماردی و بعضی قبائل گرگانی را ساکنان نواحی شمال کوه البرز دانسته اند . در گذر زمان اعراب کادوسیان را طیلسان خواندند. بعدها این نام نیز تغیر یافت و امروزه آنها را تالش یا تالشیان می نامند . ( پلوتارک ) مورخ یونانی درباره جنگ کادوسیان با اردشیر ساسانی در 384 میلادی سخن گغته است . پیرنیا با توجه به نوشته های کتزیاس درباره کادوس ها می گوید مادها ابتدا گیلان و حوالی آن را در اختیار داشتند ولی در اواخر دوره مادها به سبب پاره ای اختلافات آن را از دست دادند چنانکه در اواخر عصر هخامنشی نیز کادوسی ها به صورت نیمه مستقل می زیستند نزاع میان مادها و کادوسیان از وقایع مهم اواخر حکومت مادها است .


جمعیت :
سرشماری سال 1375 جمعیت استان گیلان را 2،241،896 نفر تعیین نموده است . این جمعیت به نسبت سال 1335 ، تقریبا دو برابر شده است . استان گیلان بعد از استان تهران پرتراکم ترین استان کشور است . پراکندگی کشور و امکان دستیابی به خدمات اولیه در گیلان ، زندگی در نقاط روستائی به ویژه در جلگه مرکزی گیلان را که در آن آبادی ها به هم نزدیکتر هستند و در ارتباط با شهرها قرار دارند ، امکان پذیر نموده است . آمارگیری سال 1365 نشان از آن دارد که در هر 5 کیلومتر مربع از مساحت استان گیلان ، یک روستا وجود دارد . مهم ترین ویژگی چگونگی پراکندگی جمعیت در گیلان ، کم جمعیت بودن نسبی شهرها و پر جمعیت بودن نسبی روستا ، در مقایسه با کل کشور است . طبق آمار گیری سال 1375 در استان گیلان ، 83/46 درصد از جمعیت استان در شهرها و 15/53 در صد از جمعیت استان در نقاط روستائی سکونت داشته اند . شهر رشت با حدود 370 هزار نفر پر جمعیت ترین و ماسوله با کمتر از هزار نفر کم جمعیت ترین شهر استان تهران بوده اند . همچنین از جمعیت 6 ساله به بالای استان 1/75 در صد باسواد و 9/24 در صد بی سواد بوده اند .


نژاد :
درباره نژاد اقوام ساکن گیلان قبل از ورود آریائی ها نظریه های مختلفی وجود دارد . اغلب پژوهشگران از جمله ( هنری فیلد ) بر آنند که سومری ها مظاهر تمدن خود را از ناحیه جنوب شرقی دریای مازندران که در آنجا گنجینه ای از اشکال و سفال سومری کشف شده با خود به جلگه بین النهرین آورده اند . در پهلوان نامه گیل گمش از قول پروفسور آمده است : این گونه می توان گفت که ریشه نژادی سومریان با آریائی های کوهپایه نشین کوهستان های خاوری همگن باشد و افسانه های کهن این مردم نیز اشاره به کوچ آنان از فرازهای سخت به سوی آبرفت های زندگی بخش بین النهرین می کند .


زبان :
گویش گیلکی وابسته به زبانهای آریائی است که قرنها و هزاره ها در برابر نفوذ فرهنگ اقوام بیگانه موجودیت خود را حفظ کرده است . گویش گیلکی خود به دو شاخه کلی گیلکی رشتی و لاهیجانی تقسیم می شود . شاید بتوان رودخانه سفید رود را مرز مشخص کننده محدوده های این دو گویش محسوب کرد .


مذهب :
مردم گیلان در آغاز به خدایان متعدد اعتقاد داشتند و در زمان ساسانیان بیشتر مردم گیلان زرتشتی شدند . در روزگار قباد گروهی از گیلانیان به این ایین گرویدند . جنگهای خونینی بین دیلمیان و اعراب باعث شد تا مردم گیلان کمکم با اعتقادات اعراب آشنا شوند و به دین اسلام بگروند .


آثار تاریخی :
امامزاده ، زیارتگاه : بقعه آقا سید حسین و بناهای همجوار مسجد مقبره منجم باشی ، بقعه آقا سید محمد ، ابراهیم ، امامزاده هاشم ، بقعه امیر بنده ، گنبد پیر محله ، بقعه پیر قطب الدین ، بقعه چهار پادشاهان ، بقعه خواهر امام ، دانای علی ، بقعه زنجیر آستانه ، بقعه سید ابوجعفر ثایری حسنی ، بقعه سید جمال الدین اشرف ، بقعه شاه میل لرزان ،بقعه شیخ تاج الدین محمد خیوی ، بقعه شیخ زاهد گیلانی،
مساجد: اکبریه ، صفی ، گلشن، انزلی محله ، اسپی مزگت ، جورشر ،مسجد جامع لاهیجان
بناهای حکومتی : عمارت کلاه فرنگی ، بنای شهرداری انزلی ، صدری ، معتمدی ، رودخان ، لیسار ، مناره آجری گسکر ، میل امام ، جنگل هفت دغنان
تاسیسات قدیمی : حمام گلشن ، محوطه فانوس دریائی
کاروانسراها : تی تی ، کاروانسرای لات ( سراوان )
مقابر بزرگان : آرامگاه میرزا کوچک خان ، استاد محمد معین ، سر تربت امام

برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

توجه داشته باشید که باید بدون مکث جواب بدید.

۱ ) یک فروند هواپیما در مرز آمریکا و کانادا سقوط می کند. بازماندگان از سقوط را در کجا دفن می کنند؟

کانادا – آمریکا – هیچ کدام

۲) یک خروس در بام خانه ای که شیب دوطرفه دارد، تخم می گذارد. این تخم از کدام طرف می افتد؟


شمال – جنوب – هیچ کدام

۳ ) خانمی عاشق رنگ قرمز است و تمام وسایل او به رنگ قرمز است. او در آپارتمانی یک طبقه که قرمزرنگ است، زندگی می کند. صندلی و میز او قرمزرنگ است.تمام دیوارها و سقف آپارتمان قرمزرنگ هستند. کفپوش آپارتمان و فرش ها نیز قرمزرنگ هستند.تلویزیون هم قرمز رنگ است. سریع پاسخ دهید که پله های آپارتمان چه رنگی هستند؟


قرمز – آبی – هیچ کدام

۴ ) پدر و پسری را که در حادثه رانندگی مجروح شده بودند، به بیمارستان می برند.پدر در راه بیمارستان فوت می کند ولی پسر را به اتاق عمل می برند. پس از مدتی دکتر می گوید من نمی توانم این شخص را عمل کنم، به علت اینکه او پسر من است.آیا به نظر شما این داستان می تواند صحت داشته باشد؟


آری – خیر – هیچ کدام

۵ ) اگر چهار تخم مرغ، آرد، وانیل، شکر، نمک و بیکینگ پودر را با همدیگر مخلوط کنید، آیا کیک خواهید داشت؟


آری – خیر – هیچ کدام

۶) آیا می توانید از منزلتان بالاتر پرش کنید؟


آری – خیر – هیچ کدام

۷ ) یک کیلوگرم آهن چند گرم سنگین تر از یک کیلو گرم پنبه است؟


۱گرم – ۱۰۰گرم – هیچ کدام

۸ ) مردی به طرف یک پلیس که در حال جریمه کردن اتومبیل بود، می رود و التماس می کند که پلیس جریمه نکند ولی آقای پلیس قبول نمی کند. به پلیس نه یک بار بلکه هشت بار بد دهنی می کند.جواب دهید که این مرد چند بار جریمه خواهد شد؟


۸ بار – ۹بار – هیچ کدام

۹ ) اگر تمام رنگ ها را با هم مخلوط کنید، آیا رنگین کمان خواهیم داشت؟


آری – خیر – هیچ کدام

۱۰ ) گرگی به بالای کوه می رود تا غرش شبانه اش را آغاز کند.چه مدت طول می کشد تا به بالای کوه برسد؟


دو شب – پنج شب – هیچ کدام

۱۱) اگر به طور اتفاقی وارد کودکستان دوران کودکی تان شوید، آیا قادر به خواندن نوشتن و انجام جدول ضرب خواهید بود؟


آری – خیر – هیچ کدام

۱۲) آیا امکان دارد یک نفر سریع تر از رودخانه می سی سی پی شنا کند؟


آری – خیر – هیچ کدام

۱۳) آقای بیل اسمیت و خانم ژانت اسمیت از هم طلاق می گیرند. پس از مدتی خانم ژانت اسم اولیه خود را پس می گیرد.با این حال، پس از پنج سال با اینکه هنوز از آقای بیل اسمیت طلاق گرفته است، دوباره خانم ژانت اسمیت می شود. آیا این قضیه امکان پذیر است؟


آری – خیر – هیچ کدام

۱۴) آقای جیم کوک مشکوک به قتل است ولی وقتی که پلیس از او سوال می کند که در موقع قتل کجا بوده است، آقای جیم می گوید در خانه مشغول تماشای سریال مورد علاقه ام بوده ام. حتی جزئیات سریال را برای پلیس شرح می دهد.آیا این موضوع ثابت می کندکه آقای جیم بی گناه است؟


آری – خیر – هیچ کدام

۱۵) یک شترمرغ تصمیم می گیرد که به وطنش بازگردد.چه موقع برای پرواز او به جنوب مناسب است؟


بهار – پاییز – هیچ کدام

۱۶ ) جمله بعدی صحت دارد.جمله قبلی غلط است.آیا این قضیه منطقی است؟


آری – خیر – هیچ کدام

۱۷) آیا امکان دارد که یک اختراع قدیمی قادر باشد که پشت دیوار را به ما نشان دهد؟


آری – خیر – هیچ کدام

۱۸ ) اگر بخواهید یک نامه به دوست تان بنویسید، ترجیح می دهید با شکم پر یا با شکم خالی بنویسید؟


پر – خالی – هیچ کدام

پاسخ سوالات در لینک زیر

● پاسخنامه


۱) هیچ کدام. بازماندگان که زنده هستند نیازی به دفن کردن ندارند.


۲) هیچ کدام.خروس که تخم نمی گذارد!


۳)هیچ کدام.آپارتمان یک طبقه که راه پله ندارد!


۴) آری. اگر این سوال را نتوانستید جواب دهید، وای بر شما.دکتر یک خانم جراح است یعنی این شخص مادر پسر است!


۵) خیر، شما پیش از اینکه کیک داشته باشید باید آن را بپزید !


۶) آری،.بپرید و ببینید که خانه شما چقدر می پرد!


۷) هیچ کدام. یک کیلوگرم آهن با یک کیلوگرم پنبه به طور دقیق برابر هستند.


۸) هیچ کدام. خودرو به آن مرد تعلق ندارد.


۹) خیر.رنگ خاکستری خواهید داشت.


۱۰) هیچ کدام. گرگ پیشتر بالای کوه است.


۱۱) آری، شما فقط از کودکستان دیدن می کنید و با همین شرایطی که الان دارید فقط وارد کودکستان شده اید.


۱۲) آری، چون که رودخانه ها که قادر به شنا کردن نیستند!


۱۳) آری ژانت با یک آقای دیگر که فامیل اش اسمیت بوده، ازدواج کرده است.


۱۴) خیر.چون که ممکن است این سریال تکراری باشد و او پیشتر این سریال را دیده باشد.


۱۵) هیچ کدام.شتر مرغ که قادر به پرواز نیست.


۱۶) هیچ کدام. چون که جملات متضاد هم هستند.


۱۷) آری.پنجره یک اختراع قدیمی است که به وسیله آن می توان پشت دیوار را مشاهده کرد!


۱۸) هیچ کدام.بهتر است که یک نامه عاشقانه را با قلم و کاغذ بنویسید و با شکم نمی توان نامه نوشت!

● تفسیر آزمون


▪ اگر تعداد جواب های صحیح شما بین صفر تا
۵ بود، معنایش این است که شما به طرز وحشتناکی به جزئیات بی توجهید. حواستان کجاست؟


▪ اگر تعداد جواب های درست بین
۶ تا ۱۰ بود، نسبتاً بد نیست، اگرچه این نشان می دهد که چندان به جزییات توجه نمی کنید. شاید دارید به مسایلی توجه می کنید که بقیه به آنها توجه نمی کنند. خدا کند این طور باشد!


▪ اگر تعداد جواب های درست شما بین
۱۱ تا ۱۵ بود، بسیار خوب است.شما خوب به جزییات توجه می کنید. خدا خیرتان بدهد!


▪ اگر تعداد جواب های صحیح شما بین
۱۶ تا ۱۸ بود، یعنی شما یک پا شرلوک هولمز هستید. احسنت!

منبع-دمساز

 

برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

1.         توليد پرايد سال 90 متوقف مي‌شود

مديرعامل گروه صنعتي سايپا خبرداد:

توليد پرايد سال 90 متوقف مي‌شود

خبرگزاري فارس: مديرعامل گروه صنعتي سايپا خبرداد: توليد انواع پرايد تا سال 1390 در كشور متوقف و خودروهاي جديدي جايگزين اين خوردو خواهند شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، احمد قعله‌باني صبح امروز در نشستي خبري به ارايه گزارشي از عملكرد و برنامه‌هاي گروه صنعتي سايپا پرداخت و اظهار داشت: گروه صنعتي سايپا از هلدينگهاي بزرگ كشور است كه در سال 85 موفق شد برنامه 5 ساله خود را با موفقيت به پايان برد.
وي خاطرنشان كرد: براساس برنامه 5 ساله اول قرار بود توليد خودرو در سايپا از صد هزار دستگاه در سال به 500 دستگاه رسيده و سود شركت به 6 درصد افزايش يابد و شركت رهبري قيمت در بازار خودرو را در اختيار گيرد.
قلعه‌باني افزود: در برنامه 5 ساله اول تلاش شد به نيازهاي مشتريان در زمينه خدمات پس از فروش پاسخ گفته و شركت با احداث تعمير‌گاههاي مركزي رضايت نسبي مشتريان را جلب كند.
وي گفت: در عين حال سايپا موفق شد در پايان برنامه اول در زمينه كميت توليد به تيراژ 550 هزار دستگاه برسد.
قلعه‌باني يادآور شد: برنامه 5 ساله دوم فراتر از برنامه اول خواهد بود، در برنامه اول بدليل تقاضاي بالايي كه در بازار وجود داشت تلاش شد با توليد انفجاري به اين تقاضا پاسخ داده شود و سايپا توانست با رساندن تيراژ توليد پرايد به 430 هزار دستگاه پرتيراژ توليد خودروي سواري را داشته باشد.
وي تصريح كرد: مبناي برنامه دوم سايپا ديگر توليد انبوه نخواهد بود بلكه تنوع بيشتر محصول است.
مديرعامل سايپا توليد خودروهايي چون، ريو، مگان، سايپا 132، اس 81، تندر 90 در سه مدل و خودروهاي طراحي شده جديد بر روي پلت فرم را در همين راستا دانست و افزود: توليد خودرو پرايد در سال 1390 متوقف شده و خودروهاي جديدي جايگزين اين خودرو خواهد شد.
وي همچنين از افزايش تنوع محصول در توليدات پارس خودرو خبرداد و گفت: در زمينه خودروهاي سنگين نيز ميني بوسهاي جديد و اتوبوس براي اولين بار توسط شركت زامياد عرضه خواهد شد.
قلعه‌باني تاكيد كرد: سياست سايپا در برنامه 5 ساله دوم در راستاي سياست كلي كشور نگاه به خارج و توليد در كشورهاي ديگر است، تاكنون نيز دو سايت در ونزوئلا و سوريه راه‌اندازي شده و براي راه‌اندازي چند سايت جديد در خارج از كشور نيز برنامه‌ريزي كرده‌ايم.
وي ادامه داد: حجم صادرات سايپا در چشم‌انداز سال 1404 به 5/2 ميليون دستگاه خواهد رسيد،بودجه تحقيقاتي شركت در سال جديد در گروه به 5/1 درصد افزايش يافته و تا 5 سال آينده به 3 درصد خواهد رسيد.
قلعه‌باني همچنين از عرضه سايپا 141، سايپا 132 و ريو دوگانه سوز و خودرو كاروان بهينه‌سازي شده در سال جديد خبرداد و افزود: موتور خودروي ملي
S81 كه در سال 87 به بازار عرضه مي‌شود نيز اواخر امسال نهايي خواهد شد و در سال جاري خودروهايي با پلت فرم اصلاح شده به بازار عرضه خواهيم كرد.
قلعه‌باني گفت: خودرو
S81 خودرويي به روز خواهد بود كه بخشي از بازار پرايد را در اختيار خواهد گرفت.
وي در خصوص حجم صادرات شركت سايپا در سال 85 اظهار داشت: صادرات سايپا در سال 85 با كاهش روبرو بود،در واقع سهم صادرات در شركت سايپا 30 ميليون دلار و در گروه به 50 ميليون دلار رسيد كه كمتر از يك درصد توليد گروه سايپا بود.
قلعه‌باني افزود: براي افزايش توليد در سايپا در سال 86 كلنگ احداث كارخانه در شهر خمين زده خواهد شد و براي توليد 120 هزار دستگاه خودرو در اين كارخانه برنامه‌ريزي مي‌شود.
مديرعامل سايپا در خصوص جايگزيني خودروهاي فرسوده نيز اظهار داشت: با توجه به اينكه سال گذشته بخش عمده عمليات جايگزيني در 6 ماهه دوم سال شروع شد و تامين و تدارك مخزن توسط سازمان بهينه‌سازي انجام نشده بود، توانستيم 60 هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز توليد و 50 هزار دستگاه از اين خودرو ها را جايگزين خودروهاي فرسوده كنيم.
وي برنامه سايپا براي جايگزيني خودروهاي فرسوده در سال 86 را توليد 250 هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز ذكر كرد و افزود: براي واردات 350 هزار مخزن و كيت در سال جاري گشايش اعتبار شده است كه در صورت تامين اين مخازن توليد خودروهاي دوگانه سوز فراتر از 250 هزار دستگاه خواهد رفت.
قلعه‌باني تصريح كرد: سايپا با ايجاد شركتي مستقل و همچنين شركتي با همكاري سازمان گسترش و نوسازي صنايع و ايران خودرو توليد مخزن گاز در كشور را در دستور كار قرار داده است كه ظرف 18 ماه آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد.
وي گفت: 4 خط توليد در نظر گرفته شده سالانه 400 هزار دستگاه مخزن گاز را براي توليد خودروهاي دوگانه سوز تهيه خواهد كرد.
قلعه‌باني درباره وضعيت توليد خودرو در سايتهاي خارجي سايپا توضيح داد: سايت احداث شده در كشور ونزوئلا به توليد سايپا 141 پرداخته و تاكنون 80 دستگاه خودرو توليد كرده است.
وي افزود: سايت سوريه نيز با دو خط توليد سايپا 141 و صبا راه‌اندازي شده و در سه شيفت توان توليد 5 هزار دستگاه خودرو را دارد.
قلعه‌باني در خصوص مونتاژ خودروهاي چيني در سايپا خاطرنشان كرد: تستهايي كه بر روي يك نمونه از خودروهاي توليد چين انجام داديم اكثر منفي بود و اگر خودروهاي چيني به سطح استاندارد خودروهاي اروپايي برسند مي‌توانيم در زمينه صادرات و مونتاژ خودرو با چين همكاري متقابل داشته باشم.
مديرعامل گروه صنعتي سايپا در پاسخ به اين پرسش خبرنگاران كه دليل افزايش قيمت يك ميليون توماني خودرو ريو را پرسيدند، گفت: افزايش نرخ برابري دلار و ون (واحد پول كره جنوبي) سبب افزايش قيمت ريو بوده است.
وي برنامه سايپا در سال جديد را عدم افزايش قيمت محصولات، افزايش كيفيت و خدمات پس از فروش ذكر كرد و يادآور شد: دفاتر منطقه‌اي و نمايندگيهاي سايپا در 15 منطقه ايجاد خواهند شد.
قلعه‌باني گفت: سهم سايپا در زمينه توليد خودرو سواري در بازار بيشتر و در زمينه توليد خودروهاي تجاري كمتر است.
مديرعامل سايپا تقاضاي بازار براي پرايد در صورت سهميه‌بندي شدن بنزين را فزاينده دانست و افزود: بدليل كم مصرف بودن خودرو پرايد فروش اين محصول در شهر زاهدان كه برنامه سهميه‌بندي بنزين در آن به اجرا درآمده است، صد در صد افزايش داشته است.
وي گفت: در سال 85 هزار و 200 شكايت به شركت سايپا اعلام شد كه 98 درصد رسيدگي شده و 2 درصد در دست رسيدگي است،در سال 85 همچنين 30 دستگاه خودرو تحويل شده به مشتريان تعويض شد.
قلعه‌باني در خصوص توليد تندر ال نود نيز تاكيد كرد: براي تامين قطعات با تاخير و مشكلاتي مواجه هستيم كه اميدواريم با مذاكره و گفت‌وگو قطعات به موقع تامين شود.
وي شركت سايپا را براي واگذاري در چارچوب سياستهاي اصل 44 پويا و سود ده توصيف كرد و افزود: سايپا در ليست واگذاريهاي اصل 44 قرار دارد،اما وزارت صنايع بايد در اين باره تصميم بگيرد.
وي گفت: سرمايه شركت سايپا در حال حاضر از محل سود به 700 ميليارد تومان رسيده است و ارزش بورسي شركت تا دو ماه قبل به 2 هزار و 100 ميليارد تومان رسيد.
قلعه باني درباره خارج كردن رنو
P.k از رده توليد تاكيد كرد: سايپا در خارج كردن خودروهاي قديمي از رده، پيشتاز بوده و بدون اينكه دردسري براي دولت ايجاد كند در سال جاري توليد رنو P.k را متوقف خواهد كرد.
مديرعامل سايپا در پاسخ به پرسشي، ايراد نيروي انتظامي به كمربند ايمني پرايد را وارد دانست و افزود: خودرو پرايد براي مردان آمريكايي داراي قامت متوسط طراحي شده و از آنجا كه فاقد سگك تنظيم است براي ايرانيان كارآيي ندارد.
وي افزود: تلاش مي‌كنيم در سال 86 ايراد كمربند ايمني پرايد را برطرف كنيم.
قلعه‌باني در اين نشست خبري تغيير مديرعامل پارس خودرو را رد كرد و در خصوص صدور حكم مديرعاملي خود توسط هيات مديره گروه سايپا گفت: اين حكم در روز 14 فروردين ماه صادر شده است.



3.        

 


طرح خريد 3 کارخانه خارجي توليد خودرو در دست بررسي است.

طرح خريد 3 کارخانه خارجي توليد خودرو در دست بررسي است.

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ مدير گروه خودروسازي سايپا در حاشيه بهره برداري از خط تـوليد ميدل باس در کرج گفت : هم اکنون سه پيشنهاد خريد کـارخانه تـوليد خودرو در دو کشور آلمـان و آمريکا ارائـه شـده است کـه صاحبان اين کارخانه ها مشغول بررسي اين پيشنهادات هستند.

مهرداد بذرپاش افزود: قيمت پيشنهادي گروه خودروسـازي سايپا به اين کارخانه هاي توليدي ارائـه شده است و بـا توجه به مشکلات فراواني که اين کارخانه ها دارند پيش بيني مي شود بـه زودي اين طرح اجرايي شود.

وي گفت: يکي از دلايل خـريد کارخانه هاي توليد خودرو ، برطرف کردن نقاط ضعف توليد خودرو در کشورمـان است تـا بـاعث جهش فنـاوري ساخت خودرو در کشور شـود و بتـوانيم خودرويي با کيفيت و قيمت مناسب به هموطنان ارائه دهيم.

مديـر گـروه خودروسـازي سايپا يکي ازمهمترين مشکل توليد خودروهاي تجاري را در کشور کمبود قطعه سازي و پايين بودن شمارگان (تيراژ) توليد دانست و افزود: زمـاني مي توانيم در زمينه توليد خودروهـاي تجاري موفق شويم که شمارگان (تيراژ) توليدي افزايش يابد و قطعه سازي هم فعال تر شود.

بذرپاش گفت: بـراسـاس تـوافق صـورت گرفته ، گـروه خودروسازي سايپا با همکاري ايران خودرو ، طرح توليد خودروي تجاري را در دست بررسي دارد وهم اکنون هم در زمينه توليد اتوبوس تجاري اقداماتي ميان اين دو شرکت بزرگ خودروسازي کشور صورت گرفته است.

مدير گـروه خودروسازي سايپا اظهار اميدواري کرد با توليد خودروي تجاري علاوه بر کاهش قيمت خريد خودرو، صرفه جويي بنگاه هاي توليد خودرو ، رضايت هموطنان از خـودروهاي توليدي و صرفه جويي ارزي خواهد شد.

 

برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

آشنايي با سيستم ترمز ABS

سیستم ترمز ABS بهترین راه برای ایمن ساختن ترمز وسایل نقلیه موتوری با سیستم‌های ترمز هیدرولیک است.

ترمز Abs دستگاهي الكترونيكي است كه در هنگام ترمزگيري با كنترل فشار (قطع و وصل كردن فشار) هيدروليك در كسري از ثانيه ارتباط لنت را با ديسك يا كاسه برقرار و قطع مي‌كند.

 

تكرار سريع و مداوم اين عمل باعث از ميان رفتن حالت بلوكه كردن يا قفل كردن ترمزها مي‌شود.

 

اهميت اين گونه ترمزها بيشتر در سطوح خيس و لغزنده يا ترمزگيري در سرعت‌هاي بالا بيشتر نمايان مي‌شود. در اين گونه موارد راننده از كنترل كامل روي وسائل نقليه خود برخوردار است.

 

نكته منفي در مورد ترمزهاي Abs صداي نسبتا شديد آنها در هنگام ترمزگيري روي سطوح بسيار لغزنده است.

 

 

در خودروهایی که فاقد ترمز ABS می‌باشند وقتی راننده پای خود را روی پدال ترمز بطور ناگهانی فشار دهد در صورتی که جاده لغزنده باشد، خودرو تعادل خود را از دست خواهد داد اما سیستم ترمز ABS این نقص را برطرف کرده و اجازه قفل شدن کامل به چرخ را نمی‌دهد.

 

اين سيستم باعث می‌شود که خودرو هم تعادل خود را از دست ندهد و هم سریعتر ترمز کند و بایستد.

 

بايد توجه داشت، در شرايط بحراني (مواجه شدن با موانع) فورا پدال كلاچ را گرفته و با تمام نيرو به طور مداوم روي پدال ترمز فشار دهيد.

 

 

 

در اين زمان Abs شروع به كار كرده و شما قادر خواهيد بود خودروي خود را در مسير دلخواه هدايت كرده و از برخورد با موانع جلوگيري كنيد.

 

سيستم ترمز مجهز به Abs قادر است وضعيت ايمن‌تري را براي خودرو ايجاد كند.

 

كاهش خط قرمز افزايش پايداري خودرو در جاده‌هاي لغزنده افزايش كنترل فرمان كاهش اثر شرايط متفاوت جاده روي لاستيك‌ها، كاهش‌ مقدار لرزش لاستيك و سيستم تعليق در ترمز و پايداري خودرو در جاده‌هاي ناهمگن به هنگام ترمز شديد از فوايد اين سيستم است.

 

با اين كه سيستم Abs داراي ايمني بالايي است، ولي وجود آن در خودرو نبايد باعث سرپيچي راننده از رعايت مقررات رانندگي به خصوص سرعت‌هاي غيرمجاز، رعايت نكردن فاصله ايمني و سرعت مناسب در پيچ‌ها شود.

 

انجام تغييرات شخصي در خودرو (مثلا ترمز، بدنه‌ها و يا چرخ‌ها) مي‌تواند بر عملكرد سيستم Abs تاثير منفي بگذارد.

 

 

 

اجزای سیستم ترمز ABS:

واحد کنترل الکترونیکی یا ECU

واحد کنترل هیدرولیکی یا HCU

پمپ

سیلندر اصلی

سلونوئیدها

انبارها اکومولاتورها

سنسورهای سرعت

سایر تجهیزات ورودی واحد

کنترل الکترونیک

 

فروش نقشه موبایل برای تعمیرات بعضی مدل های چینی * سونی اریکسون *نوکیا*شارپ*زیمنس*فلیپس*پن تک*ال جی *و.... اگر نیاز به نقشه تعمیرات یا برنامه ای برای موایل خود میگردید با ما تماس بگیرید

09357528321

شعری زیبا و  محبوب برای حضرت علی                  

زلیلی من شنیدم یا علی گفت



به مجنون چون رسیدم یا علی گفت



كه این وادی دارالجنون است



كه هر دیوانه دیدم یا علی گفت



نسیمی غنچه ای را باز می كرد


به گوش غنچه كم كم یا علی گفت



چمن با ریزش باران رحمت



دعایی كرد او هم یا علی گفت



یقین پروردگار آفرینش 



به موجودات عالم یا علی گفت



خمیر خاك آدم را سرشتند



چو بر می خاست آدم یا علی گفت



علی را ضربتی،كاری نمی شد



گمانم ابن ملجم یا علی گفت



مگر خیبر ز جایش كنده می شد


یقین آنجا علی هم یا علی گفت                                                              *مکانیک گیلان*

برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

ویژگیهای سیستم سوخت رسانی الکترونیکی



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

سیستم کیسه هوا یکی از جدیدترین سیستمهایی است که در اکثر خودروهایی که استاندارد های جهانی را رعایت می نمایند



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

مبدلهاي كاتاليستي از دهه 70 با هدف كاهش آلودگي هوا، بر سر راه خروجي موتورهاي بنزيني نصب شد



ادامه مطلب ...

            [align=justify]وزن زياد باعث ايجاد اينرسي در مواد مي شود ( اينرسي عبارت است از ميل اجسام براي حفظ قبلي خود). حال اگر از وزن يک جسم بکاهيم اينرسي آن نيز کاهش پيدا خواهد کرد.

فلايول و ميل لنگ موتور به هم متصل هستند بنابراين با گشتاور واحدي مي چرخند. ميل لنگ و فلاويل سنگين داراي اينرسي زيادي هستند و گشتاور بيشتري را صرف حرکت خود مي کنند. اين امر مخصوصاً در زمان شتابگيري مشهود است .

اگر ميل لنگ و فلايويل را سبک کنيم، با گشتاور کمتري خواهند چرخيد بنابراين نيرويي که قبلاً بايد براي چرخاندن ميل لنگ و فلايويل تلف مي شد، صرف به حرکت در آوردن اتومبيل خواهد شد.

يکي از راه هاي سبک کردن فلايويل ساخت آن از آلياژهای سبک همانند آلومينيوم T6 است. براي اين منظور شمش هاي آلومينيوم به مدت يک روز درون کوره قرار داده مي شوند سپس به مدت سه روز در دماي محيط خنک مي شوند.

حالا عمليات حرارتي و سخت کاري بر روي آلومينيوم انجام شده است .

قسمتي از فلايويل که صفحه کلاچ با آن در تماس است بايد از چدن ساخته شود بنابراين چدن خاکستري پس از ريخته گري و خنک شدن با دقت بالا تراشيده شده و پس از سوراخ کاري به قسمت آلومينيومي پيچ مي شود.

فلايويل هاي آلومينيومي بسته به نوع اتومبيل، 45 تا 50 درصد سبک تر از فلايويل هاي چدنی هستند مثلاً اگر فلايويل چدني پژو 206 با موتور 1600 سي سي 5/5 کيلو وزن داشته باشد، نمونه آلومينيومي آن 5/3 کيلو خواهد بود .

فلايويل سبک تر باعث کاهش بار ميل لنگ، کاهش استهلاک ياتاقان ها، افزايش توان و کشش موتور و بهبود شتاب اتومبيل مي شود.

يکي ديگر از راه هاي سبک سازي ميل لنگ تراشيدن لنگرهاي آن است. لنگرهاي ميل لنگ اگر چنانچه به شکل لبه هاي چاقو تراشيده شوند باعث کاهش وزن ميل لنگ به ميزان 6/0 الي 2 کيلو گرم خواهند شد. علاوه بر آن لنگرهايي که همانند لبه چاقو تيز شده اند در هنگام عبور از روغن کارتل، مقاومت کمتري نشان داده و باعث کار کرد نرم و بي سر و صداي موتور و جلوگيري از کف کردن روغن مي شوند .

 

از راه هاي ديگر سبک کردن آلات متحرک موتور مي توان به سبک کردن پولي ها مخصوصاً پولي ميل لنگ و شاتون ها اشاره کرد. شاتون هاي تيتانيومي علاوه بر داشتن استحکام و مقاومت فوق العاده داراي يک سوم وزن شاتون هاي فولادي بوده و نيروي موتور را کمتر به خود اختصاص مي دهد.

برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

سيستم فرمان(AS (Active Steering 

مزيت اين سيستم دقت و چابكي بيشتر راننده در حين رانندگي و در هر موقعيتي است.

در قلب سيستم جديد AS مجموعه اي از  دنده هاي سياره‌واري وجود دارد كه با ستون فرمان ادغام شده است. در رانندگي با سرعت هاي پايين- مانند حركت در ترافيك شهري، در زمان پارك كردن خودرو و يا حركت در جاده هاي كوهستاني،سيستم AS ميزان زاويه فرمان را افزايش مي دهد. چرخ هاي جلويي به سرعت در مقابل حركات كوچك چرخ فرمان عكس العمل نشان داده و به اين نحو راننده را قادر مي سازد بدون نياز به چرخاندن زياد فرمان از ميان فضاهاي تنگ و باريك به راحتي عبور كند. از ديگر مزاياي اين سيستم، پارك كردن آسان خودرو و افزايش مانور خودرو  است. در سرعت هاي بالاتر و هنگام عبور از پيچ هاي تند، سيستم AS موجب كاهش تغيير در درجه زاويه فرمان مي شود. اين امر به راننده اين امكان را مي دهد تا در سرعت بالا توانايي بيشتري در كنترل فرمان  و نتيجتاً خودرو داشته و موجبات ثبات و راحتي بيشتري را براي وي فراهم آورد.

در صورتي كه خودرو در معرض خطر بي ثباتي باشد، مانند زماني كه از سطوح ناهموار عبور نموده و  مستلزم استفاده مكرر ار ترمز است، مي توان با استفاده از سيستم AS آن را مرتفع نمود. براي مثال، به منظور كاهش انحرافات خطرناك خودرو در اين حالت، سيستم AS مي تواند سريع تر از هر راننده حرفه اي، زاويه فرمان را افزايش دهد. اين سيستم رابطه بين چرخ فرمان و چرخ هاي جلويي را مختل نكرده و بنابراين حتي در مواقعي كه سيستم الكتريكي خودرو به طور كامل از كار مي‌افتد، خودرو در همه شرايط كاملا قابل كنترل خواهد بود. 

سيستم پاششHPI (High Precision Injection)        

 HPI، يا همان سيستم تزريق دقيق و مستقيم بنزين، موجب كارآمدتر شدن فرآيند سوخت و بالا رفتن عملكرد موتور شده و بنابراين شاهد كاهش قابل توجهي در ميزان نرخ مصرف سوخت خواهيم بود.

HPI ، مجموعه اي است كه عملكرد اجرايي ديناميك سوخت را منسجم تر مي كند.

عنصر اصلي تكنولوژي HPI انژكتور Piezo  است كه بين سوپاپ و شمع قرار مي گيرد. داخل انژكتور لايه هايي از كريستال هاي Piezo وجود دارد كه وقتي جريان الكتريسيته از آن ها عبور مي كند به طور يكنواخت منتشر مي شوند. اين امر موجب خروج مخلوطي از هوا و سوخت با فشار 200 bar از سوزن انژكتور (كه به باريكي تار موي انسان است) به محفظه احتراق مي شود

ابري مخروطي شكل به اندازه ناخن انگشت شست، بادقت كامل به داخل شمع تزريق شده و به محض تماس با اكسيژن شعله ور مي شود. در مقايسه با سيستم هاي معمولي پاشش، HPI مستلزم مقدار كمي سوخت بوده و از هدر رفتن بنزيني كه به ديواره هاي محفظه احتراق پاشيده مي شود نيز جلوگيري مي كند. 

تاير (RF (Run-Flat 

با وجود تايرهاي RF ،حتي زماني كه باد تاير خالي شده باشد شما مي توانيد به حركت ادامه داده و عملكرد خودرو را در هنگام افت فشار باد در تاير حفظ نماييد. به جاي تعويض تاير در كنار خيابان كه امري ناخوشايند و محسوب ي شود، شما مي توانيد به حركت خود ادامه داده و به راحتي خود را به منزل و يا تعميرگاه برسانيد.

تايرهاي RF زاپاس خود محسوب مي شوند: با وجود ديوارهاي جانبي تقويت شده، تايرها حتي اگر كاملاً از  باد خالي شده باشند، قادر به ادامه عملكرد خود هستند. تركيب فرسايشي مقاوم به گرما كه در ساخت اين نوع تاير به كار گرفته شده است، در برابر افزايش احتمالي گرما مقاومت مي كند. با استفاده از تايرهاي RF شما قادر خواهيد بود با سرعتي بالاتر از 150 كيلومتر در ساعت و بدون تغيير وضعيت محسوس به رانندگي خود ادامه دهيد. در عين حال در وقت خود صرفه جويي كرده و بنابراين استرس كمتري خواهيد داشت، ديگر نيازي به حمل تاير زاپاس هم نداريد و در نتيجه فضاي بيشتري براي حمل بار در اختيار شما قرار مي گيرد. 

سيستم "رانندگي تطبيقي" (Adaptive Drive) تا حد ممكن فشار وارده بر تاير معيوب را كاهش داده و به تايرهاي ديگر انتقال ميدهد. اين نوع تايرها موجب امنيت بيشتر، آسودگي خاطر سرنشين و نيز امكان استفاده از فضاي بيشتر را در خودرو فراهم مي كند.شركت ADAC آلمان"، يعني همان بزرگترين كلوپ اتومبيل در دنيا، از تايرهايRF به عنوان "اولين انقلاب اساسي در طراحي تاير" از زمان به وجود آمدن تايرهاي بادي ياد مي كند.

سيستم ديناميك مؤثر(ED)  در BMW (Efficient Dynamics)

لذت استفاده از هر قطره سوخت، هدف سيستم ED است. با وجود مجموعه اي از فناوري هوشمندانه، BMW قادر است در حالي كه عملكرد ديناميك خودروي شما را افزايش مي دهد، تأثير بسزايي در كاهش مصرف سوخت و توليد گاز CO2 نيز داشته باشد.

هدف از به كارگيري مجموعه اي از تكنولوژي هاي پيشرفته ومبدعانه، كاهش ميزان مصرف سوخت به حداقل ممكن است. برخي از اين تكنولوژي ها در زمينه سوخت، نوع مواد مصرفي در ساختار خودرو، تركيبات مؤثر در كاهش اصطكاكات موجود و آيروديناميك هاي بهبود يافته و نيز مديريت همه جانبه مصرف انرژي به كار رفته اند.

جهت دستيابي به اين اهداف، موتورها ارتقاء يافته اند؛ موتورهاي بنزيني به وسيله فناوري HPI و موتورهاي ديزلي توسط نسل سوم پاشش ريلي (Rail Injection) و مواد سبك كه منجر به كاهش وزن خودرو تا سقف 20 كيلوگرم شده اند مورد بازبيني قرار گرفته اند 

بهبود وضعيت آيروديناميكي خودرو همچون كنترل هواكش خودرو، تايرهاي مقاوم و ... همگي منجر به نتايج مثبتي شده اند كه نتيجه آن عملكرد ديناميكي خودرو با مصرف سوخت كمتر است. BMW مدل i 120 (5 درب) كه 1 ليتر بنزين كمتر از مدل قبلي مصف مي كند و قادر است 1 ثانيه زودترسرعت خود را به 100 كيلومتر بر ساعت برساند، نمونه اي از به گارگيري اين روش هاي بهبود يافته است.

سيستم روشن و خاموش (سوئيچينگ) اتومات (Auto Start-Stop)

سيستم سوئيچينگ اتوماتيك ASS راهي هوشمندانه جهت ذخيره سازي سوخت است. در اين حالت زماني كه خودرو به طور كامل متوقف شود، مثلاً در زمان توقف پشت چراغ قرمز، موتور  به طور اتوماتيك خاموش و سپس روشن مي شود كه اين امر موجب كاهش مصرف سوخت خودرو مي شود.

اصول اين كار بسيار ساده است: اگر موتور در حال كار نباشد نمي تواند سوخت مصرف كند. بنابراين سيستم اتوماتيك ASS زماني كه نيازي به روشن بودن موتور نيست آن را خاموش مي كند. در مواقعي كه ترافيك سنگين است و شما مجبور هستيد مكرراً ترمز كنيد، به راحتي مي توانيد خودرو را روي دنده آزاد تنظيم كرده و پاي خود را از روي كلاچ برداريد تا سيستم ASS فعال شود؛  در اين صورت شما لوگوي فعال بودن اين سيستم را در صفحه نمايش خودرو مشاهده خواهيد كرد. براي غيرفعال كردن اين حالت كافي است خودروي خود را از حالت آزاد خارج كنيد. سپس به محض اين كه بر روي كلاچ فشار آوريد موتور شروع به كار كرده و شما مي توانيد بدون لحظه اي تأخير به مسير خود ادامه دهيد.

راحت و امنيت راننده در حين رانندگي و در حين استفاده از سيستم ASS دچار مخاطره نمي شود. براي مثال، هنگامي كه دماي موتور از حد معمول بالاتر باشد، يا هواي درون اتاق به وسيله تهويه كننده هوا به دماي مطلوب نرسيده باشد، يا باتري دچار مشكل شده باشد و يا هنگامي كه راننده فرمان را مي چرخاند، اين سيستم عمل نخواهد كرد.

سيستم اتوماتيك ASS به وسيله يك كنترل مركزي هدايت مي شود كه اطلاعات مورد نظر را از حسگرهاي مربوطه( استارت و دينام) دريافت مي كند. براي مثال اگر خودرو شروع به چرخيدن كند، شارژ باتري به شدت افت كرده و يا روي شيشه جلوي خودرو بخار مي نشيند، در نتيجه به منظور حفظ آسايش و امنيت راننده ، كنترل مركزي به طور اتوماتيك موتور را خاموش و دوباره روشن مي كند.

در عين حال، اين سيستم قادر است فرق ميان توقف موقت و دائم را تشخيص دهد؛ اگر كمربند ايمني راننده بسته نباشد و يا درب كاپوت باز باشد اين سيستم عمل نخواهد كرد. البته اگر مايل باشيد مي توانيد با فشار دادن يك دكمه اين سيستم را به طور كامل غيرفعال كنيد.

با استفا مكرر و دائم از اين سيستم، شما شاهد كاهش قابل توجهي در مصرف سوخت و توليد گاز CO2 خواهيد و.

سيستم هشدارگر عيب تاير (TDI (Tyre Defect Indicator

سيستم هشدارگر عيب تاير به محض بروز مشكل در هر كدام از تايرها به شما هشدار مي دهد تا از خرابي بيشتر تاير جلوگيري كنيد و به نوعي ضامن امنيت شما است.

اين سيستم الكترونيكي داراي علامت هشداردهنده اي بر روي پانل علائم است. وقتي باد تاير كم مي شود، شعاع تاير كاهش يافته و در نتيجه سرعت گردش چرخ افزايش مي يابد. سيستم TDI مجهز به حسگرهايي است كه بر ميزان سرعت گردش چرخ و سيستم ترمز ABS نظارت داشته و اطلاعات مربوط به هر كدام از چرخ ها را به طور جداگانه بررسي مي كند. اين بدان معني است كه اين سيستم داراي قابليت تشخيص تفاوت سرعت در هر يك از چرخ ها مي باشد. البته لازم به ذكر است تشخيص كم‌باد بودن  چرخ ها از عهده اين سيستم خارج بوده و بهترين راه براي جلوگيري از هرگونه خطر احتمالي، چك كردن تايرها به طور دائم است

 

برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

بی.ام.و-

آئودی-

فراری

-پژو-

مرسدس -

پورشه-

آلفا رومئو

سیتروئن

فورد

فیات 

مازاراتی

مزدا

میتسوبیشی

رنو

رو-ور

اشکودا

سوبارو

تویوتا 

ولوو

 

 



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

انواع سمند

 
خودرو : سمند

نام کلاس خودرو  مشخصات کلاس
1.8 - I
اين خودرو داراي موتور انژكتوري XU7JPK بوده و تجهيزاتي مانند :كولر فرمان هيدروليك سيستم هشدار دهنده شيشه بالابر برقي درهاي جانبي به صورت استاندارد در روي آن نصب مي شود .
كلاس 13 در اين كلاس از 4 عدد رينگ آلومينيومي 15 با لوگوي سمند و يك رينگ معمولي استفاده خواهد شد و هيچ تجهيزات اضافه ديگري نسبت به خودروي پايه نخواهد داشت.
كلاس 12 در اين كلاس كه به سمند 85 معروف است ، از سپرهاي تمام رنگي ، داشبورد طرح SLUSH MOULDING ، جلو پنجره جديد ، كمربند هاي ايمني رنگي ،موكتهاي كف طرح تافتينگ، كفپوشهاي فرشي ، آنتن و برف پاكن طرح جديد استفاده شده است و ساير مولفه هاي آن شبيه سمند كلاس 3 ميباشد. با توجه به روند افزايشي توليد خودروي سمند با تجهيزات معروف به سمند 85 ، اين كلاس جايگزين كلاس 3 مبنا خواهد شد.
كلاس 11 اين كلاس ، علاوه بركليه تجهيزات خودروي مبنا ، داراي موتور انژكتوريXU7JPL3 و دستگاه پخش CD مي باشد .
كلاس 10 اين كلاس علاوه بر تجهيزات كلاس 6 ، داراي موبايل هندز فري،غربيلك فرمان چرمي ، ، قطعات تزئيناتي(DECORATIVE) جديد و كفپوشهاي موكتي ، رينگ آلومينيمي جديد ، آئينه تاشوي برقي، كمربندهاي ايمني همرنگ تزئينات داخلي ، گردگير دسته دنده همرنگ تزئينات داخلي و گردگير ترمزدستي همرنگ تزئينات داخلي ميباشد
كلاس 6 اين كلاس ، علاوه بركليه تجهيزات خودروي مبنا ، داراي موتور انژكتوريXU7JPL3 ، دستگاه پخش CD و رينگ آلومينيمي مي باشد .
كلاس 5 اين كلاس ، علاوه بركليه تجهيزات خودروي مبنا ، داراي موتور انژكتوريXU7JPL3 ، سيستم ABS ، دستگاه پخش CD و رينگ آلومينيمي مي باشد .
كلاس 4 اين كلاس ، علاوه بركليه تجهيزات خودروي مبنا ، داراي موتور انژكتوريXU7JPL3 و سيستم ABS مي باشد .
كلاس 3 اين كلاس ، علاوه بركليه تجهيزات خودروي مبنا ، داراي موتور انژكتوريXU7JPL3 نيز مي باشد  
كلاس 2 اين كلاس ، علاوه بركليه تجهيزات خودروي مبنا ، داراي سيستم ترمز ضد قفل ABS مي باشد



--

نوع خودرو : سمند - ال ايكس

نام کلاس خودرو  مشخصات کلاس
كلاس 8 در اين كلاس از تجهيزات معروف به سمند 85 با سپرهاي تمام رنگي ، داشبورد طرح SLUSH MOULDING ، جلو پنجره جديد ، كمربند هاي ايمني همرنگ تزئينات ، گردگير دسته دنده همرنگ تزئينات داخلي ، گردگير ترمزدستي همرنگ تزئينات داخلي، موكتهاي كف طرح تافتينگ، كفپوشهاي فرشي ، آنتن و برف پاكن طرح جديد ، موبايل هندز فري، تودوزيهاي (صندليها و رودريها) چرمي، قطعات تزئيناتي(DECORATIVE) جديد ، آئينه تاشوي برقي ، رينگ آلومينيمي جديد و غربيلك فرمان چرمي استفاده شده است و ساير مولفه هاي آن شبيه سمند LX ميباشد
كلاس 7 در اين كلاس نسبت به خودروي كلاس 4 فقط كيسه هوا (AIR BAG) اضافه شده است بدين معني كه كليه تجهيزات سمند 85 همراه با كيسه هوا روي آن نصب ميگردد
كلاس 6 اين كلاس كه به نام سمند پليس معرفي شده است نسبت به خودروي مبنا داراي تفاوتهاي ذيل است :
1)
استفاده از صندلي معمولي بجاي صندلي برقي
2)
استفاده از رينگ معمولي سايز 15 بجاي رينگ اسپرت
3)
حذف سيستم هشداردهنده گويا و متعلقات مربوطه از قبيل : آژير

كلاس 5 در اين كلاس نسبت به خودروي مبنا فقط كيسه هوا (AIR BAG) اضافه شده است
كلاس 4 در اين كلاس كه به سمند 85 معروف است ، از سپرهاي تمام رنگي ، داشبورد طرح SLUSH MOULDING ، جلو پنجره جديد ، كمربند هاي ايمني رنگي ،موكتهاي كف طرح تافتينگ، كفپوشهاي فرشي ، آنتن و برف پاكن طرح جديد استفاده شده است و ساير مولفه هاي آن شبيه سمند LX ميباشد. با توجه به روند افزايشي توليد خودروي سمند LX با تجهيزات معروف به سمند 85 ، اين كلاس جايگزين كلاس مبنا خواهد شد.
كلاس 3 اين كلاس علاوه بر تجهيزات خودروي مبنا ، داراي موبايل هندز فري،يخچال، تود.زيهاي(صندليها و رودريها) جرمي، قطعات تزئيناتي(DECORATIVE) جديد ، كفپوشهاي موكتي ، آئينه تاشوي برقي ، رينگ آلومينيمي جديد و غربيلك فرمان چرمي ميباشد
1.8 - I-MY7-16V 2
كلاس اين خودرو مجهز به موتور 16 سوپاپ XU7JP4/L4 مي باشد كه اكسل عقب آن نيز از نوع ديسكي مي باشد و كليه تجهيزات خودروي سمند سال را نيز دارا ميباشد.
1.8 - I-MY7
اين خودرو داراي موتور انژكتوري XU7JPL3 ، سيستم ABS ، سنسور هشداردهنده موانع عقب و رينگ آلومينيمي مي باشد كه چراغهاي عقب آن تغيير يافته و به سمند سال شناخته ميشود.

-----

نوع خودرو : سمند سرير

نام کلاس خودرو      مشخصات کلاس
كلاس 2 تفاوت اين كلاس نسبت به خودروي مبنا در شيشه اي بودن سقف آن ميباشد كه در آن سقف شيشه اي جايگزين سقف فلزي شده است .
SAMAND-1.8-I-LMS
اين خودرو به منظور كاربري تشريفاتي پيش بيني شده است كه داراي موتور انژكتوريXU7JP4 / L4 ، سيستم ABS ، دستگاه پخش CD و رينگ آلومينيمي و تزئينات جديد متناسب با افزايش طول حدود 30 سانتيمتري اين خودرو ميباشد

---

نوع خودرو : سمند TU5


نام کلاس خودرو  مشخصات کلاس
SAMAND-1.6-TU5
اين خودرو از موتور كلاس 1600 سي سي نوع TU5 كه در خودروهاي پژوي 206 مصرف ميگردد ، استفاده خواهد كرد و برهمين اساس ، علاوه بر موتور و گيربكس ،‌تغييرات لازم در ملحقات موتور داده خواهد شد. ضمنا از نظر تجهيزات ، همانند سمند معمولي بدون ABS ميباشد.

----

نوع خودرو : سمند دوگانه سوز

نام کلاس خودرو  مشخصات کلاس
كلاس 5 بدون مخزن ، بدون كيت ، بدون لوله فشار قوي
كلاس 4 در اين كلاس فقط تغييرات بدنه اي جهت نصب كيت گازسوز انجام شده است و ملحقات كيت گازسوز متعاقبا در شبكه خدمات بعد از فروش نصب خواهد شد بعبارت ديگر ، اين كلاس سمند گازسوز بدون كيت گاز ميباشد
كلاس 3 اين خودرو همانند خودروي مبنا بوده و تفاوت آن خودرو با خودروي مبنا در بخشهاي ذيل است :
1--
بدنه با تغيير در ناحيه كفي عقب، گلگيرهاي عقب داخلي و خارجي چپ و راست
2-
سيستم اگزوز در ناحيه وسط و مخزن انتهايي
3-
لوله گلويي باك بنزين و شيلنگ اتصال گلويي به باك بنزين
4-
سيستم ترمز دستي در ناحيه كابلهاي عقب و اتصالات آن
5-
مخزن گاز با جايگزيني سه مخزن در صندوق عقب و زير خودرو
6-
اتصالات سوختگيري گاز و لوله هاي فشار قوي
7-
موكتهاي صندوق عقب
8-
دسته سيم هاي عقب

كلاس 2 اين كلاس فاقد مخزن گاز و متعلقات مربوطه ميباشد

1.8 - I - CNG  
اين كلاس ، علاوه بركليه تجهيزات خودروي مبنا ، داراي موتور انژكتوريXU7JPL3 و بصورت دوگانه سوز با گاز طبيعي مي باشد . بعبارت ديگر ، خودروي سمند گازسوز همان سمند معمولي است كه كيت گاز روي آن نصب شده است.


-----

نوع خودرو : سمند EL


نام کلاس خودرو  مشخصات کلاس
كلاس 2 اين خودرو ، همان سمند استاندارد ميباشد كه سيستم ترمز ضد قفل (ABS) در آن نصب ميگردد
1.8 - I - EL
اين كلاس داراي موتور انژكتوري XU7JPL3 مياشد كه در آن :سپر جلو بدون مه شكن ، آنتن دستي بجاي آنتن برقي،شيشه بالابرهاي دستي عقب، بدون سيستم هشداردهنده ، بدون مكانيزم بالابرصندلي راننده ميباشد.

----

نوع خودرو : سمند LX گازسوز

نام کلاس خودرو  مشخصات کلاس
كلاس 3 اين خودرو همانند خودروي مبنا بوده و تفاوت آن خودرو با خودروي مبنا در بخشهاي ذيل است :
1--
بدنه با تغيير در ناحيه كفي عقب، گلگيرهاي عقب داخلي و خارجي چپ و راست
2-
سيستم اگزوز در ناحيه وسط و مخزن انتهايي
3-
لوله گلويي باك بنزين و شيلنگ اتصال گلويي به باك بنزين
4-
سيستم ترمز دستي در ناحيه كابلهاي عقب و اتصالات آن
5-
مخزن گاز با جايگزيني سه مخزن در صندوق عقب و زير خودرو
6-
اتصالات سوختگيري گاز و لوله هاي فشار قوي
7-
موكتهاي صندوق عقب
8-
دسته سيم هاي عقب

كلاس 2 اين كلاس فاقد مخزن گاز و متعلقات مربوطه ميباشد

1.8 - I - CNG
اين خودرو از نظر تجهيزات همانند خودروي سمند LX ميباشد كه در آن سيستم ترمز ABS حذف و موتور دوگانه سوز با گاز طبيعي (CNG) نصب شده است.


-----
نوع خودرو : سمند. -1600

نام کلاس خودرو  مشخصات کلاس
SAMAND-1.6-I
اين خودرو مجهز به موتور انژكتوري كلاس 1600 سي سي XU7JP/ L3 معرفي شده است. تجهيزاتي مانند : كولر ، فرمان هيدروليك ، قفل مركزي ، آئينه هاي جانبي برقي و ... در اين خودرو نصب ميگردد. در واقع اين خودرو ، همان سمند معمولي ميباشد كه در آن بجاي موتور 1800 سي سي نوع XU7 از موتور 1600 سي سي نوع XU7 استفاده شده است و اين خودرو فقط در دو مورد ذيل با سمند معمولي تفاوت دارد :
1)
موتور (جهت كاهش حجم )
2)
جعبه الكترونيكي موتور (جهت انطباق با مولفه هاي جديد موتور)


------

نوع خودرو : سمند - ال ايكس TU5

نام کلاس خودرو  مشخصات کلاس

كلاس 3 ين خودرو با نام سمند بلغارستان معرفي شده است که با تجهيزات پايه سمند ترکیه كه مجهز به كيسه هواي راننده بوده و كمربند آن متناسب با كيسه هوا است. اما طبق قرارداد همکاری بین ایران خودرو و طرف بلغاری جهت صادرات، و بمنظور کاهش قیمت تمام شده و افزایش توان رقابت آن در بازار، حسب تقاضای مشتری سمند بلغارستان بدون تجهیزات زیر در بازار آن کشور ارائه میگردد.
1-
حذف رنگ متالیک و اضافه کردن رنگ سالید Solid Color 2- حذف سیستم ترمز ABS و اضافه کردن سیستم ترمز معمولی یا Non ABS 3- حذف 5 حلقه چرخ کامل بالانس شده رینگ آلومینیمی اسپیدلاین(SPEEDLINE) با قالپاق مربوطه و 16 عدد پیچهای رینگ آلومینیمی آن(Bolts) و اضافه کردن 5 حلقه چرخ کامل بالانس شده رینگ فولادی با قالپاق مربوطه و 16 عدد پیچهای رینگ فولادی آن(Bolts). 4- حذف سپر تمام رنگ جلو و عقب بهمراه سیستم هشداردهنده موانع عقب(Rear Sensors) و اضافه کردن سپر جلو و عقب از سمند معمولی بدون سنسور دنده عقب. 5- حذف سیستم دزدگیرAnti Thief System و سیستم هشداردهندهAlarm Control Unit اضافه کردن Storage Box Centre Consol FRT از سمندEL. 6- حذف CD/MP3 Player و اضافه کردن رادیو کاست آلپاین.
كلاس 2 اين خودرو با نام سمند ونزوئلا معرفي شده است که با تجهيزات پايه سمند ترکیه(سمندLX) اما مجهز به كيسه هواي راننده یا AIRBAG نمیباشد و تغییرات آن در تجهیزات و مجموعه های خودرو به شرح ذیل است:

1-
حذف مجموعه فرمان و متعلقات مربوط به ایربگ و اضافه کردن مجموعه فرمان و متعلقات آن بهمراه مجموعه کامل موکت کف با عایق نمدی و عایق اسفنجی روی سینه داشبورد از نوع سمندLX معمولی.
2-
حذف مجموعه كمربند و پریز مجموعه صندلیهای جلو از نوع ایربگ دار و اضافه کردن كمربند و پریز مجموعه صندلیهای جلواز نوع سمندLX معمولی
3-
حذف مجموعه كامل صندلی جلو چپ و راست از سمند ترکيه و اضافه کردن مجموعه کامل صندلی جلو چپ و راست از نوع سمندLX معمولی.
4-
حذف سیستم هشداردهنده منطبق با سیستم ایربگ و اضافه کردن سیستم هشداردهندهAlarm Control Unit از سمندLX معمولی
5-
حذف مجموعه دستگیره دربازکن بیرونی درهای جلو و عقب(چپ و راست) با پرایمر(همرنگ با بدنه) و اضافه کردن مجموعه دستگیره دربازکن بیرونی درهای جلو و عقب(چپ و راست) معمولی(مشکی).
6-
حذف سپر تمام رنگ جلو و عقب و اضافه کردن سپر جلو و عقب از سمندLX معمولی.
7-
حذف 5 حلقه چرخ کامل بالانس شده رینگ آلومینیمی اسپیدلاین(SPEEDLINE)و قالپاقهای مربوطه و اضافه کردن 4 حلقه چرخ کامل بالانس شده رینگ آلومینیمی رونال(RONAL) با قالپاقهای مربوطه و اضافه کردن 1 حلقه چرخ کامل بالانس شده رینگ فولادی بعنوان زاپاس.

SAMAND-1.6-LX-TU5
اين خودرو از سوي واحد NPD به نام سمند تركيه معرفي شده است. با تجهيزات پايه سمند LX كه مجهز به كيسه هواي راننده بوده و كمربند آن متناسب با كيسه هوا است. لذا لازم است تا پايه نصب ECU در بدنه نصب گردد. به اين دليل بايد از بدنه سازي تحت كنترل قرار گيرد. در عقب خودرو نيز آرم IKCO اضافه شده است. در ضمن سپرها تمام رنگي بوده كه در سپر جلو از جلو پنجره آبكاري شده سمند سرير استفاده شده است. دستگيره هاي بيروني همرنگ بدنه و ستون فرمان تاشونده از اقلام خاص اين كلاس مي باشد. ساير تجهيزات آن مشابه سمند LX مي باشد.

-----
نوع خودرو : سمند EL دوگانه سوز

نام کلاس خودرو  مشخصات کلاس
كلاس 5 بدون مخزن ، بدون كيت ، بدون لوله فشار قوي
كلاس 4 اين كلاس فقط تغييرات بدنه اي جهت نصب كيت گازسوز انجام شده است و ملحقات كيت گازسوز متعاقبا در شبكه خدمات بعد از فروش نصب خواهد شد بعبارت ديگر ، اين كلاس سمند استاندارد گازسوز بدون كيت گاز ميباشد
كلاس 3 اين خودرو همانند خودروي مبنا بوده و تفاوت آن خودرو با خودروي مبنا در بخشهاي ذيل است :

1--
بدنه با تغيير در ناحيه كفي عقب، گلگيرهاي عقب داخلي و خارجي چپ و راست
2-
سيستم اگزوز در ناحيه وسط و مخزن انتهايي
3-
لوله گلويي باك بنزين و شيلنگ اتصال گلويي به باك بنزين
4-
سيستم ترمز دستي در ناحيه كابلهاي عقب و اتصالات آن
5-
مخزن گاز با جايگزيني سه مخزن در صندوق عقب و زير خودرو
6-
اتصالات سوختگيري گاز و لوله هاي فشار قوي
7-
موكتهاي صندوق عقب
8-
دسته سيم هاي عقب

كلاس 2 اين كلاس فاقد مخزن گاز و متعلقات مربوطه ميباشد

1.8 - I- EL - CNG
اين خودرو داراي موتور انژكتوري XU7JPL3 و بصورت دوگانه سوز با گاز طبيعي ،‌گيربكس 5 دنده دستي ، فرمان هيدروليك مي باشد تجهيزات سمند استاندارد (EL) روي آن نصب شده است يعني : سپر جلو بدون مه شكن ، آنتن دستي بجاي آنتن برقي،شيشه بالابرهاي دستي عقب، بدون سيستم هشداردهنده ، بدون مكانيزم بالابرصندلي راننده ميباشد.

------

نوع خودرو : سمند LPG

نام کلاس خودرو  مشخصات کلاس
1.8 - I - LPG
اين خودرو داراي موتور انژكتوري XU7JPL3 و بصورت دوگانه سوز با گاز مايع (LPG) ،‌گيربكس 5 دنده دستي ، فرمان هيدروليك مي باشد كه تجهيزات اوليه مانند : سيستم هشداردهنده، شيشه بالابرهاي برقي جلو و عقب ، چراغ مه شكن روي سپر جلو، قفل مركزي ، آنتن برقي ، مكانيزم تنظيم قوس پشت كمر در صندلي راننده ، مكانيزم تنظيم ارتفاع صندلي راننده بصورت استاندارد روي آن نصب ميگردد.

---

نوع خودرو : سمند EL 1600

نام کلاس خودرو  مشخصات کلاس

SAMAND-EL-1.6
اين خودرو مجهز به موتور انژكتوري كلاس 1600 سي سي XU7JP/ L3 معرفي شده است. در واقع اين خودرو ، همان سمند استاندارد(EL) ميباشد كه در آن بجاي موتور 1800 سي سي نوع XU7 از موتور 1600 سي سي نوع XU7 استفاده شده است و اين خودرو علاوه بر دو مورد ذيل :
1)
موتور (جهت كاهش حجم )
2)
جعبه الكترونيكي موتور (جهت انطباق با مولفه هاي جديد موتور) داراي تجهيزات سمند استاندارد مانند:

1)
آئينه هاي جانبي دستي
2)
آنتن دستي روي سقف بجاي آنتن برقي
3)
سپر جلو بدون مه شكن
4)
شيشه بالابرهاي دستي عقب
5)
بدون سيستم هشداردهنده
6)
بدون مكانيزم بالابرصندلي راننده ميباشد .


----

نوع خودرو : سمند P2


نام کلاس خودرو  مشخصات کلاس
1.8-I
اين خودرو داراي موتور انژكتوري XU7JPL3 و ‌گيربكس 5 دنده دستي ، فرمان هيدروليك مي باشد كه تجهيزات ذيل نيز دراين خودرو نصب ميگردد :
1-
كيسه هواي راننده
2-
سپر جلوجديد تمام رنگي با چراغ مه شكن جديد
3-
سپر عقب تمام رنگ طرح جديد با شبرنگ
4-
جلوپنجره با آرم و فريم جديد آبكاري شده
5-
چراغهاي دوكاسه اي ج

برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

از امروز کسانی که عضو فعال این سایت باشند نقشه های سیستم برق یک سری خودرو هاو اطلاعات درباره تست سنسور های خودرو را میدهم و عیب یابی برای ان ها خواهیم گذاشت تا با آن اگر تعمیرکار هستند به درامد برسند واگر علاقه مند هستند به علاقه خود برسند با تشکر از دوستان خوبم مدیر مکانیک گیلان

برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن
برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن


1.پراید صبا زیمنس                9.55  لیتر  در 100 کیلومتر
2.پراید صبا ساژم                  10.13 لیتر  در 100 کیلومتر
3.پراید نسیم                        10.02 لیتر  در 100 کیلومتر
4.پراید 141                           9.85  لیتر  در 100 کیلومتر
5.پژو 206-1400(تيپ2و3)      8.97 لیتر در 100 کیلومتر
6پژو 206-1600(تيپ5)           9.46 لیتر در 100 کیلومتر
7.پژو 206 اتوماتيك(تيپ6)      10.36 لیتر در 100 کیلومتر
8.سمند                               12.07 لیتر در 100 کیلومتر

در واقع سازمان بهینه سازی مصرف انرژی برای رتبه بندی مصرف انرژی 7 رده شامل ،A، B،C،D،E،F،G رو تعرف کرده که رتبه A بهترین حالت و رتبه G پرمصرف بودن محصول تولیدی رو نشون می ده!
در واقع با توجه به این تقسیم بندیا میشه گفت:پراید نسیم رتبه F و پژو 206-1400(تيپ2و3) E، پژو 206-1600(تيپ5) F، پژو 206 اتوماتيك(تيپ6) G و پراید صبا زیمنس D و پرايد صبا ساژم رتبه F و پراید 141 رتبه D رو دارن!
همچنین لازمه که بگم سمند با میزان مصرف ذکر شده خودش که در بالا بهش اشاره شد ,  خارج از محدوده معیار قرار داره!    البته  اين ها همه يه معياره خودرو درشرايت متفاوت سوخت متفاوتي ميخواهد

بعدش چی؟

یک تاجر آمریکایی نزدیک یک روستای مکزیکی ایستاده بود. در همان موقع یک قایق کوچک ماهیگیری رد شد که داخلش چند تا ماهی بود.

از ماهیگیر پرسید: چقدر طول کشید تا این چند تا ماهی رو گرفتی؟
ماهیگیر: مدت خیلی کمی.
تاجر: پس چرا بیشتر صبر نکردی تا بیشتر ماهی گیرت بیاد؟
ماهیگیر: چون همین تعداد برای سیر کردن خانواده ام کافی است.
تاجر: اما بقیه وقتت را چی کار می کنی؟

ماهیگیر: تا دیروقت می خوابم، یک کم ماهیگیری می کنم، با بچه ها بازی می کنم بعد می رم توی دهکده و با دوستانم شروع می کنیم به گیتار زدن. خلاصه مشغولیم به این نوع زندگی.

تاجر: من تو هاروارد تجارت خوندم، پس می تونم کمکت کنم. تو باید بیشتر ماهیگیری کنی. آن وقت می تونی با پولش قایق بزرگتری بخری و بعد چند تا قایق دیگر اضافه کنی، آنوقت یک عالمه قایق برای ماهیگیری داری.

ماهیگیر: خوب، بعدش چی؟
تاجر: به جای اینکه ماهی ها رو به واسطه بفروشی اونارو مستقیماً به مشتری ها می دی و برای خودت کار و باردرست وحسابی دست و پا می کنی... بعدش کارخونه راه میندازی و به تولیداتش نظارت می کنی...
این دهکده کوچیک رو هم ترک می کنی و می ری مکزیکوسیتی! بعد از اون هم لس آنجلس! و از اونجا هم نیویورک... اونجاست که دست به کارهای مهم تری می زنی...

ماهیگیر: این کار چقدر طول می کشه؟
تاجر: پانزده تا بیست سال!
ماهیگیر: اما بعدش چی آقا؟
تاجر: بهترین قسمت همینه.
در یک موقعیت مناسب که گیرت اومد می ری و سهام شرکتت رو به قیمت خیلی بالا می فروشی . با این کار میلیون ها دلار گیرت می یاد.

ماهیگیر: میلیون ها دلار! خوب، بعدش چی؟

تاجر: اونوقت بازنشسته می شی! می ری توی یک دهکده ساحلی کوچیک! جایی که می تونی تا دیروقت بخوابی! یه کم ماهیگیری کنی! با بچه هات بازی کنی! بری دهکده و تا دیروقت با دوستات گیتار بزنی و خوش بگذرونی! آب قورباغه پرطرفدارترین نوشیدنی در پرو!


کارمن گونزالس یکی از انبوه مغازه‌داران پرویی است که این روزها نوشیدنی محبوب مردمان این کشور را تهیه و عرضه می‌کند. او روزانه 50 تا 100 قورباغه را در آکواریومی بزرگ در رستورانش نگه می‌دارد، با ورود هر مشتری او یک قورباغه از آکواریوم بیرون آورده به کاشی‌ها می‌کوبد تا بمیرند و سپس با شکاف دادن شکم قورباغه پوست آن را می‌کند.

 

او سپس در مخلوط‌کن خود سه قاشق عسل، عصاره گیاهان محلی و چندین قاشق پودر "ریشه آندی" به همراه شیر تازه ریخته و قورباغه پوست‌کنده شده را هم به آن می‌افزاید. مخلوط حاصل که پس از در هم آمیختن تمامی این مواد عجیب حاصل می‌شود همان "آب قورباغه" محبوب پرویی‌هاست که هر لیوان آن یک دلا‌ر قیمت دارد.

 

گونزالس می‌گوید روزانه حداقل 50 مشتری به مغازه وی می‌آیند و در ساعات اولیه صبح و یا عصر برای رفع خستگی و یافتن انرژی دوباره "آب قورباغه" سفارش می‌دهند.

 

مردم پرو معتقدند این معجون قدیمی نه‌تنها انرژی‌زاست بلکه قدرت ذهنی آنان را به نحو قابل توجهی افزایش می‌دهد. در این میان خواص درمانی گوشت قورباغه و داروهای محلی را هم نباید نادیده گرفت.

 

گونزالس می‌گوید: متاسفانه هنوز توریست‌ها عادت به نوشیدن این معجون نکرده‌اند. آنها ترجیح می‌دهند تا چند لحظه‌ای به تماشای درست شدن معجون بنشینند و بعد با چهره‌ای درهم کشیده رستوران را ترک کنند. اگر آنها می‌دانستند که این معجون چه معجزه‌ای می‌کند قطعا وضع مالی ما هم بهتر می‌شد. پرویی‌ها قرن‌هاست که اثرات معجزه‌زای این معجون را می‌دانند، حالا‌ شاید این برای نخستین بار است که ما در ملا‌ءعام و به خارجی‌ها راز ماندگاری و سلا‌مت خودمان را نشان می‌دهیم اما آنها در عوض تشکر از ما روی برمی‌گردانند.

قضاوت مردم در مورد پولدارها و پول ندارها (طنز)


اگر لباس تنگ و چروک و بیریخت بپوشن
در مورد پولداره : ایول عجب لباسی معلوم نیست از کجا خریده ... اصل مارک داره ... فکر کنم خودش از خارج خریده
در مورد بی پوله : عجب لباس جیغی ... احتمالا" بهش صدقه دادن شایدم دست دوم


اگر مد ... مدل هچل هفتی بزنن
در مورد پولداره : اوه ببین چه تیپی زده ... از سیخای سرش معلومه ژلش ایستوریای اصل ایتالیاست ... فکر کنم تیریپی که زده همین دیروز انریکو زده ... اونجا هر چی شلوارت پاره تر باشه محبوبیت بیشتره
در مورد بی پوله : اه چه شپل ... فکر کنم با صابون دست و صورت سرش میشوره که انقدر سیخ واستاده ... تو خونشونم که سوزن نخ پیدا نمیشه یک کوک به این پاره پوره ایاش بزنه


اگر تند تند غذا بخوره
در مورد پولداره : ببین چقدر گرفتاره که مجبوره انقدر تند غذا بخوره یا هواپیماش داره میپره یا جلسه مهمی داره
در مورد بی پوله : اوووووو انگار از قحطی فرار کرده

اگر آروم و کم غذا بخوره
در مورد پولداره : احتمالا" این غذا تو رژیم غذاییش نیست و باید آهسته بخوره که معدش نفهمه
در مورد بی پوله : اینو ببین فکر کنم تا حالا همچین غذایی ندیده بلد نیست بخوره

اگر با جنس مخالف صحبت کنه
در مورد پولداره : عجب روابط عمومی بالایی ... مرسی فرهنگ ... دختر و پسر براش یکیه ... آی اینطوری حال میکنم
در مورد بی پوله : این سیرابی رو ببین ... چه ذوقی میکنه طرف بهش پا داده ... بفرما لاس ... ندیده دیگه ... بپا نخوریش

اگر درس بخونه
در مورد پولداره : احسنت به این تدبیر و اندیشه ... این تو ایران نمیمونه ... مطمئنم تو لیست فرار مغزهاست
در مورد بی پوله : خر خونیم اندازه داره دیگه ... انقدر میخونی آخرش چی ؟!! بپا عینکت نیفته

اگر درس نخونه
در مورد پولداره : پول داره درس میخواد چیکار ... درس برا بچه بی پولا و بیکاراست
در مورد بی پوله : بدبخت از بس نون نخورده نمیتونه درس بخونه

در مورد خانوما >>> از نوع محجبه و چه بسا چادری
در مورد پولداره : آفرین به این تربیت صحیح ... معلومه خالصانه مسلمونه ... این دختر نیست فرشتست که تو این جامعه خراب خودشو اینطوری میپوشونه
در مورد بی پوله : اوهوک ... چقد امل ... کی به تو نگاه میکنه حالا ؟!؟!؟

در مورد آقا پسرها >>> مدل ابرو قشنگ و زیر ابرو گوگول
در مورد پولداره : بابا مایکل جکسون ... لئوناردو ... گاتوسو ... برم زیر ابروهای شیطونیتو
در مورد بی پوله : مرتیکه خجالت نمیکشه ... آرایش میکنی ؟! این روزا دیگه دختر پسرا از هم تشخیص داده نمیشوند ... وانگهی چی شده داداشمون

ازدواج
در مورد پولداره : یکی دو تا کمه ... من جای این بودم اصلا" ازدواج نمیکردم ... این همه حور و پری دور و برشن که بیخیال ازدواج ...
در مورد بی پوله : آخی حیوونی تا دیروز عنکبوت تو جیبش یکی بود حالا دو تا شد! ضرب المثلی شد برا خودش !

پیاده روی
در مورد پولداره : زنده باد سلامتی و تناسب اندام ... هیچ چیزی از ورزش و مخصوصا" پیاده روی برای تندرستی انسان بهتر نیست حتی میگن اشتها رو هم زیاد میکنه
در مورد بی پوله : کفشاشم مالی نیست که حالا بگیم پیاده بره ... قربونش برم که همیشه بلیت خط 11 رو داره

تعویض ماشین
در مورد پولداره : بابا تنوع ... آخرین مدل ... سنت اگزوپری ... پارکینگ دیگه جا نداره
در مورد بی پوله : دبیا ... تا دیروز دنبال الاغ پدر بزرگش میدوید حالا واسه ما ماشین خریده

تعویض کار
در مورد پولداره : شکمه پره ... چه این بشقاب چه اون بشقاب ... پول تولید میکنه دیگه چه این کار چه اون کار ... میباره براش
در مورد بی پوله : فقط مونده بود این به یه جایی برسه ... از فردا جواب سلام ما رو هم نمیده

رانندگی
در مورد پولداره : فکر کنم عادت به رانندگی نداره آخه همیشه راننده داشتن اما استیل فرمون گرفتنشو داشته باش ... انصافا" شوماخرم اینطوری فرمون نمیگیره
در مورد بی پوله : این بابا گواهینامه فرغونشو گرفته ؟!

_

      مرد جوانی نزد پدر خود رفت و به او گفت:


- می خواهم ازدواج کنم.


پدر خوشحال شد و پرسید:


- نام دختر چیست؟


مرد جوان گفت:


- نامش سامانتا است و در محله ما زندگی می کند.


پدر ناراحت شد. صورت در هم کشید و گفت:


- من متأسفم به جهت این حرف که می زنم اما تو نمی توانی با این دختر ازدواج کنی، چون او خواهر توست. خواهش می کنم از این موضوع چیزی به مادرت نگو.


مرد جوان نام سه دختر دیگر را آورد ولی جواب پدر برای هر کدام از آنها همین بود. با ناراحتی نزد مادر خود رفت و گفت:


- مادر من می خواهم ازدواج کنم اما نام هر دختری را می آورم پدر می گوید که او خواهر توست! و نباید به تو بگویم.


مادرش لبخند زد و گفت:


- نگران نباش پسرم. تو با هریک از این دخترها که خواستی می توانی ازدواج کنی. چون تو پسر او نیستی!

معاون انساني سازمان محيط زيست، صدور مجوز براي ادامه توليد موتور پيكان از سوي اين سازمان را تكذيب كرد.


 



ادامه مطلب ...

مدیر عامل شرکت مخابرات استان گیلان از راه اندازی سامانه قصه گوی تلفنی استان در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خزر مهندس علی نعمتی مدیر عامل شرکت مخابرات استان گیلان گفت: سامانه قصه گوی تلفنی مخابرات گیلان به زودی راه اندازی می شود و مشتاقان می توانند از خدمات و سرویس های متنوع آن بهره مند شوند. وی افزود: این سامانه مجهز به انواع سرویس ویژه اعم از قصه، شعر، فال حافظ، دانستنی های علوم قرآنی و مشاوره های متنوع در زمینه حقوقی، درمانی و بهداشتی است که علاقمندان می توانند با گرفتن یک شماره تلفن به این سامانه متصل شوند. مدیرعامل شرکت مخابرات استان گیلان تصریح کرد: استان گیلان پس از استان های اصفهان و قم سومین استانی است که به این سامانه مجهز می شود.

بقعه متبرکه شیخ زاهد گیلانی

 

 

بقعه وتکیه پیر علی محله اردو بازار

 

 

 

 

 

 

بقعه میرشمس الدین

نمایی از تله کابین لاهیجان

پل خشتی لاهیجان

مسجد چهار پادشاهان

آبشار لاهیجان

موزه  تاریخ چای ایران

بقعه میرشمس الدین

مسجد اکبریه-محله گابنه

برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن
لاهیجان شهرستان لاهیجان در ناحیه شرقی استان گیلان واقع شده و از شمال به دریای خزر، از جنوب به شهرستان رودبار، از شرق به شهرستان‌های لنگـرود و رودسر و از غرب به شهرستان‌های آستانه اشرفیه و رشت محـدود می‌شود. لاهیجان از زیباترین شهرهای گیلان، بلكه ایران است. موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه پایكوهی كه تپّه‌ماهورهای آن را بوته‌های همیشه‌سبز چای، در ردیف‌كاری‌های منظّم هندسی پوشانده، همراه با معماری زیبا و خانه‌های ویلایی با سقف‌های سفالی و رنگ‌آمیزی سفید، جلوه زیبایی به سیمای شهر بخشیده است. به عبارت دیگر، در لاهیجان، زیبایی‌های طبیعت و شهرسازی همدیگر را تكمیل كرده‌اند. منطقه دیدنی لاهیجان؛ عکس از علی مجدفر این شهرستان، سرزمینی هموار و جلگه‌ای است كه حاصل رسوبات به‌جامانده از رودهای گیلان می‌باشد. جلگه لاهیجان به علّت زیبایی و قدرت حاصلخیزی اراضی و وجود فرآورده‌های كشاورزی و منابع اقتصادی، در بین دیگر شهرهای استان اهمیت خاصّی دارد. هموارترین نقطه این سرزمین، در قسمت‌های شمالی، مجاور دریاست و هرچه از شمال به طرف جنوب پیش رویم، بر ارتفاع آن افزوده می‌شود. قسمتی از رشته‌كوه البرز، ناحیه بزرگی از جنوب این شهرستان را شامل می‌گردد و مهم‌ترین رودخانه جاری در آن "پرده‌سر" است. شهرستان لاهیجان دارای دو ناحیه عمده جغرافیایی جلگه‌ای و كوهستانی است. در ناحیه جلگه‌ای، نوار باریك ساحلی و در ناحیه كوهستانی، محدوده‌های كوهپایه‌ای، جنگلی و مرتعی در ارتفاعات مختلف به چشم می‌خورد. آب و هوای نواحی ساحلی و جلگه‌ای شهرستان لاهیجان، مرطوب و در فصول مختلف دارای شرایط خیلی مطلوب می باشد و در كوهستان، نیمـه‌‌مرطوب و دارای شرایط متوسط است. میـزان بارنـدگی در شهرستـان لاهیجان، سالانـه 1000 تـا 1400 میلی‌متر می‌باشد. كشاورزی (كشت چای، برنج، حبوبات، درختان میوه، كنف و درخت توت)، پرورش كرم ابریشم و همچنین صید ماهی و شكار، فعالیت‌های اقتصادی این منطقه را تشكیل می‌دهد. لاهیجان، مهم‌ترین مركز كشت و تولید چای ایران به‌شمار می‌رود و این موقعیت را تاكنون با فعالیتی چشمگیر حفظ كرده ‌است؛ به‌طوری‌كه از كلّ زمین‌های زیر كشت چای در گیلان (30297 هكتار)، حدود 6000 هكتارِ آن در لاهیجان می‌باشد. كشت این محصول برای نخستین‌بار در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار، به‌وسیله حاج محمِدحسین اصفهانی در ایران متداول گشت، ولی رواج چندانی نیافت. تا این‌كه در سال 1319 هجری‌قمری با پشتكار محمِدمیرزای چایكار، معروف به كاشف‌السلطنه، كشت آن متداول شد و اولین مزارع چای در لاهیجان آماده بهره‌برداری گردید. با توجه به تعداد زیاد كارخانه‌های چای‌سازی در لاهیجان، این شهر را می‌توان یك شهر كشاورزی-صنعتی دانست. دامپروری در این شهرستان، به‌صورت یكجانشینی است و روستاییان علاوه بر كار كشاورزی، اقدام به نگهداری تعدادی دام می‌نمایند، كه در درجه اول از فرآورده‌های آن استفاده نموده، مازاد آن را برای فروش به شهر می‌آورند. منطقه دیدنی لاهیجان؛ عکس از علی مجدفر ساختمان‌های قدیم لاهیجان اغلب به سبك معماری دوره صفویه است. دیوارهای قطور با ارتفاعی قریب به پنج متر و كوچه‌های پیچ‌درپیچ، نموداری از نمای شهر در گذشته می‌باشد. اغلب خانه‌های شهر به صورت شرقی-غربی ساخته می‌شود و كمتر خانه‌ای را می‌توان در جهت شمالی-جنوبی مشاهده نمود، كه علّت آن، تأثیر عوامل جوی از قبیل رطوبت، گرما و باد است. تاریخ لاهیجان لاهیجان از نظر سابقه شهری قدمت زیادی دارد و قبل از رشت، مركز ایالت گیلان بوده است. علاوه بر آن، حتّی پس از این‌كه رشت از دوره صفویه اهمیت یافت، باز هم لاهیجان به دلیل سوابق تاریخی و موقعیت جغرافیایی، مركز گیلان "بیه‌پیش" باقی‌ماند. این شهر نیز همانند دیگر شهرهای گیلان، از گزند بلاهای طبیعی و غارت‌ها و آتش‌سوزی‌ها به‌دور نمانده‌ است. در سال 706 هجری‌قمری، اولجایتو این شهر را اشغال كرد و در سال 890 هجری‌قمری، زلزله شهر را ویران ساخت. حكّامِ دو قسمت گیلان در طرفین رودخانه سفیدرود پیوسته با هم در جدال بودند؛ بخش شرقی با مركزیت لاهیجان و بخش غربی با مركزیت فومن، در هر فرصتی كه دست می‌داد، برای كسب قدرت و تاراج شهرهای یكدیگر، رقابت‌های خونینی با هم داشتند كه صفحات تاریخ گیلان از منازعات آنان رنگین شده‌است، به‌طوری‌كه در فاصله سال‌های 908 تا 914 هجری‌قمری، پیش از این‌كه قدرت حكومت صفوی در گیلان تثبیت شود، شهر به دفعات از طرف حكّامِ گیلان "بیه‌پس" غارت شد. پس از آن، حریق سال 1058 هجری‌قمری و زلزله سال 1088 هجری‌قمری، خرابی‌های زیادی در شهر به‌بار آورد. در سال 1246 هجری‌قمری، طاعون در لاهیجان كشتار زیادی برجای گذاشت و باز هم آتش‌سوزی سال 1258 هجری‌قمری، شهر را از هستی ساقط كرد. "رابینو" وضعیت لاهیجان را در اوایل سده میلادی اخیر به تفصیل توضیح داده ‌است. بر اساس نوشته وی، لاهیجان دارای 7 محلّه، 2260 خانه، 11000 نفر جمعیت، 15 مسجد، 25 زیارتگاه، 4 مدرسه، 6 کاروانسرا، 3 بازار، 2 زورخانه، 300 دكان و تعداد زیادی حمِام بوده ‌است. توسعه شهر لاهیجان را در سده اخیر باید مدیون كشت چای و رواج سریع آن در منطقه دانست. با توسعه این كشت، صنایع چای‌خشك‌كنی زیادی در لاهیجان پا گرفت و از این طریق، اقتصاد شهر به رونق گرایید. ناحیـه تاریخی "دیلمان" و منطقـه "كاكـو" در شهرستان لاهیجان واقع بـود كه هـم‌اكنون جزء "سیاهكل" است، و بخش دیگر شهرستان لاهیجان، "آستانه" نام داشت كه اكنون هر دو ناحیه، شهرستان شده‌اند. شهر لاهیجان، مركز شهرستان، دارالملك "خان ‌احمدخان" بود و اولین ناحیه از گیلان است كه به سال 1281 هجری‌شمسی، تخم چای در آن كشت شده و به حاصل نشسته است. شهرستان لاهیجان تا اواسط سال 1339 هجری‌شمسی، از سمت غرب تا حدِ شاهرود و ناحیه بابامنصوری ممتد بود و از جانب شرق، كلیه مناطق جلگه‌ای و كوهستانی تا حدِ رامسر را در بر می‌گرفته، وسیع‌ترین شهرستان گیلان بوده ‌است. در سال 1339 هجری‌شمسی، شهرستان رودبار از شاهرود تا حدِ دیلمان از شهرستان لاهیجان منتزع، لنگرود و روستاهای مجاورش تا حدِ رودسر، و رودسر و روستاهای مجاورش تا حدِ رامسر، از شهرستان لاهیجان جدا و به نام شهرستان‌های رودبار، لنگرود و رودسر نام‌گذاری شدند. نام لاهیجان در جغرافیای عمومی "حدودالعالم" نیامده ‌است و چنین برمی‌آید كه تا قرن چهارم هجری‌قمری، نام و نشانی نداشته است. اما در یادداشت‌های "خواجه اصیل‌الدین محمِد زوزنی" به سال650 هجری‌قمری، نام لاهیجان آمده است؛ بدین شرح كه اولین ناحیه شرقی گیلان، خطّه لاهیجان است و قوم آن، ناصری ‌مذهب هستند. "حمدالله مستوفی" نیز به سال 731 هجری‌قمری در باب بیستم از "نزهه القلوب" گوید: "... معظّم بلاد آن (گیلانات) لاهیجان و فومن است و ...". دوران نام‌برداری لاهیجان تا سال 1001 هجری‌قمری به‌عنوان یكی از دو دارالملك معتبر گیلان بوده ‌است. شهر لاهیجان در فاصله سال‌های 45-36 هجری‌قمری، یكی از قرارگاه‌های اشغالگران روسی بود و در فاصله سال‌های 37-35 هجری‌قمری، مركز فرماندهی كلّ قوای شرقی جنگل در شرق گیلان و شاهد حوادثی دیگر از پیكارهای نامنظّم بوده كه در كوهستان‌هایش از جمله دیلمان روی می‌داده است. بعضی تاریخ‌نویسان اسلامی، بنای شهر لاهیجان را به نام "لاهج‌بن نوح" نسبت می‌دهند كه افسانه‌ای بیش نیست. چنان‌كه حتّی در قرن سوم هجری‌قمری، لاهیجان، منطقه شناخته‌شده‌ای نبود و بعدها رو به آبادی گذاشت و نام‌بردار شد. به نظر می‌رسد نام شهر لاهیجان، مركّب از واژه‌های "لاه"، "ی نسبت"، "ج صامت میانجی" و "ان جمع" باشد، یعنی "لاه ی ج ان" یا "لاهی گان" یا منسوب به "لاه" كه به معنی ابریشم است. زیرا آبادی‌های لاهیجان، یكی از مراكز مهم تولید پیله و ابریشم و تهیه دست‌بافت‌های ابریشمی بوده است. قومیت اهالی شهرستان لاهیجان، گیلك است و به زبان گیلكی با لهجه بیه‌پیش (شرق گیلان) و گویش لاهیجانی سخن می‌گویند. جذابیت های گردشگری لاهیجان از نظر جذابیت توریستی، اهمیت زیادی دارد و سالانه پذیرای حدود 2 میلیون گردشگر می‌باشد. بلوار و جزیره و استخر قدیمی، شیطان‌كوه و بام‌سبز و آبشار مصنوعی، ایستگاه كشاورزی، بقعه شیخ زاهد گیلانی (متعلّق به دوره تیموریان)، مقبره كاشف‌السلطنه و گنجینه تاریخ چای ایران، بقعه چهار پادشاهان (متعلّق به دوره كیائیان در قرن هشتم)، مسجد جامع (متعلّق به قرن نهم)، حمّام گلشن (متعلّق به دوره صفویه)، مسجد اكبریه (متعلّق به دوره قاجاریه در قرن سیزدهم)، پل خشتی (متعلّق به دوره صفویه)، بقاع محلّه اردوبازار (متعلّق به قرن یازدهم)، بقعه آقا امیرشهید (متعلّق به دوره صفویه)، بقعه محلّه گابنه (متعلّق به دوره سامانیان)، بقاع محلّات خمیركلایه، كاروانسرابر، پرده‌سر، شعربافان و آقا سیدحسین، تالاب بین‌المللی امیركلایه و... از جمله جاذبه‌های طبیعی و تاریخی-مذهبی لاهیجان به‌شمار می‌آیند. مهم‌ترین سوغات شهر لاهیجان، "كلوچه" است كه با سابقه‌ای بسیار طولانی شهرت زیادی یافته و اغلب مسافران، آن را به‌عنوان ره‌آورد سفر گیلان با خود همراه می‌برند. هم‌اینك شهرستان لاهیجان با وسعت 3/584 كیلومترمربع، جمعیت 159013 نفر، 37 درصد شهرنشین، دارای 2 شهر لاهیجان و رودبنه، 2 بخش مركزی و رودبنه، 7 دهستان آهندان، بازكیاگوراب، رودبنه، شیرجوپشت، لفمجان، لیالستان و لیل و 183 پارچه آبادی می باشد. شهر لاهیجان نیز بالغ بر 59 هزارنفر جمعیت دارد. خانه محمد صادقی این خانه كه در بافت تاریخی لاهیجان قرار دارد، یكی از بناهای مسكونی دوره قاجار و از نظر تزئینات و گچ‌بری بسیار زیباست. خانه محمِد صادقی دارای یك تالار و شاه‌نشین با طاق گنبدی و سقف مقرنس‌كاری‌شده است و ارسی‌های مشبك دارد. خانه محمِد صادقی، متعلّق به دوره قاجاریه بوده و دارای شماره ثبت ملّی 1498 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور است. پل خشتی نال‌كیاشهر این پل در راه قدیمی لاهیجان به لنگرود، بین روستاهای لیالستان و نال‌كیاشهر قرار دارد و به نام سازنده آن، "حاج یحیی پردسر" نیز نامیده می‌شود. طول این پل قاجاری، 22 متر و ارتفاع آن از سطح آب، بیش از 5/6 متر و عرض آن 383 سانتی‌متر است. سطح پل خشتی نال‌كیاشهر، سنگ‌فرش و پل از دو سیل‌برگردان در دو طرف پایه‌ها برخوردار است. اضلاع آجرهای این پل، 4 × 20 × 20 سانتی‌متر است. پل خشتی نال‌كیاشهر، متعلّق به دوره قاجاریه بوده و دارای شماره ثبت ملّی 1783 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور است. پل خشتی لاهیجان این پل در شمال‌غربی لاهیجان در محلّه پرده‌سر قرار دارد و متعلّق به دوره كیاییان است. در ساخت مجدِد این پل در زمان قاجاریه، "حاجی جعفرخان" بنا را تعمیر كلّی كرد. طول این پل 50 متر و عرض آن 4/5 متر و ارتفاع تقریبی آن 11 متر است. پل دارای دو دهانه بزرگ با طاق جناقی است. در قسمت پایه میانی پل، سیل‌برگردان وجود دارد. پل دارای یك سطح عابرروی مسطّح و دو سطح شیب‌دارِ جانبی است كه با سنگ قلوه‌ای سنگ‌فرش شده است. مصالح بنا، آجر قرمزرنگ، آهك و ساروج است. در سال‌های اخیر این پل مورد مرمت قرار گرفته است. پل خشتی لاهیجان، متعلّق به قرن نهم بوده و دارای شماره ثبت ملّی 1433 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور است. پل خشتی تجن‌گوك این پل در دهكده "تجن‌گوكه" از توابع لاهیجان قرار دارد و دارای دو چشمه با طاق جناقی است. در پایه‌های میانی و جانبی پل، اتاقك‌های كوچكی برای بیتوته كاروانیان احداث شده بود. طول پل 60 متر و عرض آن 25/4 و ارتفاع كلّی آن بیش از 5/7 متر است. مصالح به‌كاررفته در این پل، آجر، سنگ و ملات ساروج است. این پل در زمان قاجاریه ساخته شده است. پل خشتی تجن‌گوكه، متعلّق به دوره صفویه بوده و دارای شماره ثبت ملّی 1432 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور است. حمام گلشن بخشی از حمِام گلشن لاهیجان با گسترش شهرسازی و لزوم احداث خیابان و میدان، ویران شده است. بنای حمِام، پلان كثیرالاضلاع داشت و برای ساخت آن از آجر قرمز محلّی، ساروج و گل آهك استفاده شده است. در تعمیرات اخیر پس از زلزله گیلان، برای استحكام بنا از مصالح جدید استفاده شد. درِ سنگ‌كاری‌شده امروزی حمِام در كوچه‌ای در ضلع جنوب آن واقع شده است. با گذر از ورودی به رخت‌كن می‌رسیم. طول رخت‌كن، حدود 10 متر و در سمت راست آن، اتاقكی در سطحی پایین‌تر واقع شده كه به "گرمخانه" معروف است. در شمال رخت‌كن، صحن حمِام با ده ستون قرار دارد و وسیع‌ترین قسمت بنا به‌شمار می‌رود. كف گرمابه با موزاییك و ازاره دیوارهای جانبی تا ارتفاع 180 سانتی‌متر كاشی‌كاری جدید شده است. گنبد میانی در حدود 8 متر ارتفاع دارد و حباب‌هایی بر روی آن كار گذاشته شده كه نورِ داخلِ حمام را تأمین می‌نماید. در فواصل طاق‌های جناقی و دیوارهای جانبی، گنبدهای كوچكی به صورت كاسه‌برگردان به ارتفاع حدود 5/3 متر، فضای فوقانی را مسقّف می‌سازد. در شمال‌شرقی صحن، دو هشتی وجود دارد. اضلاع مقابل هشتی‌ها حدود 5/4 متر و ارتفاع گنبد آن‌ها، 5/5 متر است. در ضمن در دیوارهای هر ضلع، طاق‌نمایی به چشم می‌خورد. كانال كوچك با شیاری، آب مصرف‌شده دوش‌ها را به صحن حمام هدایت می‌كند. در جنوب هشتی دوم، خزانه یا مخزن آب گرم قرار دارد. در قسمت‌های مختلف حمام، معمار با استفاده از اسلوب‌های خاص و با انواع آجرچینی به مسقّف‌كردن بنا همِت گماشته است. گرمخانه یا فضای بالای صحن حمام در قسمت فوقانی ستون‌های هشت‌گانه میانی دارای كاربندی هشت‌ونیم هشت است. در بالای كاربندی‌ها، گنبدی دیده می‌شود كه فضای اصلی این قسمت را مسقّف می‌سازد. این گنبد بزرگ‌ترین و بلندترین گنبد در بنای فعلی حمِام است. سقف چهارهشتی كه دوبه‌دو در شمال‌غربی و جنوب‌غربی بنای حمِام واقع شده، گنبدی‌شكل است. خزانه یا مخزن آب گرم حمِام نیز كه بین هشتی‌ها قرار گرفته، دارای گنبد با فیلپوش‌هایی در چهار كُنج است. حمِام گلشن، متعلّق به دوره صفویه بوده و دارای شماره ثبت ملّی 1442 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور است. مسجد جامع لاهیجان این مسجد در ضلع شمال‌غربی میدان وحدت (چهار پادشاه) واقع شده و در دوره كیاییان بنا گردیده است. بنای اصلی مسجد در طول زمان دچار تغییرات بسیار شده، ولی قسمت‌هایی از بقعه، مانند ایوان، سردر و مناره از قدمت بنا خبر می‌دهند. "سلطان محمد كیا" در عید قربان 893 هجری قمری در این مسجد نماز گذارده است. شبستان گنبددار و بزرگ قسمت زنانه در طبقه دوم از عظمت بنا نشان دارد. ستون‌های قطورِ میانی در چند سال اخیر تغییر شكل یافته‌اند. فرمانی از "سلطان حسین صفوی" بر سنگ مرمر و با تاریخ 1106 هجری قمری در ایوان سردر و كنار درِ ورودی نصب شده است. كاشی‌كاری ایوان در چند سال اخیر ایجاد شده است. مسجد اكبریه این مسجد در محلّه "گابنه" در شهر لاهیجان واقع شده و تاریخ ساخت آن مربوط به زمان حكومت فتحعلی‌شاه قاجار است. ساخت این مسجد به دلیل سعایت بدخواهان حاكم وقت لاهیجان به دربار شاهی و كاخ نامیدن این مسجد، نیمه‌كاره رها شد. سنگ‌نبشته مرمری به خطّ نستعلیق كه بر دیوار ضلع شرقی مسجد جای دارد، بانی مسجد را "حاج علی‌اكبر لاهیجانی" نامیده است. مسجد اكبریه از دو قسمت وضوخانه و شبستان تشكیل شده است. مساحت شبستان حدود 16 × 25 متر و دارای چهار فیلپای بزرگ میانی است كه گنبدهای پوشاننده سقف بر روی آن‌ها استوار شده‌اند. ازاره دیوارها و فیلپاهای شبستان دارای كاشی‌كاری معرق هفت رنگ عصر قاجار است. ارتفاع ازاره از كف حدود 90 سانتی‌متر و بقیه دیوار، گچ‌كاری ساده است. در حاشیه و متن محراب نیز كاشی‌كاری همراه با خطوط نسخ و مزین به آیات قرآنی دیده می‌شود. ارتفاع گنبدهای شبستان حدود 11 متر و گنبدهای جانبی كاسه‌برگشته، 30/9 متر است. نورگیری داخل ساختمان به‌وسیله پنجره‌های بزرگ سراسری شرق شبستان تأمین می‌گردد. وضوخانه مسجد در دو طبقه ساخته شده و هر طبقه دارای هشت ستون میانی است. از وضوخانه طبقه همكف، سه درِ بزرگ چوبی به شبستان باز می‌شود. هر دو وضوخانه دارای پوشش گنبدی هستند. ارتفاع تك‌مناره یا گل‌دسته زیبای مسجد از سطح زمین، 18 متر است. این گل‌دسته در گوشه شمال‌شرقی ساختمان مسجد واقع شده و دارای سقفی هرمی‌شكل با پوشش بیرونی از كاشی به رنگ آبی آسمانی، زرد، سیاه و سفید است. این مسجد احتمالاً به‌عنوان مدرسه علوم دینی نیز مورد استفاده بود. مسجد اكبریه، متعلّق به دوره صفویه بوده و دارای شماره ثبت ملّی 1227 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور است. تكیه و بقعه پیرعلی تكیه و بقعه پیرعلی، متعلّق به دوره قاجاریه بوده و به ترتیب دارای شماره ثبت ملّی 3844 و 3843 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور است. بقعه میرشمس‌الدین این بقعه در قسمت شمال‌غربی میدان شهدا، در محلّه اردوبازار لاهیجان واقع شده و از بناهای دوره كیاییان است. این بنا شامل مجموعه بقعه، مدخل شرقی و حسینیه است. بنای بقعه دارای اتاق میانی آرامگاه با سقف گنبدی است كه در اطراف آن، اتاق‌ها و ایوان قرار دارد. طول و عرض بقعه، 5/15 × 5/15 متر است و در سمت شرق بقعه، ایوانی با چهار فیلپای قطور دیده می‌شود. كاشی‌كاری ازاره ایوان و اتاق حرم، مربوط به عصر قاجار است. پنجره‌های مشبك رنگارنگ و گوشواره‌های گچ‌بری‌شده و كتیبه‌های نستعلیق گنبد، از دیگر تزئینات بنا هستند. اشعار گنبد در سال 1274 ه. ق. نوشته شده و از شاعری به‌ نام "گلشن" است. صندوق چوبی بقعه دارای كتیبه‌ای به خط نسخ و نوشته "محمِدبن داوود كیا" و واقف آن، زنی به نام "تی‌تی سلطان" بود. تاریخ صندوق، 1017 و 1018 هجری قمری است. بقعه میرشمس‌الدین لاهیجانی، متعلّق به دوره صفویه بوده و دارای شماره ثبت ملّی 646 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور است. بقعه میر شهید (امیر شهید) بقعه میر شهید در شمال‌شرقی شهرستان لاهیجان واقع و در دوره قاجاریه ساخته شده است. پلان مربعی‌شكل بقعه، مركّب از اتاقی در وسط و ایوان‌های جانبی با ستون‌های چوبی در حاشیه آن است. بر روی اتاق حرم، گنبدی كوتاه قرار دارد و بر كمربند این گنبد، اشعاری از "محتشم كاشانی" نوشته شده است. ضریح بقعه، چوبی، گره‌چینی‌شده و مشبك است و نوشته‌ای از "علی‌نقی فرزند آقامیرزا علی‌رضا" به تاریخ 1206 ه. ق بر روی آن به چشم می‌خورد بقعه شیخ زاهد گیلانی این بقعه در قریه "شیخانور" یا "شیخانه‌بر" در سه كیلومتری شرق لاهیجان در دامنه كوه و در میان مزارع سرسبز چای واقع شده است و مدفن "شیخ زاهد تاج‌الدین ابراهیم‌گیلانی" از معاریف و دراویش بزرگ و از اساتید "شیخ صفی‌الدین اردبیلی" است. "شیخ زاهد" در سال 711 ه. ق. فوت نمود. بعدها به سال 892 ه. ق. "سلطان حیدر صفوی" به سبب خوابی كه دیده بود، با معماران و نجارانی كه از شهر شیروان، با كشتی به گیلان منتقل شده بودند، این بنا را ساخت و جسد شیخ را به آن‌جا منتقل كرد. بنای بقعه با دو اتاق مربع و مستطیل شكل، در كنار هم قرار گرفته‌اند. در كنار اتاق‌ها، در سمت شمال، ایوان طویلی با هفت فیلپا، در شرق حرم، ایوانی با 6 فیلپا و در حاشیه و قسمت جنوبی همین اتاق نیز ایوان دیگری با 6 فیلپا دیده می‌شود. ازاره دیوارهای ایوان‌ها تا ارتفاع 115 سانتی‌متری با كاشی‌كاری هفت‌ رنگ عصر قاجار تزئین شده است. طاقچه‌هایی با طاق جناقی در قسمت‌های مختلف ایوان به چشم می‌خورد. بر روی صندوق پوشاننده قبر، تاریخ 822 ه. ق. و نام "سیدرضی‌بن مهدی باشكجانی" دیده می‌شود. دو قبر در این اتاق و دو قبر دیگر در اتاق دوم جای گرفته كه آن‌ها را به "غلام شیخ" و نیز یكی از فرزندان تیمور نسبت می‌دهند. كف اتاق حرم، كاشی‌كاری است و ازاره دیوار اتاق آرامگاه تا ارتفاع 143 سانتی‌متر با كاشی‌هایی به ابعاد 12 سانتی‌متر منقوش به نقش گل و بوته زرد و آبی تزئین شده است. از زیباترین قسمت بنا باید به گنبد هرمی و هشت ترك اشاره كرد كه شیب تند آن به دلیل عبور سریع آب باران تهیه شده و سطح حره را با كاشی‌كاری زرد و آبی، سفید و سیاه، با نقوش هندسی و گل‌دار پوشانده‌اند. اطراف گنبد و دیگر نقاط بنا را با سفال پوشش داده‌اند. بقعه شیخ زاهد گیلانی، متعلّق به قرن نهم هجری بوده و دارای شماره ثبت ملّی 824 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور است. بقعه زنجیر آستانه (سیدعلی غزنوی) این بقعه در روستای "تجن‌گوكه" لاهیجان واقع و به دوره كیاییان تعلّق دارد. بنا پلانی مربع به اضلاع 5/14 متر دارد. اتاق حرم دارای گنبد و گوشواره‌هایی در اطراف بوده است. صندوق بقعه با تاریخ 871 ه. ق. كارِ استاد "محمِدبن یادگاربن حاج مسافر تبریزی" است. دور تا دور اتاق حرم، ایوان‌هایی با ستون‌های فیلپایی وجود دارد. از دیگر مشخّصات بنا می‌توان از بام سفالی، گل‌دسته آجری، درِ قدیمی و سنگ‌قبرهای دوره اسلامی یاد كرد. صندوق بقعه از نفاست خاصّی برخوردار است. بقعه چهار پادشاهان (چهار اولیاء) بقعه چهار پادشاهان در لاهیجان از مجموعه‌ای از مقابر و مسجد متّصل به آن شكل گرفته است. این مجموعه مركّب از اتاق‌هایی در كنار یكدیگر و ایوانی است كه در سمت شمالی اتاق‌ها و به موازات آن‌ها كشیده شده است. قدیمی‌ترین مقبره این مجموعه متعلّق به "سید خوركیا" یا "خرم كیا" است. بقیه مقابر پس از جنگ سال 791 ه. ق. در رشت كه به كشته‌شدن چندتن از حكّام كیایی منجر شد، به این محلّ انتقال و در جوار قبر قدیمی مدفون شدند. علّت نام‌گذاری امروزی بنا به این دلیل است كه این مقابر را به "سید خوركیا"، "سیدعلی كیا"، "سیدرضی كیا" و "سیدیحیی كیا" نسبت می‌دهند. البتّه مقبره فرد اخیر به‌صورت مجزّا و در بنای دیگری واقع در شرق بنای اصلی دفن شده است. این بنا با تعمیرات اخیر، شكل جدیدی یافته است. از وجوه زیبای این بنای به ظاهر ساده كه دارای بامی سفالین است. باید به صندوق‌های چوبی قبرها نیز اشاره داشت كه هریك در نوع خود، اوج هنر منبت‌كاری و گره‌چینی است. غیر از صندوق‌های چوبی این مقابر كه با آیات قرآنی و گره‌چینی آراسته شده‌اند؛ باید ذكری نیز از درهای چوبی و قدیمی این بقعه كرد. سازندگان درها و نیز خوشنویسان آن‌ها، هنرمندان به‌نامی چون "علی نجارالتبریزی"، "عبدالكاتب كرمانی"، "محمِدبن داوود كیا" و "حسن‌بن علی الصالحی الجیلانی" بوده‌اند. بر حاشیه بالای ایوان، اشعاری از ترجیع‌بند "محتشم كاشانی" در رثای سالار شهیدان به خطّ نستعلیق و به‌صورت گچ‌بری برجسته، دیده می‌شود. نقاشی‌های دیواری بنا نیز بسیار دیدنی است. این نقاشی‌ها، اطراف اتاق "سید خوركیا" را با صحنه رزمگاه كربلا و سواران آراسته‌اند. كاشی‌كاری ازاره ایوان و فیلپاهای حاشیه ایوان كه دارای كاشی هفت‌رنگ و نقوش گل و مرغ است، از دیگر قسمت‌های دیدنی این بقعه به‌شمار می‌روند. این بنا با توجه به كتیبه‌های موجود روی صندوق و درها به قرن 7 تا 9 هجری قمری منسوب شده و در كنار بقعه "میرشمس‌الدین" از بقاع معتبر لاهیجان به‌شمار می‌آید. بقعه چهار پادشاهان، متعلّق به دوره صفویه بوده و دارای شماره ثبت ملّی 322 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور است. آرامگاه كاشف‌السلطنه و موزه تاریخ چای ایران لاهیجان یكی از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای استان گیلان است كه به "شهر چای" اشتهار دارد، زیرا چای‌كاری در ایران برای نخستین‌بار به همِت "حاج محمِدمیرزا كاشف‌السلطنه چای‌كار" در سال 1319 هـ.ق در لاهیجان آغاز شد و به‌سرعت در این شهر و دیگر مناطق سواحل جنوبی دریای مازندران توسعه یافت. مزار كاشف‌السلطنه روی تپه‌ای از چای كه توسط وی در سال 1307 شمسی خریداری شده بود، جای دارد. ابتدا بنا به وصیت كاشف‌السلطنه، مزار وی كه از مرمر سیاه بود، بدون سقف و حفاظ و در میان بوته‌های چای قرار داشت؛ امِا اندكی بعد مقرر گردید كه دو درصد درآمد چای به ساخت مقبره‌ای درخور شأن او اختصاص یابد. از سال 1335 شمسی بنای فعلی به سبك معماری غربی تهیه و به همِت "انجمن آثار ملّی" به شكل كنونی با اسكلتی از بتن مسلّح و نمای سنگ تیشه‌ای طوسی‌رنگ با زیربنای 512 مترمربع ساخته شد. از سال 1371 شمسی كلّ مجموعه به "سازمان میراث فرهنگی كشور" واگذار گردید و سالن مستطیل‌شكل نسبتاً وسیعی كه در جوار برج آرامگاه بود، برای احداث "موزه تاریخ چای ایران" درنظر گرفته شد. این طرح با پیشنهاد، نظارت و اجرای سازمان میراث فرهنگی و با غرفه‌بندی و بهره‌گیری از تزئینات سنّتی چوبی بسیار زیبا در دو طبقه پلكانی‌شكل در شهریورماه 1375 شمسی به پایان رسید. این مجموعه، هم‌اكنون با داشتن ادوات و وسایل سنّتی و تخصّصی مربوط به چای و مداركی مربوط به چگونگی فعالیت‌های پدر چای ایران، همه‌روزه پذیرای بسیاری از افراد بومی و نیز گردشگران است. موزه چای دارای سه قسمت است: قسمت آرامگاه كه با برجی مرتفع و چهارگوش در غرب و سالن اصلی كه با دو اتاق به ابعاد حدود 14 مترمربع در شرق جای دارند. ورودی اصلی بنا در سمت شرق، ابتدا به دو فضای جانبی تالار اصلی گشوده می‌شود، با پرده‌ای از نمایش تعزیه آراسته شده است. در سمت راست، اسناد و مدارك تاریخی مربوط به كشف و امتیاز و عكس‌های اولیه كاشف‌السلطنه به دیوار آویخته شده است. اتاق سمت چپ، محلّ اسكان مدیر و اتاق نگهبانان موزه است. تالار اصلی توسط یك طبقه چوبی به دو بخش فوقانی و تحتانی تقسیم می‌شود و در ابتدای تالار، دو پلكان چوبی با حالتی نیمه‌دوار به طبقه دوم منتهی می‌گردد. در جانب دیگر تالار در طبقه همكف، پلكانی سنگی به مقبره كاشف‌السلطنه راه می‌یابد. طبقه‌بندی تالار با نمایی چوبی به موازات ستون‌های شش‌گانه داخلی انجام شده است. غرفه‌های این تالار در دیوارهای جانبی و به‌صورت جعبه آئینه‌ای سراسری ایجاد شده است. در طبقه همكف، در داخل ویترین‌ها، دو سماور روسی، سینی نقره، انگاره ساخت اصفهان، پیمانه و جعبه چای، چیق كیسه توتون، قهوه‌خوری چینی، مشربه و دست‌نوشته‌های كاشف‌السلطنه در معرض دید قرار گرفته‌اند. در ویترین‌های طبقه فوقانی، وسایلی مانند ظروف سفالی و زیورآلات و اشیایی دیگر از عصر اشكانی و سلجوقی و نیز اسناد و قباله، تسبیح، جاجیم، پیمانه شیر، هاون چوبی، تغار كوچك چوبی، تنگ و... به نمایش گذارده شده‌اند. در فضای داخلی قسمت مقبره، كف آرامگاه با مرمر سفید فرش شده و دیوارهای جانبی به‌صورت مدور و با ستون‌هایی مرتفع كه تا سقف امتداد یافته، جلب‌نظر می‌نمایند. بر شكاف‌های نیمه‌مدور دیوارهای داخلی، عكس‌ها و اسناد مربوط به شخص كاشف‌السلطنه به دیوار آویخته شده است. سنگ مزار كاشف به رنگ قهوه‌ای در ابعاد 78 × 172 سانتی‌متر و با خطّ نستعلیق دارای چنین نوشته‌ای است: "هوالباقی-جایگاه و مزار شاهزاده حاجی محمّدمیرزا كاشف‌السلطنه چایكار است كه پس از اتمام تحصیلات در اروپا در سنه 1314 هجری در سنّ 35 سالگی به سمت ژنرال قنسولی هندوستان رفت و در ضمن توقّف در آن سرزمین، فن زراعت چای را آموخته و این محصول گران‌بها را با هزاران مشقّت به رسم ارمغان به وطن عزیز خود آورده، اول كسی بود كه چایكاری را در ایران، وظیفه همِت خود دانسته و تمام عمر علاوه بر خدمات عمده كه بر دولت و ملّت نموده، با نهایت سعی در این راه كوشیده و مجدِداً برای توسعه كشت چای در سن 65 سالگی مأمور به هندوچین و ژاپون شده و در مراجعت از راه بوشهر در روز شنبه 31 فروردین 1308 شمسی دو ساعت بعدازظهر در كُتل ملوب با اتومبیل پرت و این جهان را با جهانی آرزو به جهانیان واگذار و شهید راه وطن شد 1308 شمسی". نمای بیرونی موزه به‌طور كامل با سنگ تیشه‌ای خاكستری پوشیده شده است. كف سالن اصلی و محوطه مقبره نیز با سنگ مرمر فرش شده است. آرامگاه كاشف‌السلطنه و موزه تاریخ چای ایران، متعلّق به دوره معاصر بوده و دارای شماره ثبت ملّی 1769 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور است. شهرستان لاهيجان در مختصات جغرا فيايي 37 درجه و 4دقيقه تا 37 درجه و 23 دقيقه عرض شمالي از خط استوا و 49 درجه و 45 دقيقه تا 50 درجه و 13 دقيقه طول شرقي از نصف النهار مبدا در شرق گيلان واقع شده است. كه از شمال به درياي خزر،از جنوب به شهرستان سياهكل،از شرق و جنوب شرقي به شهرستان لنگرود و از غرب به شهرستان آستانه اشرفيه محدود مي شود .مساحت اين شهرستان 549/429 كيلومتر مربع است كه از نظر مساحت رتبه هفتم استان گيلان را دارا است . اين شهرستان سرزميني هموارو جلگه اي است كه حاصل رسوبات به جاي مانده از سفيد رود مي باشد .جلگه لاهيجان به علت زيبايي و قدرت حاصلخيزي اراضي و وجود فر آورده هاي كشاورزي و منابع اقتصادي امتياز خاصي در بين شهرهاي استان كسب كرده است .هموارترين نقطه اين سرزمين درقسمتهاي شمالي مقابل درياست و هر چه از شمال به طرف جنوب پيش مي رويم به ارتفاع آن افزوده مي شود . كوههاي اطراف لاهيجان شامل بخش غربي كوههاي البرز است .در طرف مشرق وجنوب آن كوههاي پر درخت وبا صفايي است كه شيطان كوه ،گمل و آهتا كوه ناميده مي شود شيب تند دامنه ها به طرف درياي خزر و شيب كم آنها به طرف دره شاهرود است .ازقله هاي مهم اين ناحيه مي توان درفك (آشيانه عقاب) ،تالش كوه و خشتچال را نام برد .اقليم لاهيجان به طور كلي در تابستان گرم و مرطوب و درزمستان بادهاي گرم شديدي شروع به وزيدن كرده و پس از آن برف مي بارد .ميزان رطوبت نسبي در اين شهر 79تا76 درصد و گاه نيز به صد درصد مي رسد . شهرستان لاهيجان شامل دو بخش، مركزي و رودبنه ،7دهستان ،رودبنه ،شيرجو پشت،آهندان ،بازكيا گوراب،لفمجان،ليالستان،ليل ونيز 188 آبادي است.جمعيت آن براساس سرشماري سال 75 بالغ بر 152627 نفر مي باشد .اهالي اين شهرستان گيلك بوده و به زبان گيلكي و گويش لاهيجي صحبت مي كنند . اين شهرستان قدمتي حداقل 800 ساله دارد و به روايتي توسط «لاهيج بن سام بن نوح» ساخته شده .لاهيجان در سال 706 هجري قمري به دست «سلطان محمد اولجايتو» اشغال گرديد و درطول تاريخ نيز تا كنون چندين بار به شدت آسيب ديده است .دو زلزله مهيب در سالهاي 890 هجري قمري و 1088هجري قمري ،اين شهرستان را به طور كلي ويران كرد و درسال 1247 هجري قمري طاعون و درسال 1261 وبا عده زيادي را دراين شهر ازپاي درآورد . در استان گيلان شهر لاهيجان قديمي تر از شهر رشت وسالها مركز گيلان «بيه پيش»بوده وجه تسميه لاهيجان به علت پرورش تخم نوغان و به عقيده محققين«لاه» به معني پارچه ابريشمي سرخ و لاهيجان دراصل «لاهيگان»يعني شهر ابريشم بوده است . ازنظر اقتصادي ، وجود درآمدهاي توريستي،رونق باغداري در بخشهاي چاي ومركبات ، فرصت استفاده از دريا و صيادي ،وجود جاليزهايي مانند هندوانه و نيز پرورش كرم ابريشم در كنار توليد برنج ،باعث پر رونق و شكوفا شدن اقتصاد اين منطقه شده است . شهر لاهيجان به علت قرار گرفتن در كوهپايه هاي زيباي البرز ،شايسته لقب عروس شهرهاي شمال گرديده و نيز قرار گرفتن آن در كنار دريا و نزديكي به مركز استان ،گسترش سرمايه گذاري در صنعت توريست را به دنبال داشته است. تالاب امير كلايه تالاب امير كلايه مجموعه اي از گياهان حاشيه اي و غوطه ور را در خود دارد . در فصل زمستان پرندگان زیادی از جمله انواع حواصیل ها،چنگر،اردک تاجوار و انواع قوها در آن یافت می شوند و در فصل زایش پرندگان آبزی در لا به لای آن زاد و ولد می کنند. آب تالاب امیر کلایه برای کشاورزی زهکشی می شود.در گذشته امیر کلایه محل مهمی برای شکار به حساب می آمد ولی از سال 1371شکار در این تالاب ممنوع گردیده است. قایقرانی در این تالاب را به گردشگران گیلانی پیشنهاد می نماییم. بام سبز در مسیر بالای شیطان کوه فضایی زیبا و دل انگیز وجود دارد که به بام سبز لاهیجان مشهور است. این محوطه سبز و زیبا بوسیله گذرگاهی از قسمت جنوبی پایکوه به آنجا منتهی می شود. از بام سبز حدود هشتاد پله سیمانی تا پایکوه تعبیه شده است که پیاده ها از آنجا رفت و آمد می کنند و آبشاری زیبا و دیدنی از بدنه کوه بطرف پایکوه سرازیر می شود. استخر لاهیجان در پای شیطان کوه استخری وجود دارد که به دستور شاه عباس احداث گردیده ولی متاسفانه هیچگونه آثاری از بنای زمان شاه عباس در آن باقی نمانده است.شهرداری لاهیجان در این محوطه زیبا ویلایی احداث نموده که دارای سالن مجهز به صندلی است و عموماً برای برگزاری جشن ها استفاده می گردد.اطراف این محوطه ی زیبا گلها به طرز جالبی کاشته شده و در کنار این باغچه ها سکو های بتنی برای استراحت مسافرین تعبیه شده است. بافت تاریخی لاهیجان تاریخ لاهیجان از تاریخ گیلان جدا نیست. آنچه که از شواهد بر می آید تاریخ واقعی لاهیجان با تاریخ پیدایش زندگی اقوام آمارد در منطقه همزمان است و در گذشته این ناحیه که به عنوان مرکز زندگی این اقوام به شمار می رفته است و اگر این شهر بنا گذاشته لا هیج بن سام بن نوح باشد چنانکه یاقوت حموی می گوید،به احتمال زیاد از نام بنیانگذارش ریشه گرفته است.شهر لاهیجان یکی از مراکز قدیمی گیلان به شمار میرود.و در گذشته پایتخت بیه پیش بوده است. فهرست جاذبه های تاریخی پل خشتی لاهیجان موزه تاریخ چای ایران و آرامگاه کاشف السلطنه حمام گلشن غار شیخابز یا شیخان رو بافت تاریخی شهر لاهیجان فهرست زیارتگاهها و اماکن مذهبی مساجد جامع واکریه مقبره شیخ تاج الدین ابراهیم ، ملقب به شیخ زاهد گیلانی بقعه چهار پادشاه محل دفن (سید خرم، هادی، علی و حسن کیا) بقعه سید رضا کیا از فرزندان امام علی نقی (ع) بقاع سید احمد، میر شمس الدین، سید جلال الدین اشرف، سید حسن، سید موسی از فرزندان امام موسی کاظم بشار لونك اين آبشار در مسير لاهيجان به ديلمان و پس از شهر سياهكل قرار دارد. آبشار بسيار زيبايى در منطقه جنگلى است كه در كنار جاده كوهستانى لاهيجان به ديلمان قرار دارد. مساجد: 1- مسجد اكبريه: اين مسجد در محلّة «گابنه» در شهر لاهيجان واقع شده و تاريخ ساخت آن مربوط به زمان حكومت فتحعلي‌شاه قاجار است. ساخت اين مسجد به دليل سعايت بدخواهانِ حاكم وقت لاهيجان به دربار شاهي و كاخ ناميدنِ اين مسجد، نيمه‌كاره رها شد. سنگ‌نبشتة مرمري به خط نستعليق كه بر ديوار ضلع شرقيِ مسجد جاي دارد، بانيِ مسجد را «حاج علي‌اكبر لاهيجاني» ناميده است. مسجد اكبريه از دو قسمت وضوخانه و شبستان تشكيل شده است. مساحت شبستان حدود 16 × 25 متر و داراي چهار فيلپاي بزرگ مياني است كه گنبدهايِ پوشانندة سقف بر روي آن‌ها استوار شده‌اند. ازارة ديوارها و فيلپاهايِ شبستان داراي كاشي‌كاريِ معرّق هفت رنگ عصر قاجار است. ارتفاع ازاره از كف حدود 90 سانتي‌متر و بقيّة ديوار، گچ‌كاري ساده است. در حاشيه و متن محراب نيز كاشي‌كاري همراه با خطوط نسخ و مزيّن به آيات قرآني ديده مي‌شود. ارتفاع گنبدهايِ شبستان حدود 11 متر و گنبدهايِ جانبيِ كاسه‌برگشته، 30/9 متر است. نورگيريِ داخل ساختمان به‌وسيلة پنجره‌هاي بزرگ سراسريِ شرق شبستان تأمين مي‌گردد. وضوخانة مسجد در دو طبقه ساخته شده و هر طبقه داراي هشت ستون مياني است. از وضوخانة طبقة همكف، سه درِ بزرگ چوبي به شبستان باز مي‌شود. هر دو وضوخانه داراي پوشش گنبدي هستند. ارتفاع تك‌مناره يا گل‌دستة زيباي مسجد از سطح زمين، 18 متر است. اين گل‌دسته در گوشة شمال‌شرقيِ ساختمانِ مسجد واقع شده و داراي سقفي هرمي‌شكل با پوشش بيروني از كاشي به رنگ آبي آسماني، زرد، سياه و سفيد است. اين مسجد احتمالاً به‌عنوان مدرسة علوم ديني نيز مورد استفاده بود. مسجد اكبريه، متعلّق به دورة صفويه بوده و داراي شماره ثبت ملّي 1227 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور است. 2- مسجد جامع لاهيجان: اين مسجد در ضلع شمال‌غربيِ ميدان وحدت (چهار پادشاه) واقع شده و در دوره كياييان بنا گرديده است. بنايِ اصليِ مسجد در طول زمان دچار تغييرات بسيار شده، ولي قسمت‌هايي از بقعه، مانند ايوان، سردر و مناره از قدمت بنا خبر مي‌دهند. «سلطان محمّد كيا» در عيد قربان 893هجري در اين مسجد نماز گذارده است. شبستان گنبددار و بزرگ قسمت زنانه در طبقة دوم از عظمت بنا نشان دارد. ستون‌هايِ قطورِ مياني در چند سال اخير تغيير شكل يافته‌اند. فرماني از «سلطان حسين صفوي» بر سنگ مرمر و با تاريخ 1106 هجري در ايوان سردر و كنار درِ ورودي نصب شده است. كاشي‌كاريِ ايوان در چند سال اخير ايجاد شده است. حمّام گلشن: بخشي از حمّام گلشن لاهيجان با گسترش شهرسازي و لزوم احداث خيابان و ميدان، ويران شده است. بنايِ حمّام، پلان كثيرالاضلاع داشت و براي ساخت آن از آجر قرمز محلّي، ساروج و گل آهك استفاده شده است. در تعميرات اخير پس از زلزلة گيلان، براي استحكام بنا از مصالح جديد استفاده شد. درِ سنگ‌كاري‌شدة امروزيِ حمّام در كوچه‌اي در ضلع جنوب آن واقع شده است. با گذر از ورودي به رخت‌كن مي‌رسيم. طول رخت‌كن، حدود 10 متر و در سمت راست آن، اتاقكي در سطحي پايين‌تر واقع شده كه به «گرمخانه» معروف است. در شمال رخت‌كن، صحن حمّام با ده ستون قرار دارد و وسيع‌ترين قسمت بنا به‌شمار مي‌رود. كف گرمابه با موزاييك و ازارة ديوارهايِ جانبي تا ارتفاع 180 سانتي‌متر كاشي‌كاريِ جديد شده است. گنبد مياني در حدود 8 متر ارتفاع دارد و حباب‌هايي بر روي آن كار گذاشته شده كه نورِ داخلِ حمّام را تأمين مي‌نمايد. در فواصل طاق‌هايِ جناقي و ديوارهايِ جانبي، گنبدهايِ كوچكي به صورت كاسه‌برگردان به ارتفاع حدود 5/3 متر، فضاي فوقاني را مسقّف مي‌سازد. در شمال‌شرقيِ صحن، دو هشتي وجود دارد. اضلاع مقابل هشتي‌ها حدود 5/4 متر و ارتفاع گنبد آن‌ها، 5/5 متر است. در ضمن در ديوارهايِ هر ضلع، طاق‌نمايي به چشم مي‌خورد. كانال كوچك با شياري، آب مصرف‌شدة دوش‌ها را به صحن حمّام هدايت مي‌كند. در جنوب هشتيِ دوم، خزانه يا مخزن آب گرم قرار دارد. در قسمت‌هايِ مختلف حمّام، معمار با استفاده از اسلوب‌هايِ خاصّ و با انواع آجرچيني به مسقّف‌كردنِ بنا همّت گماشته است. گرمخانه يا فضاي بالاي صحن حمّام در قسمت فوقانيِ ستون‌هايِ هشت‌گانة مياني داراي كاربنديِ هشت‌ونيم هشت است. در بالاي كاربندي‌ها، گنبدي ديده مي‌شود كه فضاي اصليِ اين قسمت را مسقّف مي‌سازد. اين گنبد بزرگ‌ترين و بلندترين گنبد در بناي فعليِ حمّام است. سقف چهارهشتي كه دوبه‌دو در شمال‌غربي و جنوب‌غربيِ بنايِ حمّام واقع شده، گنبدي‌شكل است. خزانه يا مخزن آب گرم حمّام نيز كه بين هشتي‌ها قرار گرفته، داراي گنبد با فيلپوش‌هايي در چهار كُنج است. حمّام گلشن، متعلّق به دورة صفويه بوده و داراي شماره ثبت ملّي 1442 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور است پُل خشتي تجن‌گوكه: اين پُل در دهكدة «تجن‌گوكه» از توابع لاهيجان قرار دارد و داراي دو چشمه با طاق جناقي است. در پايه‌هايِ مياني و جانبيِ پُل، اتاقك‌هايِ كوچكي براي بيتوتة كاروانيان احداث شده بود. طول پُل 60 متر و عرض آن 25/4 و ارتفاع كلّي آن بيش از 5/7 متر است. مصالح به‌كاررفته در اين پُل، آجر، سنگ و ملات ساروج است. اين پُل در زمان قاجاريه ساخته شده است. پُل خشتي تجن‌گوكه، متعلّق به دورة صفويه بوده و داراي شماره ثبت ملّي 1432 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور است. پُل خشتي لاهيجان: اين پُل در شمال‌غربي لاهيجان در محلّة پُرده‌سر قرار دارد و متعلّق به دورة كياييان است. در ساخت مجدّد اين پُل در زمان قاجاريه، «حاجي جعفرخان» بنا را تعمير كلّي كرد. طول اين پُل 50 متر و عرض آن 4/5 متر و ارتفاع تقريبيِ آن 11 متر است. پُل داراي دو دهانة بزرگ با طاق جناقي است. در قسمت پاية ميانيِ پُل، سيل‌برگردان وجود دارد. پُل داراي يك سطح عابرروي مسطّح و دو سطح شيب‌دارِ جانبي است كه با سنگ قلوه‌اي سنگ‌فرش شده است. مصالح بنا، آجر قرمزرنگ، آهك و ساروج است. در سال‌هايِ اخير اين پُل مورد مرمّت قرار گرفته است. پُل خشتي لاهيجان، متعلّق به قرن نهم بوده و داراي شماره ثبت ملّي 1433 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور است. پُل خشتي نال‌كياشهر: اين پُل در راه قديميِ لاهيجان به لنگرود، بين روستاهايِ ليالستان و نال‌كياشهر قرار دارد و به نام سازندة آن، «حاج يحيي پردسر» نيز ناميده مي‌شود. طول اين پُل قاجاري، 22 متر و ارتفاع آن از سطح آب، بيش از 5/6 متر و عرض آن 383 سانتي‌متر است. سطح پُل خشتيِ نال‌كياشهر، سنگ‌فرش و پُل از دو سيل‌برگردان در دو طرف پايه‌ها برخوردار است. اضلاع آجرهايِ اين پُل، 4 × 20 × 20 سانتي‌متر است. پُل خشتي نال‌كياشهر، متعلّق به دورة قاجاريه بوده و داراي شماره ثبت ملّي 1783 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور است. خانة محمّد صادقي: اين خانه كه در بافت تاريخيِ لاهيجان قرار دارد، يكي از بناهايِ مسكونيِ دورة قاجار و از نظر تزئينات و گچ‌بري بسيار زيباست. خانة محمّد صادقي داراي يك تالار و شاه‌نشين با طاق گنبدي و سقف مقرنس‌كاري‌شده است و ارسي‌هاي مشبّك دارد. خانة محمّد صادقي، متعلّق به دورة قاجاريه بوده و داراي شماره ثبت ملّي 1498 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور است.
برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

محمد اکبر دوست کودک 6 ساله ساکن روستايي در آستانه اشرفيه مدتي است که بنزين مي خورد.

به گزارش واحد مرکزي خبر ، به گفته پدر اين کودک ، محمد از چهار سالگي بنزين مي خورد و تاکنون مشکلي براي وي به وجود نيامده است و در سلامتي کامل به سر مي برد.

فقط کافیست به خطش زنگ بزنید و اول ۷ و بعد # را بگیرید تا اون آهنگ براتون فعال بشه (کپی آهنگ پیشواز ، سرویس جدید از ایرانسل)
به این موضوع توجه کنید : “کامپیوتر شخصی من در اتاق به اشتراک گذاشته شده، افراد عمدتاً از آن برای تماشای فیلم سینمایی استفاده می‌کنند، پورت USB توسط ویروس تهدید می‌شود، بنابراین برای من مهم است که پورت USB را بلاک یا قفل کنم.” راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد و شما بی‌نیاز از هرگونه نرم‌افزار خاصی خواهید توانست پورت‌های USB را غیر فعال کنید. اهمیت این موضوع در مراکز آموزشی خصوصاً دانشگاه‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و کافی‌نت‌ها دوچندان می‌شود. راه کلی: غیر فعال کردن USB با از کار انداختن Autorun بیشتر بدافزارها به علت ویژگی Autorun که به صورت خودکار و از طریق فایل autorun.inf اجرا می‌شود گسترش می‌یابند، چراکه این فایل در قسمت root (منبع) پوشه ساختار درختی وجود دارد. این قابلیت باعث اجرا آسان هر فایل و در قالب پیغام “Open folder to view files” خواهد شد و ممکن است درایو و کامپیوتر شما آلوده شود. بنابراین غیرفعال کردن قابلیت Autorun همواره جزء یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. برای انجام این‌کار ابتدا وارد Run (کلیدهای ترکیبی Win + R) شده و عبارت Gpedit.msc را تایپ نمائید، حال مسیر Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components را به ترتیب طی نموده تا به Autoplay Policies برسید (کاربران ویندوز XP ممکن است از طریق مسیر Computer Configuration > Administrative Templates > System بتوانند وارد شوند)، در قدم بعدی بر روی گزینه Turn off Autoplay دوبار کلیک کرده تا پنجره مربوطه باز گردد، حال Enabled را فعال نموده و در قسمت Turn off Autoplay on عبارت All drives را برگزینید. سپس پنجره مربوطه را تائید و OK نمائید.در ادامه با سایر روش‌های غیرفعال‌سازی USB مخصوص کاربران آشنا می‌شوید. ۱) غیرفعال‌کردن درگاه ارتباطی پورت USB کاربران شما می‌توانید از اتصال دستگاه‌ها به پورت USB توسط اکانت‌های کاربری مختلف، جلوگیری کنید. بنابراین اگر کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود را به صورت اشتراکی با دوست خود استفاده می‌کنید می‌توانید سهم جداگانه‌ای برای پورت USB در نظر بگیرید و حساب کاربری وی را جدا کنید. وارد رجیستری ویندوز شوید (Run > Regedit)، سپس مسیر HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesUsbStor را طی نموده و مقدار Start را به عدد ۴ تغییر دهید. برای فعال‌سازی دسترسی مجدد، می‌توانید مقدار آن را به عدد ۳ تغییر دهید. این امر بر روی نسخه‌های ویندوز XP، ویستا، ۲۰۰۰، ۲۰۰۳ و ویندوز ۷ پاسخ می‌دهد.) اعمال تغییرات در BIOS، غیرفعال کردن پورت USB و تعریف کلمه‌عبور برای BIOS عنوان کاملاً مشخص است و نیاز به توضیح خاصی ندارد، وارد BIOS سیستم خود شوید و به دنبال هر چیزی بگردید که به شما اجازه می‌دهد تا پورت USB را غیرفعال کنید. این کار را انجام دهید و از افزودن کلمه‌عبور به BIOS سیستم خود مطمئن شوید. ۳) غیرفعال‌کردن USB توسط User Device Manager وارد User Device Manager شوید (با کلیک راست نمودن بر روی My Compute، انتخاب گزینه Manage و سپس ورود به بخش Device Manager واقع در پنل سمت چپ)، حال بر روی ابزار USB کلیک راست نموده و گزینه disable را برگزینید تا درگاه USB غیرفعال و قفل شود.البته اگر می‌خواهید کمی آسان‌تر پورت USB را فعال/غیرفعال کنید تنها کافی است یک فایل رجیستری با کلید مربوطه ایجاد نمائید، (فایل را با پسوند reg ذخیره کنید) به عنوان مثال، تصویر زیر را در نظر بگیرید، (به املا حروف دقت داشته باشید و مطمئن شوید آن‌ها را درست وارد می‌کنید:)با دو بار کلیک بر روی این فایل و اجرای آن، دسترسی فعال می‌گردد. شما می‌توانید مقدار مربوطه را به ۰۰۰۰۰۰۰۳ و ۰۰۰۰۰۰۰۴ جهت غیرفعال‌سازی دسترسی تغییر دهید. سخن پایانی این راه‌ها برای پیشگیری موثر هستند، همیشه افراد باهوشی در اطراف محیط قرار گرفته‌اند و ممکن است راه‌هایی برای دور زدن این موضوع بیابند. پیروی از نکات فوق‌الذکر می‌تواند در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ به‌خصوص برای جلوگیری از سوء استفاده کارمندان مفید و موثر واقع شود، اما دقت داشته باشید هر سهل‌انگاری باعث گسترش و نفوذ بدافزارها به شبکه کامپیوتری خواهد شد. پس بهتر است حداقل برای جلوگیری هم شده به این موارد توجه کنید و درگاه USB سیستم را غیرفعال نمائید. به یاد داشته باشید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است!
ترفند مخفی سازی فایلها به شیوه ای نوین در گوشی های سری N نوکیا یکی از مشکلاتی که همواره گریبان گیر موبایل داران بوده و هست ، مخفی سازی عکسها ، ویدئو ها و در کل فایلهای خود بنا به هر دلیلی بر روی گوشی بوده است. بدین منظور نیز برنامه های جانبی متعددی عرضه شده است که هر کدام در نوع خود مشکلاتی دارند. اما در صورتی که گوشی شما از نوع سری N نوکیاست (N80،N73،N70و...) ، با استفاده از ترفندی که هم اکنون برای شما معرفی خواهیم کرد میتوانید به سادگی و بدون نیاز به برنامه خاصی فایلهای خود را از داخل گالری خود محو نمایید به نوعی که فایلها کاملأ موجود باشند اما در داخل گالری گوشی ناپدید شوند! ابتدا دقت نمایید که گوشی های سری N نوکیا تا لحظه نگارش این ترفند ، عبارتند از: N70,N71,N72,N73,N75,N76,N77,N78,N79,N80,N81,N82,N85,N90,N91,N92,N93,N93i,N95,N96,N800,N810 برای مخفی سازی فایل های خود: وارد منوی گوشی شده و به فولدر Tools بروید. سپس وارد File Manager شوید. اکنون با زدن کلید سمت راست یا اسکرول گوشی ، وارد Memory Card شوید. سپس به فولدر Other رفته و با استفاده از Options > New Folder یک فولدر جدید بسازید و نام آن را Contacts قرار دهید. داخل فولدر Contacts شده و در داخل آن فولدر دیگری ایجاد کنید و نام آن را fulldl یا هر نام دلخواه دیگری بگذارید. اکنون از این دو پوشه به عقب بازگردید و به صفحه اصلی File Manager در Memory Card رجوع کنید. حال میتوانید به دلخواه خود برای مخفی سازی ویدئوها به Videos و برای مخفی سازی عکسها به به فولدر Images بروید. سپس بر روی فایل مورد نظر خود که قصد مخفی سازی آن را دارید Options > Move to folder را انتخاب کنید و سپس برای مسیر آن ، فولدری که به تازگی ایجاد کردید یعنی Memory Card / Other / Contacts / fulldl را تعیین نمایید و OK کنید. کار تمام است ، پس از این عمل ، فایل شما از داخل گالری حذف شده است و به هیچ وجه در داخل آن نمایش پیدا نمیکند. برای مشاهده فایل نیز خودتان میتوانید به شکل مخفیانه ، از طریق File Manager گوشی به محلی که فایل را به آنجا منتقل کردید یعنی Other / Contacts مراجعه کنید. در صورتی که میخواهید فایل مجدد داخل گالری نمایش پیدا کند کافی است آن را از درون این فولدر جدید خارج کنید و به محل قبلی منتقل کنید. با تشکر مکانیک گیلان
برای همۀ کسانی که به دنبال چاره ‏ای هستند، راهکاری نیز وجود دارد. مشکل سی دی ها و دی وی دی های خراب و خش دار آنچنان بزرگ شده که هر روز راهکار جدیدی برای آن ارائه می‏شود. اثر انگشت یا خشهای سطحی یکی از عوامل ناخوانا شدن سی دی ها هستند. در اینجا نیز چند راهکار ارائه شده که خدمتتان عرض می‏نمایم : ۱ – یک ظرف که اندازۀ یک عدد سی دی باشد انتخاب کنید. ۲ – داخل ظرف یک قاشق صابون مایع یا محلول شیشه پاک کن بریزید. همچنین می‏توانید از انواع دیگر تمیزکننده های خوب استفاده نمایید. ۳ – حال آب معدنی بدون گچ (نیترات) را به آن اضافه نموده و حل کنید. ۴ – حال سی دی یا دی وی دی کثیف را داخل آن گذاشته و به مدت یک یا دودقیقه انرا به همان حال رها کنید. ۵ – پس از آن سی دی را بیرون کشیده و آنرا زیر آب گرم روان بگیرید (آب لوله کشی گرم). ۶ – در صورتیکه باز هم اثر کثیفی وجود داشت، می توانید این مرحله را تکرار کرده و با یک عدد دستمال تمیز کنندۀ عینک آنرا با ملایمت لمس کنید. ۷ – حال بگذارید سی دی به خودی خود خشک شود. راهکار دوم : یک عدد موز را پوست گرفته و میوۀ آنرا به صورت دایره‏ای بر روی سی دی بکشید. پس از چند دور کامل چرخاندن سی دی، با استفاده از سطح داخلی پوست موز، تکه‏ها و خمیرۀ موز را که بر روی سطح سی دی چسبیده پاک کنید. حال با استفاده از یک عدد دستمال عینک یا هرچیزی شبیه آن سی دی را کاملا تمیز نمایید. با تشکر مکانیک گیلان
۱- هیچ وقت مجبور نیستی به تعداد موهای سرت بری خواستگاری.کافیه فقط یه “بله” کوچولو بگی اونم با هزار منت و ناز و کرشمه. ۲- به سادگی آب خوردن می تونی چند تا پسر رو تو کوچه به جون هم بندازی.(روشش رو خود خانما بهتر می دونن.پس نیازی به نوشتن نیست!!) ۳- هیچ موجود دیگه ای مثل تو تا این حد ریزبین و بادقت نیست که در یک نگاه، مارک کفش زری خانم یا مدل موهای کبری جونو بفهمه. ۴- خوب می تونی نقش بازی کنی. ۵- آنقدر زود همه چی رو می گیری که شش سال زودتر از اقایون به تکلیف می رسی. ۶- بزرگترین پوئن:خیالت از بابت سربازی راحته!صد سال سیاهم که دانشگاه قبول نشی ککتم نمی گزه. ۷- تو اماکن عمومی با خیال راحت می تونی جیغ و داد راه بندازی چون به هر حال کی وجودشو داره که رو یه دختر صداشو و احیانا خدایی نکرده دستشو بلند کنه؟!! ۸- در تاریخ جهان به زیرکی معروفی. ۹- می تونی هزار بار هم فیلم رومئو و ژولیت رو ببینی و باز گریه کنی. ۱۰- و مهم تر اینکه هیچ وقت از گریه کردنت خجالت نمی کشی. ۱۱- یه چیز باحال:هم دامن می پوشی و هم شلوار! ۱۲- بهشتم که زیر پای امثال شماست. ۱۳- فقط تویی که می دونی بوی خاک بارون زده تو شبای پاییزی چه جوریه. ۱۴- از قدیم گفتن:پشت هر مرد موفقی زنی باذکاوت بوده. ۱۵- هیچ کی نمی دونه دقیقا تو فکرت چی می گذره؟فروید، پدر روانشناسی جهان گفته:بزرگترین سوالی که هرگز پاسخ داده نشده و من هم هرگز پاسخ ان را نیافته ام این است که یک زن چه می خواهد؟ ۱۶- چند تا از جنگ های بزرگ تاریخ جهان به خاطر عشق شدید مردها به جنس تو بوده. ۱۷- نماد الهه عشق، زیبایی، جنگ و عقلانیت در یونان باستان به شکل زنه. ۱۸- یادت باشه که خداوند، تمام جهان رو به خاطر برکت وجود یک زن افرید.(خانم فاطمه زهرا) ۱۹- با اینکه از مردا ضعیف تری ولی لازم نیست صدتا کلاس کاراته و تکواندو و از این جور چیزا بری…به یه چنگ و گیس کشی بسنده می کنی. ۲۰- هزار جور مدل خنده ،داری که هر کدوم رو یه موقع تحویل بقیه می دی
خیلی اوقات پیش می آید که کامپیوتر شما دچار ویروسی می شود که امکان اسکن و تشخیص آن توسط آنتی ویروس وجود ندارد و یا آنکه ویروس با تشخیص نصب بودن آنتی ویروس بروی سیستمتان عملکرد آن را دچار اختلال می کند و مانع از این می شود که شما بتوانید از آنتی ویروس خود برای اسکن کامپیوتر استفاده کنید. در این شرایط چه باید کرد؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان در این شرایط کامپیوتر را خودمان اسکن کنیم و مشکل به وجود آمده در آنتی ویروس را برطرف کرد؟ پاسخ تمامی این سوالات مثبت است! در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی ابتکاری و در عین حال کاربردی بپردازیم که با استفاده از آن میتوانید کامپیوتر خود را شخصأ اسکن کنید و ویروس موجود را پاک کنید ، بدون بهره گیری از هیچ نوع آنتی ویروسی! . اولین قدم برای اسکن کردن کامپیوترتان نمایش فایل های مخفی در کامپیوتر می باشد. برای انجام این کار : ابتدا با مراجعه به My Computer بروی منوی Tools کایک کنید و از منوی حاصل بروی عبارت Folder Options کلیک کنید. سپس بروی برگه View کلیک کنید و در این برگه تیک کنار عبارت های Show Hidden Files and Folders را فعال کنید و تیک کنار عبارت Hide Extensions For Known File Types را بردارید و بروی عبارت OK کلیک نمایید. اینک از طریق مسیر C:/Windows/system32 به پوشه System32 مراجعه کنید. پس از ورود به پوشه system32 بروی منوی View کلیک کنید و از منوی حاصل عبارت Details را انتخاب کنید. حال در پوشه system32 بروی جدا کننده Date Modified کلیک کنید و آنرا به سمت راست بکشید به طوری که تاریخ تمامی فایل ها یه طور کامل نمایش داده شود. فایل های نمایش داده شده در پوشه system32 فایل های سیستمی مربوط به ویندوز می باشد که اکثرا با پسوند dll می باشد و این بخش معمولا مورد هدف ویروس ها و Spyware قرار می گیرد و خود را در بین این فایل ها مخفی می کنند. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که اکثر این فایلهای قرار گرفته در این بخش دارای یک زمان مشخص می باشد و این زمانها (مثلا 8/10/2004) معرف این می باشد که مایکروسافت در این تاریج برنامه مربوط به فایل مورد نظر را به پایان رسانیده است و در واقع این زمان ها هیچ ربطی به زمان نصب ویندوز ندارد. حال اگر ویروس و یا spyware به این بخش حمله کند زمان آن با زمان فایل های سیستمی موجود در پوشه system32 مطابق ندارد و زمانی جدید تر از زمان مربوط به فایلهای سیستمی ویندوز خواهد بود و به راحتی از طریق مشاهده زمان های قرار گرفته در Date Modified قابل تشخیص می باشد. البته نکته بسیار مهم که باید توجه شود این است که نصب یک سخت افزار جدید و یا یک نرم افزار خاص می تواند فایلی را در این بخش کپی کند که زمان آن با زمان فایل های سیستم مطابق ندارد. پس برای اینکه فایلی را در این بخش به اشتباه پاک نکنید روشی را مطرح میکنیم که این اشتباه رخ ندهد: اگر میان فایل های واقع در پوشه system32 به فایلی برخورد کردیدکه تاریخ آن با تاریخ فایل های سیستمی ویندوز مطابقت نداردبروی این فایل کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب نمایید. سپس در پنجره Properties بروی برگه Version کلیک کنید و در این برگه نام کمپانی و ورژن فایل مورد نظر را مطالعه کنید. اگر اطلاعات این فایل شامل نام کمپانی و خیلی اطلاعات دیگر برایتان آشنا نبود نام فایل مورد نظر را در موتور جستجو گر گوگل تایپ کنید و اگر در نتایج جستجو به این اشاره شده بود که این فایل ویروس است حتما آن را پاک کنید ولی اگر در نتایج جستجو به آلوده بودن این فایل اشاره نشده بود این فایل به واسطه یک سخت افزار و یا نرم افزاری به وجود آمده است.
سلام یک خبر خیلی مهم: شرکت مخابرات ایران از تاریخ 20 مهرماه به بعد به تمام کسانی که از یاهو در ایران استفاده می کنند یک ایمیل زده، عنوان ایمیل هست: "کارت اینترنت مجانی" وقتی این ایمیل رو باز می کنی یک KEY logger با حجم 32 کیلوبایت نصب می شه و از اون به بعد تمام چیزهایی که تایپ می کنید هر 20 دقیقه به آدرس ایمیل research@irantelecom.ir فرستاده می شود و به این ترتیب از تمام مطالبی که تایپ می کنید باخبر می شوند..

براي ديدن اين مطلب بايد عضو شويد  براي ديدن اين مطلب بايد عضو شويد



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

شرکت پورشه در نظر دارد یکی دیگر از طراحی های خودرو های هیبریدی خود را به تولید رساند وبا قیمت 400 هزار پاوند در اختیار 1000 مصرف کننده قرار دهد شرکت پورشه تصمیم دارد تعدادی محدود از ابر خودروی هیبریدی جدید خود به نام918spyder  را به تولید برساند  این خودرو که از دو موتور سوختی والکتریکی برخوردار استبر اساس طرحی ساخته خواهد شد که در نمایشگاه اتومبیل  ژنو امسال به نمایش گذاشته شده است  این خودرو میتواند در عرض 3.2 ثانیه ازسرعت صفر به 99.7 کیلو متر در ساعت برسد حد اکثرسرعت ان 318.6 کیلومتر برساعت بوده ومیتواند با استفاده از موتور پاک والیکتریکی خود مسافتی برابر 25 کیلومتر را طی کند  این خودرو میتواند جای گزین مناسبی برای خودروی   carreta gt  این شرکت به شمار رود وبا قیمتی حدود 400 پاوند گران قیمت ترین خودروی این شرکت خواهد بود  یکی از موتور های الکتریکی خودرو حرکت دادن چرخ های جلوی موتور و موتور الکتریکی وبنزینی با هم حرکت دادن چرخ های پشتی به عهده دارند هم چنین این خودرو از چهار حالت رانندگی برخوردار است که از میان انها میتوان به حالت الکتریکی ومسابقه ای ان اشاره کرد        میزان مصرف سوخت 918spyder در حدود پنج لیتر  در هر 160 کیلومتر بوده ومیزان انتشار دیکسید کربن ان 70 گرم است  همچنین بدنه این خودرو از فیبر های کربنی ساخته شده است   براساس گزارش بی بی سی این خودروی قیمتی تنها  به تعداد هزار دستگاه  ویزه افرادی تولید خواهد شد  که در خواست خرید ان را امضا کرده باشد  اگر میخواهید به تعداد تولید ان بیفزایید  کافی است 660 میلیون تومان کنار گزاشته  ونام خود را به لیست خریداران این خودرو بیفزایید                                    *مکانیک گیلان*

برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن
برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن
مرور کلی : آیا شما دچار اضافه وزن و یا چاقی هستید؟ اگر جواب مثبت است بدانید که دچار یک بیماری با عوارض وخیم می باشید. چاقی چیزی بیش از یک مشکل زیبائی است. اضافه وزن شما را در خطر ابتلا به پر فشاری خون و سایر مشکلات دیگر قرار میدهد. تخمین زده میشود که سالانه در کشور آمریکا ۰۰۰/۳۰۰ مرگ در ارتباط با چاقی رخ می دهد. ثابت شده است حتی کاهش کمی از اضافه وزن میتواند اثر زیادی روی بهبود سلامتی داشته باشد و در بسیاری موارد این هدف با ورزش،رژیم غذائی سالم و صحیح و تغییر در عادت زندگی فرد قابل دسترسی است ولی در صورتی که افراد به این تغییرات روش زندگی پاسخ مناسبی ندهند، میتوان با تجویز دارو و حتی در موارد خاص با عمل جراحی برای کاهش وزن اقدام کرد . علل چاقی : چاقی چیزی نیست جز افزایش غیر طبیعی نسبت چربی در بدن. پزشکان برای تعریف چاقی از « شاخص توده برییا BMI» استفاده می کنند که این شاخص از تقسیم وزن برحسب کیلوگرم برحاصل ضرب قد بر حسب متر در خود بدست می آید برای مثال فردی با قدcm 175 و وزن ۱۰۵ کیلوگرم BMI حدود ۳۴ خواهد داشت . BMI = = ۳/۳۴ تقسیم بندی افراد بر جسب BMI بصورت زیر است : طبقه بندی مقدار BMI کمبود وزن کمتر از ۲۰ وزن طبیعی ۲۵- ۲۰ اضافه وزن ۳۰-۲۵ چاق ۴۰-۳۰ بسیار چاف بیش از ۴۰ وزن اصولاً از تعادل بین مقدار کالری دریافتی توسط غذا و مصرف کالری برای فعالیتهای روزانه تعیین میشود. اگر شما کالری بیشتر از مقداری که مورد نیاز دارید را مصرف کنید، دچار اضافه وزن خواهید شد. بدن شما انرژی زیادی که مصرف کرده اید ولی نیاز ندارید را بصورت چربی ذخیره می کند. چربی یکی از اشکال ذخیره انرژی در بدن است و همچنین بعنوان یک عایق در زیر پوست شما انجام وظیفه میکند و در حقیقت مقداری چربی برای انجام این گونه وظایف مورد نیاز است ولی ازدیاد آن از حد معین میتواند با سلامتی شما تداخل داشته باشد. عوامل خطر : عواملی که باعث افزایش خطر چاقی در شما میشوند عبارتند از : رژیم غذائی: مصرف مرتب غذاهای پر انرژی مثل غذاهای چرب و یا غذاهای آماده (Fast Foods ) و همچنین نوشیدنیهای که پر از قند و انرژی می باشند، شیرینی ها و یا دسر همراه با انواع سس می تواند باعث افزایش وزن شود. کم تحرکی : افراد کم تحرک بخاطر اینکه کالری مصرفی خود را نمی سوزانند و فعالیتی برای سوختن انرژی ندارند مستعد چاقی هستند . عوامل روانشناختی : بعضی افراد از پر خوری برای تطابق با مشکلاتی مثل استرس و یا احساس کسلی استفاده میکنند . ژنتیک: اگر یک یا هر دو والد شما چاق هستند، شما شانس بیشتری برای چاق شدن دارید. ژنها ممکن است بر مقدار ذخیره چربی در بدن و همچنین توزیع چربی در بدن نقش داشته باشند. البته داشتن این ژنها به این معنی نیست که حتماً چاق خواهید شد، بلکه عوامل محیطی مساعد نیز باید برای بروز این ژنها وجود داشته باشند. • چه موقع نیاز به مشورت پزشکی دارید؟ چطور باید متوجه شوید که نیاز به کاهش وزن برای حفظ سلامتی خود دارید. برای پاسخ به این سوأل استفاده از دو شاخص به شما کمک می کند. ۱- شاخص توده بدنی یا BMI : همانطور که قبلاً اشاره شدBMI بین ۲۵-۲۰ نشان می دهد شما وزن مناسب برای قد خود دارید و چربی اضافه که سلامتی شما را تهدید کند ندارید. اماBMI بین۳۰- ۲۵ نشان می دهد که شما دچار اضافه وزن بوده وBMI بالای ۳۰ نشان دهنده چاقی شما است که در این موارد باید برای کاهش وزن و تأمین سلامتی خود با پزشک خود مشورت کنید. - اندازه دور کمر افرادی که چربی را بیشتر بدور کمر خود ذخیره می کنند( بالا تنه) بعنوان افراد « سیب شکل» و آنهائی که چربی را بیشتر در پائین تنه خود (باسن، رانها و لگن) ذخیره می کنند بعنوان افراد گلابی شکل معروف می باشند. بیاد داشته باشید از نظر سلامتی بهتر است شما به شکل گلابی باشید تا سیب. چاقی سیب شکل بیشتر در مردان و نوع گلابی شکل آن بیشتر در زنان دیده می شود و برای همین است که در وزن برابر زن و مرد، زنها کمتر دچار عوارض چاقی می شوند زیرا چاقی آنها بیشتر مربوط به پائین تنه می باشد. چاقی سیب شکل باعث تجمع چربی بدور ارگانهای شکمی مثل روده ها می شود که خطر بالاتری برای ایجاد مشکلات وخیم سلامت در فرد ایجاد میکند. بیاد داشته باشید که حداکثر دور کمر برای مردان۱۰۰ cm و زنان cm5/87 می باشد و اگر دور کمر شما از این مقادیر بالاتر است ( که نشان دهنده چاقی سیبی شکل خطر ناک است) باید به پزشک برای کاهش وزن مراجعه کنید. هنگام مراجعه به پزشک برای توضیح مشکل چاقی خود صادق باشید. مقادیر غذائی که می خوربد، میان وعده ها، نوع غذاها … همگی را بدرستی و دقت بیان کنید. همچنین اگر مشکلات دیگری دارید که بنظر به چاقی مربوط می شوند مثل پرفشاری خون، کلسترول بالا، دیابت و یا التهاب مفاصل و … آنها را نیز به پزشک خود اطلاع دهید و بدانید که با کاهش وزن قسمت مهمی از مشکلات بالا نیز رفع خواهد شد. • غربالگری و تشخیص پزشک شما می تواند تعیین کند که آیا شما نیاز به کاهش وزن دارید و یا نه، اگر نیاز دارید،به چه مقدار باید وزن خود را کاهش دهید. علاوه برBMI و دور کمر و اندازه گیری آنها، پزشک تاریخچه پزشکی شما را بررسی خواهد کرد و از مسائلی مثل کشیدن سیگار، مصرف الکل و یا سطح استرس در زندگی شما سوألاتی خواهد کرد زیرا این مسائل می توانند خطر و عوارض چاقی را افزایش دهند. همچنین پزشک باید ارزیابی کاملی از وضعیت سلامت فعلی شما داشته باشد. ممکن است شما همزمان مشکلی داشته باشید که همراه با کاهش وزن باید به آن نیز توجه کافی شود. • عوارض براستی عوارض چاقی چیست؟ کاهش وزن با تمام مرارتها و سختی های آن چه منافعی دارد. در زیر به بعضی از عوارض مهم چاقی اشاره می شود. ۱- پرفشاری خون هرچه وزن شما بیشتر شود بافت چربی شما بیشتر می شود این بافت نیاز به اکسیژن و سایر مواد غذائی دارد که باید توسط جریان خون تأمین شود تا زنده بماند. هر چه نیاز به اکسیژن و مواد مغذی بیشتر شود، حجم خون و مقدار بار و فشاری که روی سیستم گردش خون وارد می شود، افزایش یافته و حرکت خون بیشتر در سیستم گردش خون به معنای فشار بیشتر بر دیوارهای سرخرگهای شما می باشد. علاوه بر این مسأله چاقی باعث افزایش سطح هورمون انسولین در خون می شود که این هورمون علاوه براینکه باعث کنترل قند خون می شود، باعث نگهداشتن آب و نمک در رگها شده که این خود باعث افزایش حجم خون می شود. همچنین چاقی باعث افزایش تعداد ضربان قلب و کاهش ظرفیت عروق برای جابجایی خون شده که تمام این عوامل باعث پرفشاری خون می شود. ۱- دیابت چاقی عامل اصلی ایجاد دیابت نوع ۲ می باشد، زیرا افزایش چربی باعث افزایش مقاومت بدن به اثر هورمون انسولین می شود و این هورمون نمی تواند با مقادیر نرمال قبلی وظیفه خود را که کنترل قند خون است انجام دهد و بنابراین قند خون بالا می رود که خود یکی از عوامل مهم خطر برای سلامتی فرد است. ۲- اختلال در چربی خون رژیمهای غذائی با چربی های اشباع شده زیاد مثل گوشت قرمز و یا غذاهای سرخ شده می توانند علاوه بر ایجاد چاقی باعث بالا رفتن کلسترول بدخون (بنام LDL) شوند و چاقی همچنین باعث پائین آمدن سطح کلسترول خوب خون (بنام HDL) و بالا رفتن سطح تری گلسیرید خون می شود. تری گلسیریدها بیشترین میزان چربی در غذاهای شما و همچنین بیشترین درصد چربی در بدن شما را شامل می شوند، و در طولانی مدت اختلال در سطح چربی های خون باعث تصلب شرائین می شود زیرا چربی های اضافه در جدار رگها رسوب می کنند. تصلب شرائین خود باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و سکته مغزی می شود. ۳- بیماری عروق کرونر این بیماری یکی از اشکال بیماریهای قلبی – عروقی است که از رسوب چربی در جدار سرخرگهائی که به قلب خونرسانی می کنند و بنام سرخرگهای کرونر معروفند، ایجاد می شود. پس از مدتی، رسوب این چربی ها باعث تنگتر شدن دیواره داخلی عروق شده و خون کمتری به بافت قلب می رسد و کاهش خونرسانی به قلب باعث آنژین قلبی (درد قفسه سینه) می شود. انسداد کامل عروق قلبی می تواند باعث حمله قلبی شود. ۴- سکته مغزی چاقی باعث تصلب شرائین و رسوب چربی در جدار سرخرگها است و می تواند سرخرگهای مغزی را نیز درگیر کند و تنگ شدن عروق مغزی را باعث شود. حالا اگر در این عروق باریک، لخته خونی ایجاد شود می تواند بطور ناگهانی باعث انسداد جریان خون به منطقه ای از مغز شما شده و منجر به سکته مغزی شود. ۵- سایش مفاصل (استئوآرتریت) در افراد چاق بعلت افزایش فشار وارد بر مفاصل این افراد(خصوصاً مفاصل زانو،ران و مهره های پائین کمری) غضروف مفصلی این افراد تخریب شده و باعث ایجاد درد مفاصل و سفتی آنها می شود. ۶- توقف تنفس در خواب خصوصاً در افراد چاقی که زیاد خور خور می کنند دیده می شود. این افراد در شب برای مدت کوتاهی دچار توقف تنفس بعلت انسداد مسیرهای هوائی خود شده و مکرر در طول شب به این علت بیدار می شوند و خواب با کیفیتی در شب نداشته و در طول روز نیز بعلت اختلال در خواب شبانه خود، دچار گیجی بوده و مرتب چرت می زنند و بیشتر افراد دچار وقفه تنفسی در خواب دچار اضافه وزن بوده و گردنی بزرگ و راه هوائی باریکی دارند. ۷- سرطان انواعی از سرطانها با اضافه وزن همراهی دارند که در زنان می توان با سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، سرطان گردن رحم ، سرطان کیسه صفرا اشاره کرد. در مردان نیز افراد چاق نسبتاً ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطانهای کولون، رکتوم و پروستات دارند. ۸- بیماری کبد چرب در اثر چاقی، چربی می تواند در ساختار کبد وارد شود و این تجمع چربی در کبد می تواند باعث ایجاد التهاب و حتی تخریب بافت کبد شود که نهایتاً به بیماری نارسائی کبدی (سیروز) دچار شوند، حتی اگر فرد همزمان از مشروبات الکلی استفاده نکند( زیرا کبد چرب و نارسائی کبدی بیشتر در افرادی است که مقادیر زیادی الکل مصرف می کنند.) ۹- بیماری کیسه صفرا بعلت اینکه افراد چاق دچار اضافه وزن مقادیر بیشتری کلسترول در بدن خود دارند، این کلسترول می تواند در کیسه صفرا رسوب کرده و ایجاد سنگ کیسه صفراکند، همچنین کاهش وزن سریع نیز ( یعنی بیش از kg 5/1 در هفته ) باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا می شود. ۱۱- مشکلات دیگر چاقی با مسائل دیگر مثل نقرس و اختلالات مفاصل نیز همراهی دارد. • درمان شاید بهترین خبر برای افراد چاق این باشد که حتی کاهش متوسطی در وزن باعث کاهش فشار خون، کاهش خطر بیماریهای قلبی – عروقی و سکته مغزی، بهبود قند خون ، بهبود علائم سایش مفاصل و وقفه تنفسی در خواب و کاهش خطر سرطان می شود. مقدار کاهش وزنی که شما برای بهبود وضعیت سلامت به آن احتیاج دارید توسط پزشک تعیین می شود و سپس یک برنامه منظم برای رسیدن به آن هدف و از آن مهمتر نگه داشتن وضعیت مطلوب برای شما طرح ریزی می شود. برای شروع، کاهش وزن حدود ۱۰-۵ درصد وزن فرد در نظر گرفته می شود که این بدین معنی است که یک فرد ۱۰۰ کیلوئی حدود ۱۰-۵ کیلوگرم باید وزن خود را کاهش دهد. البته این بدین معنی است که فرد در همین نقطه باید موفق شود بلکه همانطور که گفته شد این نقطه شروع است. کاهش وزن باید بطور آهسته و با یک روند ثابت(هفته ای ۱-۵/۰ کیلوگرم ) ادامه یابد. در بسیاری از افراد کاهش وزن، با رعایت یک رژیم سالم، ورزش و تغییرات رفتاری قابل حصول است البته در موارد خاص از دارو و یا جراحی هم استفاده می شود. • تغییرات رژیم غذائی برای لاغر شدن برای یک کاهش وزن موفق، مصرف کالری کمتر ، مهمترین عامل می باشد. مقدار کالری مورد نیاز بدن شما به چندین عامل از جمله سن و مقدار تحرک شما در طول روز بستگی دارد. باید از پزشک خود در مورد مقدار کالری مصرفی روزانه ( که به کاهش، وزن کمک می کند)، مشورت بخواهید. پزشک ممکن است در این مورد شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد تا شما همراه با جزئیات کامل وعده های غذای خود را تنظیم کنید. بیاد داشته باشید که رژیمهائی با کاهش شدید کالری برای کاهش وزن توصیه نمی شوند زیرا علاوه بر کاهش کالری باعث کاهش مواد مغذی مورد نیاز بدن شده و برای افراد مشکلاتی در سلامتی او ایجاد می کنند مثلاً باعث علائم کمبود ویتامین می شوند. روزه نیز برای کاهش وزن توصیه نمی شود. زیرا بیشتر وزنی که شما ابتدا در طول روز از دست می دهید، در اثر از دست دادن آب بدن شما می باشد و این برای شما مطلوب نمی باشد که مدت طولانی بدون غذا بمانید. رژیمهای بسیار کم کالری (بصورت مایعات) وجود دارد که روزانه ۸۰۰ کالری برای بدن تأمین می کند (بجای ۲۵۰۰-۲۰۰۰ کالری در روز) اما دیده شد همانطور که کاهش وزن در این رژیمها سریع اتفاق می افتد، وزن گیری مجدد بلافاصله پس از قطع رژیم باعث بازگشت به وزن قبلی می شود. البته بعضی از رژیمهای مایع آماده در بازار وجود دارد که فقط بجای یک یا دو وعده غذائی استفاده شده و سایر وعده ها همراه مصرف بیشتر سبزی های رسیده و میوه ادامه می یابد، که این روش می تواند برای کاهش متعادل کالری مفید باشد برای کاهش وزن باید از مقدار متوسطی ماده استفاده کرد که البته کم چربی و کم کالری باشد و دستورات زیر را نیز بکار بست. • به محتوای انرژی غذائی که می خورید فکر کنید محتوای انرژی به مقدار انرژی موجود در آن حجم از غذای مورد مصرف شما اطلاق می شود. بعضی غذاها حاوی انرژی زیادی هستند مثل مواد غذائی چرب که حتی مقدار کم آنها انرژی زیادی را وارد بدن شما می کند ولی در مقابل غذاهای با محتوای کم انرژی مثل سبزی ها و بعضی از میوه ها را شما می توانید در حجمهای زیاد مصرف کنید بدون اینکه انرژی زیادی وارد بدن شما بشود برای مثال انرژی نهفته در حجم یک قاشق غذاخوری کره معادل با حجم ۲۰ فنجان برگ کاهو می باشد. به نظر شما کدامیک در شما احساس خوردن غذای بیشتری را ایجاد می کند؟ پس غذای کم انرژی را برای رژیم غذای خود انتخاب کنید. • غذاهای طبیعی و سالم را انتخاب کنید غذاهای طبیعی و سالم شامل : سبزی ها ،میوه ها، غلات، حبوبات، ماهی، لبنیات کم چربی و گوشت بدون چربی می باشند. پس سعی کنید با غذاها و ترکیبات مختلفی که ذکر شد خود را بطرف کاهش وزن سوق دهید و از غذاهای ناسالم و پر انرژِی پرهیز کنید. • کربوهیدراتهای سالم و خوب را مصرف کنید متخصصین تغذیه بر این باورند که بطور کلی ۶۵-۴۵ درصد کالری مورد نیاز فرد در طول روز باید از کربو هیدارت تأمین شود ولی باید از کربوهیدراتهای ساده که بدن برای تأمین انرژی از آنها زحمتی به خرج نمی دهد مثل شکر، قند و سایر شیرین کننده ها کمتر استفاده کرد و بعوض برای تأمین کربوهیدارت بدن از انواع کربوهیدارتهای با ساختمان پیچیده و پر فیبر مثل انواع نان و ماکارونی که از آرد کامل ( آرد سبوسدار) درست شده و یا سایر غلات مثل جو ، جوی دو سر و … استفاده کرد. • مصرف شیرینی ها را قطع کنید انواع شیرینی ،شکلات، آبنبات، کیک ،کلوچه، نانهای روغنی را از رژیم غذای خود حذف کنید ولی مصرف بعضی از بیسکویت های کم انرژی مثل انواع ویفر ( Wafer ) و یا استفاده از شربتهای با قند کم ایرادی ندارد. • کاهش چربی در رژیم غذایی بیاد داشته باشید چون چربی در وزن برابر با پروتئین و یا کربوهیدارت، دو برابر تولید انرژی می کند، پس برای کاهش مصرف انرژی کاهش چربی غذا یک گام اساسی است، غذاهای حاوی چربی زیاد مثل گوشت قرمز چربی دار، لبنیات پر چرب، انواع روغنها (روغن حیوانی ، ذرت ،… ) مارگارین، کره، مایونز، انواع نان روغنی، و غذاهای آماده ( Fast Food ) باید مصرف محدودی داشته باشد. توصیه های تغذیه ای براین است که بیش از حداکثر ۳۵ در صد انرژی بدن شما از چربی تأمین می شود که از این مقدار هم باید کمتر از ۱۰ درصد آن از چربی اشباع شده باشد. • واحدهای تغذیه ای را بشناسید و خود را به آن مقید کنید فرض کنید متخصص تغذیه به شما گفته که در روز ۶ واحد کربوهیدرات ۴ واحد سبزی و میوه ، ۳ واحد گوشت مصرف کنید باید بدانید دقیقاً یک واحد گوشت معادل چه مقدار گوشت ( یا از نظر وزن یا از نظر حجم ) می باشد. بیاد داشته باشید که واحدهای تغذیه ای معمولاً کوچکتر از آن هستند که شما فکر می کنید و برای یک رژیم غذای صحیح باید این واحدها را بشناسید. • کالری غذائی را که می خورید محاسبه کنید برچسب غذاهای آماده را که تهیه می کنید گاهی غذاها کم چرب ولی پر انرژی هستند. غذاهای فرآوری شده. در مقایسه با غذاهای تازه حاوی مقادیر زیادی انرژی بصورت چربی یا قند می باشند. از نوشابه ها نیز دوری کنید زیرا مقادیر زیادی قند دارند و هر نوشابه ساده غیرالکلی حدوداً معادل ۴۰ گرم قند در خود دارد. • مهارتهای تطابق با مشکل یکی از دردناک ترین جنبه های چاقی مشکلات عاطفی و احساسی در برخورد با این قضیه می باشد . در اکثر فرهنگها لاغری معادل با زیبائی و شایستگی در همه زمینه ها می باشد و افراد چاق بطور غیر منصفانه ای بر چسب انسانهای تنبل و پر خور و بی اراده را باید بر خود تحمل کنند. احساس شرم و حتی افسردگی در افراد چاق بسیار شایع است که گاهی این افسردگی نیاز به درمان توسط پزشک دارد. البته چاقی بیشتر نشان دهنده یک وضعیت مزمن در فرد بوده و دلیل بر عدم کفایت اخلاقی و یا یک انتخاب خودآگاه فرد به حساب نمی آید. به این افراد باید راه راست و درست را نشان داد. آنها باید از پزشک خود راهنمائی خواسته و از دوستان و آشنایان خود برای حمایت از خودشان درخواست کمک کنند. بهر صورت این افراد باید ابتدا یک تصور روشن و مثبت از خود بدست آورند و پس از بدست آوردن علم و اطلاعات درست برای رسیدن به هدف خود با یک برنامه ریزی صحیح بطرف آن هدف که کاهش وزن است حرکت کنند. با این دیدگاه آنها خواهند توانست به هدف خود یعنی کاهش وزن و رسیدن به وضعیت سلامت بهتر برسند.
موی زیبا به زیبایی چهره شما کمک می کندتوجه به این نکته ضروری است که هر چند مو از سلول های مرده تشکیل شده ولی خود از وضع درون انسان حکایت می کند. نگهداری از مو از جمله حساسیت های یک فرد اجتماعی است و مو که خود سلولی بی جان است به انسان جان می بخشد تصور یک انسان بدون مو، ابرو و مژه که بیشتر به یک روح شبیه است تصوری ترسناک است. متأسفانه برخی محصولات آرایشی و به اصطلاح بهداشتی بیش از سودی که به مو برسانند ضرری می رسانند که تا سال ها ماندگار و پابرجاست! استفاده از مواد نفتی چون پارافین یا روغن هایی که از ترکیبات آن کسی جز سازنده اش آگاه نیست (چون نظیر انواع واکس و کرم مو و…) برای بعضی از مردم علی الخصوص جوانان عادت شده و جالب اینجاست که انتظار ریزش و یا سفید شدن یک دانه مو را هم ندارند. استفاده از موادی که هیچ بار تغذیه ای برای بدن ندارند، فقط شکم پرکن هستند و بدن را با فقر مواد غذایی روبرو می کنند که خود از عوامل مؤثر ریزش مو سفید شدن و… است. موادی چون چیپس، پفک، تخمه و…از همین دسته اند. یکی دیگر از علل بسیار مهم ریزش و ضعف مو در مردان، استعمال دخانیات است که حتی با علم به ضرر آن باز هم شاهد ترویج آن در بین جوانان و حتی پزشکان هستیم. سیگار کشیدن باعث جمع شدن چربی زائد در اطراف پیاز مو و مانع رسیدن مواد غذایی به آن می شود. انجام برخی کارها که البته نیاز به همت و اراده دارد در مراقبت از مو از اهمیت زیادی برخودار است. مثلاً کمتر خانواده ای است که برنج این منبع بزرگ ویتامین به خصوص ویتامین های خانواده «B» را به طور صحیح مصرف کند و آن را آبکش نکند. ما به پوست «برنج» که همان سبوس است به چشم ماده ای زائد و کاه صفت نگاه می کنیم در حالی که در کشورهای غربی با استفاده از آن انواع داروها را برای سفید شدن پوست و سیاه شدن مو و… می سازند و با چند برابر قیمت به کشورهای مصرفی می فروشند. چند دستور راحت که فقط نیاز به کمی رعایت دارد را برای شما می آوریم: ۱ – سعی کنید در برنامه غذایی خود از سبزیجات و میوه های تازه بسیار استفاده شود. خوردن سبزیجاتی چون کرفس، جعفری، کاهو و اسفناج توصیه می شود. اسفناج جدا از تقویت غده های رنگینه ای مو، منبع عظیم آهن است که باعث تقویت استخوان، ناخن و مو می شود. ذکر این نکته ضروری است که اسفناج در حالت عادی در بدن دارای جذب بسیار پایینی است و باید همراه آبلیمو یا ماست خورده شود. ۲ – بعد از استحمام اگر موهای شما پف می کند به جای استفاده از ژل ها که باعث خفه شدن مو می شود، از روغن های مفید گیاهی استفاده کنید و البته به یاد داشته باشید که هیچ روغنی نباید بیش از ۳ ساعت روی سر بماند و پس از آن باید با یک شامپوی خوب شسته شود. ۳ – از حنا – این گیاه مفید – استفاده کنید. خود حنا به هیچ وجه با شامپوهای حنا قابل مقایسه نیست. اگر از رنگ دادن حنا خوشتان نمی آید می توانید از پودر گل ختمی استفاده کنید. به این ترتیب دیگر حنایتان رنگ نمی دهد، به علاوه از خواص خود ختمی نیز بهره برده اید. ۴ – شلتوک یا همان سبوس برنج، گیاه ارزان قیمتی است که در هر عطاری یافت می شود. می توانید برای سفید شدن پوست و سیاه شدن مو از دم کرده آن مانند چای استفاده کنید. ۵ – از رسیدن گرد و خاک و دود به موهایتان جلوگیری کنید که دشمن مو هستند
برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن
انواع رینگ پیستون : پیستون را نمی توان چنان ساخت که خود به خود سیلندر را درزبندی کند بنابراین در ناحیه فوقانی پیستون رینگ نشین تعبیه میکنند و در ان رینگ پیستون نصب می کنند رینگ پیستون سه وظیفه دارد : 1 درزبندی محفظه احتراق و جلوگیری از نشت گاز از اطراف پیستون 2 پاک کردن روغن از جداره سیلندر و جلوگیری از ورود ان به محفظه احتراق 3 انتقال گرما از پیستون به به جداره سیلندر که دمای پاینتری دارد دو نوع رینگ پیستون وجود دارد رینگ تراکم و رینگ روغنی اغلب پیستون ها سه نوع رینگ دارد دو رینگ بالا رینگهای تراکم اند این رینگ ها سبب می شوند که فشار ناشی از تراکم و احتراق در محفظه احتراق بماند و مانع کمپرس رد کردن شود رینگ پایینی رینگ روغنی است این رینگ پیستون روغن اضافی را از جداره سیلندر پاک می کند و ان را به کارتر بر می گرداند این رینگ فقط به اندازه ای روغن را روی جداره سیلندر باقی می گذارد که لایه روغن برای روغنکاری پیستون و رینگ تشکیل شود قطر رینگ پیستون اندکی از قطر سیلندر بیشتر است رینگهای پیستون در یک نقطه بریدگی دارند در نتیجه می توان انها را برای نصب روی پیستون باز کرد و سپس در هنگام قرار دادن پیستون در سیلندر انها را جمع کرد وقتی رینگ های پیستون را جمع می کنیم تنش اولیه در انها بوجود میاید که سبب می شود رینگهای پیستون به جداره سیلندر فشار بیاورند فاصله بین دو لبه رینگ پس از نصب ان در سیلندر را دهانه رینگ می نامند رینگهای تراکم : رینگ های تراکم معمولا از چدن ساخته می شود در بعضی موتورهای دیزل و پر قدرت از رینگهایی استفاده می شود که از چدن نشکن ساخته شده اند این چدنها مانند چدن معمولی شکنده نیستند و می توان انها را خم کرد بدون اینکه بشکنند لبه بیشتر رینگهای تراکم پخ است پخ بودن لبه رینگ سبب می شود که اندکی بچرخد و در نتیجه لبه ای تیز با جداره تماس پیدا کند ممکن است پیشانی رینگ پیستون هم تیز یا گرد کرده باشد انحنای رینگی با پیشانی گرد بسیار کم است و معمولا به چشم دیده نمی شود شعاع انحنای پیشانی رینگ پیستون در حدود 0.008 تا 0.013 میلیمتر است در نتیجه خط تماس باریکی پدید می اید که با نیروی بسیار زیادی به جداره سیلندر نیرو وارد می نماید وقتی پیستون در نقطه مرگ بالایی و پایینی جهت حرکت خود را تغییر می دهد رینگ پیشانی گرد اندکی تکان می خورد اما برخلاف رینگ های دیگر خط تماس این رینگ پیستون به طور لحظه ای قطع نمی شود به علاوه همین تکان خوردن رینگ پیستون سبب کاهش سرعت لبه انداختن در بالای سیلندر می شود وقتی پیستون در حرکت مکش رو به پایین می رود لبه پایینی رینگ تراکم روغن اضافی به جا مانده پس از عبور رینگ روغن را جمع می کند وقتی پیستون در حرکتهای تراکم و تخلیه به سمت بالا می روند رینگهای پیستون در حرکتهای تراکم و تخلیه به سمت بالا می رود رینگها تمایل به عبور از روی لایه روغن دارند در نتیجه روغن اضافی روی جداره سیلندر به محفظه برده نمی شوند در حین حرکت انبساط فشار وارد بر رینگهای تراکم چنان زیاد است که سبب واپیچش انها می شود مقداری از گازهای پرفشار حاصل از احتراق پشت رینگها جمع می شود و به پیشانی رینگ فشار وارد می کند تا بطور کامل با جداره سیلندر تماس پیدا کند فشار همین گازها سبب می شود که سطح زیری رینگها محکم به کف رینگ بچسبند هر چه فشار احتراق باشد عمل درزبندی رینگهای تراکم بهتر انجام می شوند پوشش های رینگ تراکم : پیشانی رینگهای تراکم چدنی را با انواع مختلف پوششها می پوشانند هر گاه رینگ های چدنی مستقیما با جداره تماس داشته باشد ساییده یا صاف می شوند برای جلوگیری از این ساییدگی پیشانی رینگ را با لایه نازکی از اکسید اهن می پوشانند در نتیجه پوشش کاری پیشانی رینگ پیستون با کروم یا کروم سخت سایش جدار سیلندر به شدت کاهش می یابد بعضی از رینگهای پیستون (کرومی) چنان سخت اند که موتور پیش از ساییده شدن رینگ ها روغن را می سوزاند با ایجاد لایه ای از اب کروم نرم روی کروم سخت به ایجاد تماس بهتر بین رینگ و جداره سیلندر کمک می کند با ایجاد پوششی از مولیبدن روی رینگ می توان از سایش ان در دمای بالا جلوگیری کرد رینگهای پیستون (مولیبدنی) در دمای بالاتر از دمای کار رینگهای پیستون(کرومی) می توانند کار کنند در ضمن در صورت استفاده از این نوع رینگ ناحیه بالای سیلندر هم بهتر روغنکاری می شود در بیشتر موتورهای جدید رینگ تراکم بالایی را با کروم با مولیبدن پوششکاری می کنند رینگهای تراکم پایینی : مقداری از گازهای پرفشار حاصل از احتراق از رینگ تراکم بالایی می گذرد یکی از دلایل عبور این گازها وجود دهانه رینگ است که اندکی نشت گاز را امکان پذیر می کند همچنین فار احتراق در اغاز حرکت ممکن است به حدود 6900 کلیو پاسکال برسد یک رینگ تراکم پیستون به تنهایی نمی تواند تمام این فشار را تحمل نماید بخش عمده گازی که از رینگ تراکم بالای عبور می کند پشت رینگ تراکم پایینی یا رینگ وسط به دام می افتد این دو رینگ تراکم به کمک یکدیگر فشار احتراق را تحمل می کنند و مانع کمپرس رد کردن می شوند رینگهای تراکم یا کمپرسی مانند هم نیستند وقتی پشت رینگ تراکم بالایی فشار ایجاد می شود رینگ به جداره سیلندر فشرده می شود همین فشار رینگ را به سمت پایین و روی کف رینگ نشین نیز می فشارد در نتیجه در هر دو ناحیه درز بندی انجام می شود اما به رینگ تراکم پایینی فشار کمتری وارد می شود برای بهبود درز بندی رینگ پایینی معمولا از رینگ پیچشی استفاده می کنند گاهی یک فنر کمکی یا زنجیر پشت رینگ تراکم پایینی قرار می دهند در نتیجه این کار رینگ پیستون به جداره سیلندر فشرده می شود رینگ روغنی : وقتی موتور روشن است مقداری روغن اضافی به طور پیوسته به جداره سیلندر پاشیده می شود در نتیجه روغنکاری کافی بین جداره سیلندر و پیستون و رینگها انجام می شود و روغن ذرات کربن و مواد جامد دیگر را نیز از جداره سیلندر می شوید و با خود می برد و در عین حال جداره سیلندر را هم خنک می کند اما رینگهای تراکم به تنهایی نمی توانند در حین پایین رفتن پیستون همه ر های اضافی را از جداره سیلندر پاک کنند در نتیجه مقداری روغن اضافی به محفظه احتراق می رسد و می سوزد در بیشتر موتورها برای هر چه بهتر پاک کردن روغن رینگ سوم یا رینگ پایینی رینگ روغنی است این رینگ بیشتر روغن بجا مانده را از جداره پاک می کند و به کارتر باز می گرداند در بعضی موتورها از رینگ روغنی یک تکه و یک فاصله گذار در پشت ان استفاده می شود بیشتر موتورها رینگ سه تکه دارند رینگ روغن سه تکه معمولا دو بغل رینگی فولادی اب کروم شده دارند از کروم برای کاهش سایش و افزایش مقاومت در برابر سایدگی استفاده می شود اب کروم را فقط می توان روی پیشانی بغل رینگی داد اما گاهی ان را بر روی پهلو های بغل رینگی هم می دهند زنجیر رینگ بغل رینگیها را از هم جدا می کند و در عین حال انها را به سمت بالا و پایین و بیرون می راند روغن اضافی روی جداره سیلندر را بغل رینگیهای فولادی بالا و پایین زنجیر رینگ پاک می کنند و به داخل می ریزند روغن از فضاهای خالی زنجیر رینگ می گذرد و سپس از طریق سوراخها یا شیارهای واقع در پشت رینگ نشین رینگ روغن به پشت پیستون می رود و گژنپین را روغنکاری می کند و سپس به سینی کارتر می ریزد *مکانیک گیلان*
.كنترل فشار چرخ‌ها مکانیک گیلان* سازمان ملی امنیت عبور و مرور اتوبان‌ها در ایالات متحده، از سازندگان خودرو خواسته است تا تمام وسایل نقلیه مسافربری با وزن حدود 10 هزار پوند یا كمتر را از سال 2008 مجهز به سیستم كنترل فشار چرخ‌ها كنند. با این حال، هم‌اكنون بسیاری از خودروهای مدل‌های پایین‌تر نیز از این ویژگی برخوردار هستند. مثلاً خودروی بی ام و این سامانه را در تمام مدل‌های خود ارائه كرده‌است. حسگرهای كار گذاشته‌شده در چرخ‌ها می‌توانند با تولید صدایی مشخص یا روشن شدن چراغی در مقابل راننده (یا هردوی این روش‌ها)، او را از كم بودن فشار هوا در چرخ‌ها مطلع سازند. همچنین، خودروهایی كه توانایی حركت با لاستیك پنچر را دارند، نیز در آینده دیده خواهند شد (درحال حاضر شورلت كوروت از چنین قابلیتی برخوردار است). این خودرو‌ها می‌توانند با سرعت نسبتاً بالایی در مسیری بیش از حدود 50 مایل با لاستیك پنچر حركت كنند. *مکانیک گیلان* این مسئله به عنوان واقعیتی عمومی پذیرفته شده‌است كه انسان در حال حاضر طول عمر بیشتری نسبت به گذشته دارد. دلیل این وضعیت، تنها محافظت بیشتر در مقابل خورشید و یا پیشرفت قابل توجه علم پزشكی نیست. سازندگان خودرو نیز به همین دلیل باید به اندازه دكترها مورد ستایش قرار بگیرند زیرا این افراد توانسته‌اند خلاقیت و عملكرد بالا را با فناوری‌های امنیتی بسیار قوی تركیب كنند. به گونه‌ای كه این سیستم‌ها در جاده همواره یك گام جلوتر از تمامی رانندگان باشند. بسیاری از سامانه‌های ایمنی كه در حال حاضر برای خودرو‌ها به كار می‌روند، زمانی به نظر بسیار دور از دسترس می‌آمدند. همانطور كه سپرهای بی‌ضرر برای عابرین پیاده و خودرو‌هایی كه می‌توانند به صورت اتوماتیك رانندگی كنند، در حال حاضر به نظر دور از دسترس می‌رسند. 10 فناوری برتر در زمینه ایمنی خودرو عبارتند از: 1.كنترل فشار چرخ‌ها سازمان ملی امنیت عبور و مرور اتوبان‌ها در ایالات متحده، از سازندگان خودرو خواسته است تا تمام وسایل نقلیه مسافربری با وزن حدود 10 هزار پوند یا كمتر را از سال 2008 مجهز به سیستم كنترل فشار چرخ‌ها كنند. با این حال، هم‌اكنون بسیاری از خودروهای مدل‌های پایین‌تر نیز از این ویژگی برخوردار هستند. مثلاً خودروی بی ام و این سامانه را در تمام مدل‌های خود ارائه كرده‌است. حسگرهای كار گذاشته‌شده در چرخ‌ها می‌توانند با تولید صدایی مشخص یا روشن شدن چراغی در مقابل راننده (یا هردوی این روش‌ها)، او را از كم بودن فشار هوا در چرخ‌ها مطلع سازند. همچنین، خودروهایی كه توانایی حركت با لاستیك پنچر را دارند، نیز در آینده دیده خواهند شد (درحال حاضر شورلت كوروت از چنین قابلیتی برخوردار است). این خودرو‌ها می‌توانند با سرعت نسبتاً بالایی در مسیری بیش از حدود 50 مایل با لاستیك پنچر حركت كنند. 2. كنترل‌كننده قابل انطباق مسیر/ كاهش شدت تصادفات كنترل‌كننده‌های جدید مسیر، كارهای بیشتری از ثابت نگه داشتن سرعت انجام می‌دهند. این كنترل‌كننده‌ها با استفاده از حسگرها و رادار می‌توانند دریچه كنترل بنزین و ترمزها را به گونه‌ای تنظیم كنند كه اگر تغییری در سرعت عبور و مرور رخ داد یا مثلاً راننده‌ای بسیار محتاط در مقابل خودرو قرار گرفت، همواره فاصله مطمئن با خودروی مقابل حفظ شود. اگر این سامانه متوجه احتمال وقوع تصادف شود، به صورت خودكار ترمز كرده و كمربندها را نیز محكم می‌كند و اگر متوجه خالی شدن جاده یا افزایش سرعت خودروها شود، به صورت خودكار در صورت تغییر در سرعت عبور و مرور یا مثلا قرار گرفتن راننده‌ای بسیار محتاط در مقابل خودرو، به سرعت اولیه باز ‌گردانند. با این حال، همواره امكان دخالت در كار این سامانه توسط راننده نیز وجود دارد. مرسدس بنز و می‌باخ از این سامانه با نام Distronic استفاده می‌كنند. 3. یافتن نقطه كور/ كمك جانبی/ هشدار تصادف این سامانه به منظور هشدار به راننده در زمانی عمل می‌كند كه خودرو یا شیئی در مسیر حركت یا پارك وجود داشته باشد. این سامانه، در حالت عادی فعال نیست و باید توسط راننده فعال شود. اگر این سامانه متوجه وجود شئی در مسیر شود، با روشن كردن چراغی در آینه، لرزاندن صندلی یا با ایجاد صدایی مخصوص راننده را مطلع می‌سازد. این سامانه از توانایی شناسایی موانع در مسافت‌های كوتاه برخوردار است. 4. هشدار تعویض خطوط/ سامانه امنیتی بیداركردن راننده این سامانه، مشابه سامانه قبلی است با این تفاوت كه فاصله بیشتری را پوشش می‌دهد. این سامانه فاصله خودروی كناری و سرعت آن را محاسبه می‌كند و راننده را از خطر احتمالی تعویض خطوط مطلع می‌سازد. این سامانه نیز با لرزاندن صندلی یا صدای مخصوصی راننده را آگاه می‌سازد. این سامانه حتی می‌تواند وضعیت بدن راننده، حالت سر و حالت چشمان او را تشخیص دهد تا متوجه خواب آلودگی راننده شود. این سامانه ممكن است در آینده حتی بتواند در صورتی كه راننده به خواب رود، سرعت ماشین را كم كرده و آن را در حالت پایداری كنترل كند. 5. سامانه تخفیف یا پیشگیری از چپ كردن خودرو بیشتر سازندگان، خودروها را به سیستم كنترل پایدار الكترونیكی مجهز كرده‌اند. در عین حال، بعضی از سازندگان نیز سامانه‌های آماده‌سازی (مانند محكم كردن كمربندها) را پیشنهاد می‌كنند. با این حال سامانه موردبحث در اینجا از این سامانه‌ها بسیار پیشرفته‌تر است. اگر این سامانه متوجه احتمال چپ كردن خودرو شود (مانند حالتی كه راننده با سرعت می‌پیچد یا با سرعت زیاد از مسیر منحرف می‌شود) ترمزها و دریچه بنزین را كنترل كرده و در كنترل وضعیت خودرو به راننده كمك می‌كند. این سامانه در دایملر/كرایسلر به نام Electronic Roll Mitigation ، در فورد به نام Roll Stability Control و در جنرال موتورز به نام Proactive Roll Avoidance شناخته می‌شود. رنج روور این سامانه را Active Roll Mitigation نام‌گذاری كرده و ولوو به آن Roll-Over Protection System می‌گوید. با این حال تمام این سامانه‌ها، هدف امنیتی واحدی دارند. 6. ایربگ‌های دومرحله‌ای و حساس به وضعیت سرنشین تمام انسان‌ها یكسان آفریده نشده‌اند و ایربگ‌ها در حال پیشرفت هستند تا بتوانند با چند مرحله‌ای شدن و حساسیت نسبت به وضعیت سرنشینان، این تفاوت‌ها را جبران كنند. با فناوری جدید ایربگ‌ها می‌توانند اندازه، وزن، وضعیت كمربند، طریقه نشستن سرنشینان (مثلاً اگر راننده در حال تنظیم رادیو یا برداشتن چیزی از روی زمین باشد) را تشخیص دهند و حتی سرعت خودرو را تشخیص دهند. با توجه به اینكه ایربگ‌های راننده، مسافرین و ایربگ‌های كنار پنجره، امری جدید نیستند، ایربگ‌های حساس می‌توانند در هر قسمت از ماشین به كار روند. 7. كمك در ترمزهای ناگهانی/ تخفیف شدت تصادفات این سامانه ترمز با سامانه ترمز ناگهانی بدون قفل كردن یا سامانه الكترونیكی پخش نیروی ترمز متفاوت است. این سیستم می‌تواند تشخیص دهد كه چه زمانی راننده از روی ترس ترمز ناگهانی انجام می‌دهد (یك تغییر سریع از گاز به ترمز) و فشاری اضافی بر روی ترمزها وارد می‌كند تا فاصله توقف خودرو را كمتر كند. این سامانه حتی می‌تواند همراه با سامانه كنترل مسیر با كنترل پایدار در خودروها به كار رود و برخوردهای احتمالی را تشخیص دهد. این سامانه معمولاً كمك ترمز نامیده می‌شود، اما بی‌ام‌و آن را Dynamic Brake Control می‌نامد. 8. چراغ‌های جلوی قابل انطباق/ یا كمك به دید شب دید شب، می‌تواند به صورت‌های مختلفی مثل استفاده از چراغ‌های جلوی مادون قرمز و یا دوربین‌های حرارتی صورت بگیرد. با این حال، هر سامانه‌ای كه استفاده شود هدف كمك به افزایش دید راننده به گونه‌ای است كه بتواند حیوانات، انسان‌ها و یا درختان طول مسیر را از فاصله‌ای حتی در حدود 1000فوت دورتر، تشخیص دهد. این سامانه تصویری از جاده در پیش روی راننده قرار می‌دهد و اشیایی را كه تشخیص آنها با چشم غیرمسلح مشكل است، روشن‌تر می‌سازد. چراغ‌های جلوی قابل انطباق براساس جهت حركت خودرو تنظیم می‌شوند (برای مثال در پیچ‌ها نور را به صورت خمیده می‌تابانند). همچنین، ممكن است چراغ‌های حساس به سرعت (با تغییر ارتفاع و طول نور) و یا چراغ‌هایی كه می‌توانند نور زیاد محیط را جبران كنند نیز عرضه شوند. 9. دوربین‌های عقب دوربین‌های عقب، نه‌تنها از خودروها محافظت می‌كنند بلكه مانع از برخورد ناگهانی با حیوانات یا كودكان نیز می‌شوند. در واقع تصویر از پشت ماشین از آینه‌های بغل جابه‌جاشونده و صداهای هشداردهنده به تصویر واقعی تغییر پیدا كرده است. سامانه جدید دارای یك دوربین است كه تصویری پهن از آنچه پشت سر راننده اتفاق می‌افتد، ارائه می‌دهد و هنگام پارك كردن یا استفاده از تریلر در پشت خودرو، كمك بسیار موثری است. 10. پاسخ اضطراری مکانیک گیلان* راه‌های مختلفی برای اخطار قبلی وجود دارند. خودروها در حال حاضر یا در آینده، با موقعیت‌های اضطراری برخورد می‌كنند. سامانه (EARS)‌[1] دایملر/ كرایسلر چراغ‌های داخل را روشن كرده، درهای خودرو را از حالت قفل خارج كرده و سوخت‌رسانی را در زمان بازشدن ایربگ‌ها قطع می‌كند. در حالی كه فولكس واگن باتری ترمینال را از دستگاه تولید برق متناوب (آلترناتور) قطع می‌كند. همچنین، سامانه Onع می‌كند. همچنین، سامانه OnStar در جنرال موتورز و سامانه Assist در بی‌ام‌و، تصادف را به مراكز خود اطلاع داده و جزئیات تصادف را در اختیار پرسنل اورژانس مراكز مختلف قرار می‌دهند.

آشنایی با سیستم های CLOSE LOOP و OPEN LOOP : اصولا در هر سیستمی تعدادی ورودی و خروجی وجود دارد . موتور خودرو نیز سیستمی است که بنزین و هوا و . . . ورودی های آن و دود اگزوز و . . . خروجی آن می باشد . اگر با این دید به یک خودرو کاربراتوری نگاه کنیم موتور خودرو دارای یک سیستم باز است یعنی یک سری ورودی به خودرو داده شده و سیستم نیز بدون هیچ گونه بازنگری از طرف ما یک خروجی ارایه می دهد . این سیستم ها را مدار – باز یا OPEN LOOP می گویند . اما در بعضی از خودرو های جدید از خروجی موتور خودرو ( دود اگزوز ) نمونه ( فید بک منفی ) گرفته شده و با کار موتور مقایسه می شود . اگر موتور در استفاده از ورودی های اطلاعاتی خود که همان سنسورها هستند دچار خطایی شده باشد ( خواه از طرف ECU خواه از طرف سنسورها و خواه خطای ناشی از عملکرد نادرست فرمانبر ها به هر دلیل باشد ) سعی می کند تا با تصحیح عملکرد خود بهترین بازده را در خروجی خود به دست دهد . به این سیستم ها مدار – بسته یا CLOSE LOOP می گویند .فایده عمده سیستم های مدار – بسته در این است که علاوه بر تنظیمی که ECU به صورت دائم بر کارکرد موتور خودرو دارد در هر لحظه این تنظیم نیز تحت نظارت دوباره بوده و اگر خطای کوچکی نیز اتفاق بیفتد بلافاصله تصحیح می شود . در موتورهایی که از بنزین سرب دار استفاده می شود سیستم سوخت رسانی از نوع مدار باز یا OPEN LOOP استفاده می شود و در موتورهایی که از بنزین بدون سرب استفاده می شود عموما سیستم سوخت رسانی از نوع مدار بسته یا CLOSE LOOP می باشد . مزایای استفاده از سیستم های انژکتوری نسبت به سیستم های کاربراتوری : 1 . افزایش راندمان حجمی و حرارتی موتور بدلیل یکنواختی و ترکیب صحیح نسبت هوا و سوخت در حالتهای مختلف کاری موتور 2 . افزایش راندمان حجمی باعث افزایش گشتاور و توان خروجی موتور تا 15 درصد می شود . 3 . نسبت هوا ی ورودی به هر سیلندر بدلیل استفاده تمام سیلندرها از یک حجم ثابت تقریبا برابر است . 4 . بدلیل استفاده از سیتم های اندازه گیری دقیق الکترونیکی برای اندازه گیری دبی هوای ورودی سوخت متناسب با آن تامین شده و در نتیجه مصرف سوخت کاهش می یابد . 5 . در این سیستم ها به علت حذف کاربراتور و پیاله بنزین بخارات حاصل از تیخیر سوخت در پیاله از بین می رود . 6 . کنترل موتور در شرایط مختلف کاری کارکرد موتور مناسب تر و بهتر شده و موتور در هوای سرد سریعتر روشن شده و نیازی بوجود ساسات نمی باشد . 7 . بدلیل یکنواختی ترکیب سوخت و هوا احتراق مناسب تر صورت گرفته و بدلیل افزایش راندمان احتراق موتور نرم تر و بی صدا ترکار می کند . 8 . بدلیل امتزاج مناسب سوخت و هوا راندمان احتراق افزایش یافته و در نتیجه می توان ضریب تراکم حجمی موتور را افزایش داد . 9 . در سیستم های انژکتوری بدلیل اینکه نیازی به گرم کردن منیفولد ورودی نمی باشد در نتیجه دانسیته هوای ورودی بیشتر شده و راندمان حجمی را افزایش می دهد و در نهایتا قدرت خروجی موتور افزایش می یابد . 10 . با افزایش راندمان احتراق و کنترل پدیده Knock یا Detonation باعث افزایش عمر موتور خودرو می شود . 11 . مهمترین علت ساخت سیستمهای انژکتوری و مزیت اصلی آن نسبت به موتورهای کاربراتوری کاهش آلودگی ناشی از موتور خودرو می باشد تا قابلیت پوشش دادن استانداردهای عدم آلایندگی را داشته باشند . معایب سیستم های سوخت رسانی انژکتوری نسبت به کاربراتوری : 1 . گران بودن موتور بدلیل گران بودن قطعات سیستم های انژکتوری 2 . احتیاج بیشتر به تعمیر و نگهداری و خدمات پس از فروش 3 . نیاز به صافی بنزین دقیق تر و بنزین با کیفیت بالاتر مطابق آنچه در این نوشتار به صورت ساده و مختصر بیان شد می توان گفت. که هر چه سیستم سوخت رسانی دقیق تر میزان ورودی ها و خروجی های خود را اندازه گیری نماید و در نتیجه بهتر توانایی کارکرد و تطبیق پذیری با شرایط گوناگون را داشته باشد منجر به بهبود عملکرد و کارایی خودرو می شود . که این موارد در سیستم های تزریق سوخت الکترونیکی بیشتر و بهتر مشهود می باشد .و در دیگراینکه رسیدن به هوای پاک و کاهش آلودگی که امروزه از دغدغه های عمده ی پیش رو در کلان شهر ها است و نیز کاهش مصرف سوخت و در حقیقت استفاده بهینه از منابع محدود انرژی بدون استفاده از این سیستم های جدید سوخت رسانی ( EFI ) تقریبا غیر ممکن است*مکانیک گیلان*

اولین وارد کننده وعرضه کننده دستگاه های ورزشی. انواع تردمیل * دوچرخه ثابت ومتحرک* مبل ماساژ * اسکی فضایی * توتال کر * آبروکت * * دستگاه بدن سازی *دستگاه شکم* ویبره شیت * استپر* آبکینگپرو * مسگری * و......... برای کسب اطلاعات بیشتر وخرید وسیله مورد نظر خود با ما تماس بگیرید طرف قرار داد با تعاونی ها 01414226216 *فلوژن* ورزش=لاغری و تناسب اندام= سلامتی لاهيجان-بلوار امام رضا-نبش گلستان 41

برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

اين مطلب فقط براي اعضا ميباشد  اگر عضو نيستيد عضو شويد



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن
گیربکس شامل مجموعه ای از چرخ دنده هاست که نقش آن ، انتقال قدرت مناسب از موتور به چرخها و امکان پیش رانش خودرو است. چرخ دنده های رایج شامل چرخ دنده های اتوماتیک ، دستی و (CVT سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته) است. گیربکس های اتوماتیک شامل 3 ، 4 ، 5 ، 6 و 7 دنده و چرخ دنده های دستی شامل 5 و 6 دنده هستند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که به طور کلی مصرف سوخت در خودروهای با گیربکس دنده ای کمتر از خودروهای با گیربکس اتوماتیک است. همچنین با افزایش تعداد دنده ها در هر دو نوع گیربکس مصرف سوخت کاهش می یابد. تغییرات آلاینده CO نیز به همین روال است. به طوری که با استفاده از چرخ دنده دستی به جای اتوماتیک و با استفاده از دنده های بیشتر در گیربکس خودرو، میزان این آلاینده به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. امروزه از طریق طراحی بهینه سیستم انتقال قدرت ، مصرف سوخت را کاهش می دهند. روش طراحی دقیق مشخصه های عملکردی سیستم انتقال قدرت و به طور کلی قوای محرکه ، جزو فناوری های هر کارخانه سازنده خودرو است و در منابع و مراجع ، جزییات آن تشریح و توزیع نشده و صرفا به ذکر کلیاتی از طراحی سیستم قوای محرکه اکتفا شده است. یک سیستم انتقال قدرت خودرو باید باعث حرکت خودرو و تنظیم سرعت با بهترین عملکرد خودرو شود. *مکانیک گیلان*
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 18
بازدید کل : 11629
تعداد مطالب : 74
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1